جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

حاج میرزاسید ابوالقاسم لقمانی ( حکیم )


نام پدر :حاج میرزاسیدمحمدعلی لقمانی ( میردامادی ) معروف به حکیم سدهی یا حکیم بزرگ


شهرت علمی و فرهنگی : حکیم و طبیب


محل تولد : سده


محل دفن : خمینی شهر، امامزاده سید محمد مجاور ضریح فعلی


فرزندان : سید مجید لقما نی ( حکیم ) ، دکتر سید فخر لقمانی و سید باقر لقمانی و فرزندان دخترحاجیه بتول آغا ، حاجیه رباب خانم ، حاجیه فاطمه بیگم و حاجیه طلعت خانم


برادران : حاج میرزا سیدمحمود ، حاج میرزاسیداحمد ، سید ابوالحسن و سید علی


اساتید : نزد پدرخود علم طبابت را آموخته است


شرح حال :
حاج میرزا سید ابوالقاسم لقمانی معروف به حاج میرزا سیدابوالقاسم حکیم فرزند حکیم بزرگ یا هما ن حکیم سدهی می باشد . ایشان در محله درب محکمه خوزان سده که در آن زمان مرکزیت پزشکی منطقه سده و ماربین بوده به امر طبابت مشغول بوده است . از تاریخ دقیق تولد و وفات ایشان اطلاع دقیقی در دست نمی باشد ولی محل دفن ایشان در مجاورت ضریح امامزاده سید محمد و در نزدیکی قبر پدرشان می باشد که در هنگام بازسازی محل یاد شده ، سنگ قبر ایشان از محل خود برداشته شده است که این امر باعث تاسف و تاثر بازماندگان شده است و امید است این مهم در آینده نزدیک جبران گردد . فرزندان ذکور ایشان هرسه نیز در امور مرتبط به داروودرمان در زمان حیات خود مشغول بودند.
از منازل اطبای قدیمی خاندان های لقمانی و میردامادی تنها منزل حاج میرزا ابولقاسم حکیم تقریبا با شکل اولیه در مکان یاد شده پای برجا است ولی در حال حاضر متروک می باشد قدمت این بنا بالغ بر صد سال است . همچنین مالکین این بنا اخیرا پیشنهاداتی در خصوص تبدیل خانه مذکور به اماکن فرهنگی و تاریخی به شهرداری شهر ارائه نموده اند . منازل سایر حکیمان این خاندان اکثرا تخریب شده و جای آنها ساختمان های جدید دیگری ساخته شده است .

نوشتن دیدگاه