جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00


در دوران قاجار افراد طبابت را با خواندن چند کتاب خاص و کارآموزی نزد یک حکیم که بیشتر پدر و یا یکی از اقوام بود فرا می‏گرفتند. در حوزه‏های علمیه نیز معمولا آموزش طبابت داده می‏شد. در شهریور 1306 خورشیدی قانون اجازه نامه طبابت تصویب و شاغلین این حرفه مکلف به شرکت در امتحان و اخذ مجوز در صورت قبولی شدند. البته ظاهرا پیش از امتحان در یک دوره آموزشی هم شرکت می‏کردند. داوطلب در صورتی که از عهده امتحانات مربوطه بر می‏آمد گواهینامه و مجوز طبابت دریافت می‏نمود. به قبول شدگان این آزمون عنوان طبیب مجاز اطلاق می‏شد.
براساس خبری که در روزنامه اخگر شماره 119 در تاریخ 18 اردیبهشت 1308 منتشر شده امتحان اطبای غیر مجاز برای صدور پروانه در اداره معارف اصفهان با سی نفر شرکت کننده برگزاری می‏شود. در آزمون مذکور 13 نفر از حکیمان مردود می‏شوند و 17 نفر بقیه مجوز طبابت دریافت می‏کنند. ظاهرا این اولین امتحان صدور مجوز در اصفهان بوده است. بر اساس اسناد موزه اسناد خمینی‏شهر قدیمی‏ترین مجوز طبابت در سده. در سال 1293 خورشیدی صادر شده است. تعدادی از حکیمان سده نیز در سال 1308 مجوز مذکور را دریافت کردند، به طوری که در دهه 1320 هفت مطب طبیب مجاز در قصبه سده وجود داشته است.
در سال 1312 نیز یکی از این افراد درخواستی برای خدمت در صحیه(بهداری) بلدیه سده می‏دهد.
اما همچنان حکیمان غیر مجاز به کار خود در سده ادامه می‏دادند به شکلی که در سال 1324 مسوولین مجبور می‏شوند ضمن جلوگیری از کار آنها تعهد نیز بگیرند تا طبابت نکنند. در همین سال از عطاران و دارو فروشان سده نیز در باره چگونگی فروش دارو تعهد اخذ می‏شود.
نسخه‏ای از یکی از حکیمان مجاز سدهی از سال 1353 نشان می‏دهد پزشکان مجاز در این دهه همچنان به طبابت اشتغال داشته‏اند.
پیشکسوتان پزشکی با تحصیلات نوین
دانشگاه تهران در سال 1313 تاسیس شد. در اصفهان مدرسه عالی پرستاری اصفهان در سال 1325 و دانشکده پزشکی اصفهان در سال 1329 بنا گذاشته شد. تعدادی از اهالی سده در مراکز مذکور و نیز با سفر به کشورهای اروپایی با طب جدید و شاخه‏‏های آن آشنا شدند. برخی از این پزشکان تحصیل کرده در تاسیس دانشکده‏‏های پزشکی و گروهای تخصصی و نیز پژوهش و تحقیق در کشور پیشگام شدند و تعدادی به مداوای بیماران پرداختند. همزمان تعدادی از اهالی منطقه در رشته های دیگر علوم پزشکی و رشته های تخصص به تحصیل پرداختند. مشخصات تغدادی از پیشکسوتان طب سنتی و پزشکی نوین و دیگر رشته های علوم پزشکی در پایگاه دانشنامه شهرستان خمینی شهر در دسترس است.
منابع:
شاهین، محمدعلی، زبان اسناد، جلد اول، گفتمان اندیشه، 1400، اسناد گروه 18، صفحات 134 تا 138
شاهین، محمدعلی، سرگذشت پزشکی، گفتمان اندیشه 1401
م:رزم‏آرا حسینعلی، فرهنگ جغرافیائی ایران، (جلد دهم)، دایره جغرافیایی ستاد ارتش، تهران 1332.

نوشتن دیدگاه