جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

دکتر سید فخرلقمانی


نام پدر: حاج میرزاابوالقاسم طبیب


نام مادر: مرضیه بیگم، خواهرعمادالشریعه


زاد روز: 1304


درگذشت: 1371


آرامگاه : امامزاده سید محمد


از اولین های تحصیلات پزشی نوین از سده
پزشک مردمی دررفسنجان ، محلات ، دلیجان وسده مداوای مجانی افراد بی بضاعت


فرزندان:
مهندس سید حمید لقمانی از مدیران اسبق فولاد مبارکه
مهندس مسعود لقمانی مهندس پترو شیمی و بازنشسته صنایع شیمیایی
مهرداد لقمانی کارمند اسبق آزمایشگاه های شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان
مهندس مهدی لقمانی ، مهندس مکا نیک ، ذوب آهن اصفهان

شرح
در سال 1304 هجری شمسی از مرضیه بیگم خواهر گرامی آیت ا... سید ابوالحسن سیادت فرزندی متولد گردید . پدرش حاج میرزا ابوالقاسم طبیب ( لقمانی ) از اطبای قدیمی در محله درب محکمه ، او را سید فخر نام نهاد . سید فخر در کودکی ،مادر خود را از دست داد و در نوجوانی پدر او ، که از فرزندان طبیب معروف ، حکیم سدهی بود دار فانی را ترک نمود .
او تحصیلات ابتدا یی خود را در زادگاه خود به پایان رسانیده جهت ادامه تحصیلات راهی اصفهان گردید .  در مدارس سعدی و گلبهار تحصیلات خود را ادامه داد . همزمان با تحصیل در مدارس یاد شده در مدرسه نیم آورد واقع در بازار اصفهان جنب میدان امام فعلی ، حجره ای برگزید و در آن ساکن گردید و نیم نگاهی نیز به دروس حوزوی داشت . ایشان در زمان حضور در مدرسه نیم آورد با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید ابوتراب میردامادی در یک حجره سکونت داشتند .
در سال 1325 سید فخر به دنبال تاسیس آموزشگاه عالی بهداری اصفهان به عنوان یکی از دانشجویان اولین دوره این آموزشگاه پذیرفته شد او که تا سال 1329 در این آموزشگاه مشغول تحصیل بود  از اساتید پزشکی معروف آن زمان از جمله دکتر ابوتراب نفیسی ، دکتر احمد میر حسینی ، دکتر مسیح جلوه ، دکتر مرتضی حکمی ، دکتر ناصر جابر انصاری ، دکتر محمد ریاحی ، دکتر فضل ا... سرلتی ، دکتر احمد فشارکی ، دکتر ناصرقلی امیر نیرومند به کسب علوم پزشکی مبادرت نمود و در سال 1329 از آن آموزشگاه عالی با مدرک لیسانس پزشکی فارغ التحصیل گردید .
در آن زمان با توجه به کمبود کتب پزشکی دانشجویان معمولا از درس اساتید خود جزواتی تهیه کرده و از آن برای امتحانات خود استفاده می کردند . این جزوات به عنوان منابع قابل اتکا پس از تحصیلات نیز کاربرد داشتند . یکی از یادگارهای سید فخر که هم اکنون در دست فرزندان او نگهداری می شود جزوات ایشان می باشد جزواتی که با قلم و جوهر و با دستخطی زیبا نوشته شده است  .
در آن سال ها اکثر اطبا ی سده که در درب محکمه ساکن بودند اطبای سنتی بودند همه آنها طبابت را از پدر آموخته بودند و از گیاهان دارویی برای مداوای بیماران خود استفاده می کردند .  حضور سید فخر به عنوان طبیبی که از داروهای جدید برای مداوای بیماران استفاده می نمود برای مردم منطقه حائز اهمیت بود و به این سبب بیمارانی که از مراجعه به طبیبان سنتی ناامید و خسته شده بودند اکنون برای بهبود به سوی او می شتافتند . تجویز داروهای جدید به بیماران و بهبودی سریع آنها موجب رونق هرچه بیشتر مطب او و رکود مطب پزشکان سنتی گردید .
دکتر سید فخر لقمانی پس از مداوای بیماران خود در مطبی که در قسمتی از منزل پدری مهیا نموده بود ، به عیادت بیمارانی که قادر به حضور در مطب نبودند ، می شتافت و تاپاسی از شب به رسیدگی به حال بیماران می پرداخت . ایشان از خواهر زاده گرامی خود که درآن زمان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه بود به عنوان دستیار استفاده می نمودند . دکتر سیدریحان ظهیر میردامادی که اکنون از جراحان برجسته در رشته زنان و زایمان در تهران هستند و در این رشته دارای فوق تخصص می باشند زمانی به عنوان دستیار نزد دایی گرامی خود مشغول به خدمت رسانی به مردم بوده اند . دکتر ریحان میردامادی بارها یکی از دلایل علاقه به رشته پزشکی و پیشرفت خود را مجاورت با دایی گرامی خود در سال های نوجوانی و جوانی ذکر نموده اند .
درآن زمان مثل امروز امکانات تشخیص بیماری بیماران از جمله انواع تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و پزشکی خصوصا در مناطق دور از مرکز شهری وجود نداشت و نقش تشخیصی پزشکان حائز اهمیت بود و از آنجایی که اخذ اطلاعات مربوط به بیماری ، از بیماران می تواند پزشک را در امر تشخیص کمک نماید او در این خصوص با صبر و متانت کم نظیری و به مدت طولانی پای صحبت بیماران می نشست و هرگز در این خصوص تعجیل نکرده و از مصاحبت با بیماران اظهار خستگی نمی نمود .
از آنجایی که استفاده به موقع و به میزان لازم داروها در درمان بیماری ها نقش بسزایی دارد او با وسواس و صرف زمان زیادی نحوه استفاده از دارو و زمان استفاده از آن را به بیماران خود آموزش می داد و هرگز این مهم را به داروخانه واگذار نمی کرد . گاهی برای اطمینان از ارائه داروی صحیح به بیماران توسط داروخانه از آنها دعوت به مراجعه مجدد ، پس از اخذ دارو از داروخانه را می نمود .
یکی از ویژگی های آنمرحوم ، عدم توجه ایشان به مسائل مادی بود . او از افراد بی بضاعت و آشنایان هیچ گاه حق طبا بت دریافت نکرد حتی در برخی موارد به این موضوع نیز اکتفا نمی نمود و هزینه داروی بیمار بی بضاعت را شخصا به عهده می گرفت . او از داشتن مال و اموال اجتناب می ورزید وبه همین خاطر کلیه اموال خود که از پدر به ارث برده بود رابه همسر گرامی خود انتقال داد و در نتیجه او در زمان رحلت سبک بال بود .
دکتر سید فخر لقمانی در طول زندگی خود در رفسنجان ، محلات ، دلیجان و نراق و همایونشهر به مردم خدمت نمود . به دلیل روابط اجتماعی خوب ، برخی از مردم این شهرها حتی سال ها پس از برگشت او به دیار خود از او دست نکشیده وبا ایشان در ارتباط بودند از جمله آنها سادات مرعشی و خانواده های اسدی و زندی از رفسنجان بودند که هر چند وقت یکبار به خمینی شهر می آمدند یا از ایشان جهت مسافرت به رفسنجان دعوت می نمودند روابط آن مرحوم با افراد ذکر شده در حد روابط خانوادگی بود .
دکتر سید فخر لقما نی در سال 1371 پس از سالها خدمت صادقانه در زادگاه خود رحلت یافت . آرامگاه او در جوار اجدادش در امامزاده سید محمد می با شد . همسر گرامی ایشان حاجیه خانم میردامادی صبیه مرحوم میر سید حسین میردامادی از اطبای قدیمی درب محکمه می باشد او از همسر خود صاحب چهار فرزند گردید فرزند اول او همسر گرامی مرحوم مغفور مهندس سید حمید لقمانی از مدیران اسبق فولاد مبارکه ، بنام خانم ناهید لقمانی فرزند دوم مهندس مسعود لقمانی مهندس پترو شیمی و بازنشسته صنایع شیمیایی ، فرزند سوم مرحوم مغفور مهرداد لقمانی کارمند اسبق آزمایشگاه های شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان و فرزند چهارم مهندس مهدی لقمانی ، مهندس مکا نیک و باز نشسته شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان می باشند.


تهیه کننده : مرحوم مهندس سید مهدی لقمانی
جهت تهیه این بیو گرافی از قسمتی از اطلاعات مندرج در مجموعه کتا ب های دانشنامه داروسازی و داروخانه داری که به همت استاد ارجمند جناب آقای دکتر حسین یقینی تالیف شده ( جلد دوم از پنج جلد ) استفاده گردیده است

نوشتن دیدگاه