با تاسیس و توسعه کارخانه هایی مانند ذوبآهن، پلی اکریل، فولاد، و نیز نیروگاه و پالایشگاه اطراف شهرستان در دهه 1350 و 1360 رفت و آمد خودروهای سنگین روز بروز در داخل شهر و اطراف زیاد شد. این شرایط عبور ماشینهای سنگین از خیابانهای درون شهر مانند شریعتی و شهید منتظری مشکلات و تصادفات زیادی برای اهالی به وجود آورد. در اوایل سال 1360 فکر احداث جاده کمربندی یا کنارگذر ایجاد و پیگیری شد. براساس طرح مسیر مشخص و زیر سازیها انجام گرفت. در دور اول مجلس شورای اسلامی نماینده وقت شهرستان آیتاله احمدی در نطق پیش از دستور خود در 14 مرداد 1361 در جلسه 341 به وزارت راه در باره کندی کار احداث جاده کمربندی تذکر داد. این کمربندی قرار بود جاده تهران را از بعد از میدان انوشیروان (استقلال فعلی) به جاده نجفآباد به تیران (جاده خوزستان) متصل کند. بخشی از کمربندی از مقابل کوه بالادست دانشگاه صنعتی مقابل چشمههای حسن و حسین عبور میکرد. اما با وجود زیر سازیهای انجام شده رییس وقت دانشگاه با عبور کمربندی از مسیر طراحی شده اولیه مخالفت کرد و در نتیجه احداث جاده متوقف شد. مدتی بعد مسیر اولیه تغییرکرد و به جای عبور از بالای دانشگاه با گذشتن از پارک جنگلی و تخریب بخشهایی از آن با یک شیب تند سر از جاده مقابل دانشگاه درآورد. این جاده مدتها یک خط عبور داشت تا اینکه با افزایش عبور و مرور در آن، دو خطه شد.
در اواخر مرداد سال 1375 در هنگام سفر مرحوم هاشمی رفسنجانی به خمینیشهر احداث پل روگذر و زیرگذر کمی بالاتر از سه راه معلم در محل تقاطع جاده کمربندی با بلوار آزادگان مصوب و طی چند سال اجرا شد.
تردد خودروهای سنگین و باری در مسیر احداثی موجب تصادفهای زیادی شد به شکلی که عنوان جاده مرگ بر آن گذاشتند. در یک تحقیق میزان جانباختگان در این جاده از ابتدای سال 1389 تا پایان نیمه اول سال 1393در بلوار آزادگان به طور متوسط سالانه 9 نفر مطرح شده است(بلوار آزادگان کمر 41 خانواده را شکست، فرصت آنلاین، دوشنبه, 26 آبان 1393، لیلا پیمانی).
بزرگراه کمربندی خمینی شهر به دانشگاه صنعتی، شهرک علمی تحقیقاتی، دانشگاه آزاد خمینی شهر، شهرک صنعتی، آرامگاه بزرگ شهر، چشمه لادر، اصغرآباد بلوارهای درون شهری شهید بهشتی، و دانشجو راه دارد.
مراحل احداث جاده کمربندی خمینی شهر- نجف آباد :
1- اوایل دهه 60: ایجاد فکر جاده کمربندی و انتخاب مسیر در بالای دست دانشگاه صنعتی و زیر سازی آن.
2- حدود سال 65: مخالفت رییس وقت دانشگاه صنعتی با ادامه جاده کمربندی و تکمیل آن و بی ثمر ماندن تلاش های مسؤولین وقت شهرستان.
3- نیمه دوم دهه 60: تغییر مسیر جاده به وسط پارک جنگلی و تخریب پارک که تا مقابل چشمه حسن و حسین ادامه داشت و ورود جاده به شهر و اتصال آن به جاده انوشیروان (بلوار آزادگان فعلی) و خارج شدن زمین های سمت شمالی جاده از دسترس خمینی شهر.
4-نیمه دوم دهه 70: ساخت پل روگذر و زیرگذر در محل تقاطع جاده با بلوار آزادگان به دنبال سفر رییس جمهور وقت (هاشمی رفسنجانی).
5- دهه هفتاد: دو بانده شدن جاده و تعریض آن.
6- اوایل دهه 80: احداث زیرگذرهای مقابل پارک کوهستانی و ورودی نجف آباد و عدم تاسیس موارد مشابه مقابل چشمه لادر و ورودی خمینی شهر.
7- دهه 80: ادامه تصادف ها و زیان های مالی و جانی فراوان به دلیل نبودن جاده کمربندی مناسب.
8- واگذری بخش مقابل دانشگاه به شهرداری خمینی شهر
کنارگذر جدید
مشکلات و معضلات ناشی از کنارگذر اولی و توسعه شهر سبب شد که احداث جاده کمربندی جدید جزو مصوبات هیات دولت نهم قرار گیرد. کمربندی جدید از روبروی ورودی شاهین شهر تا تقاطع جاده کمربندی قدیم ما بین دانشگاه آزاد و پادگان شهید موذنی در نظر گرفته شد در این مصوبه آمده بود که این جاده باید تا دهه فجر سال 1388 افتتاح شود، ولی این وعده به دلیل مشکلات پپشآمده از جمله در آزاد سازی، در موعد مقرر عملی نشد.
سرانجام باند غربی جاده در دیماه 1391 به طول 12 کیلومتر و با هزینه 8 میلیارد تومان با حضور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی وقت به بهره برداری رسید(دوشنبه, 11 دی 1391 فرصت آنلاین).
در تیرماه 1393 باند شرقی این جاده با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی و استاندار اصفهان بدون احداث پل ها و زیرگذرهای لازم از جمله روگذر به شهرک صنعتی و آرامستان و چشمههای اطراف و تقاطع غیرهمسطح در محل برخورد دو کمربندی جدید و قدیم به بهره برداری رسید(۴ تیر ۱۳۹۳ ایمنا). مدتی بعد تقاطع غیرهمسطح کمربندی خمینیشهر احداث شد. در حال حاظر پل روگذر ارتباط خمینیشهر به شهرک صنعتی که از روی این کمربندی عبور میکند همچنان به بهره برداری نرسیده است. ضمن اینکه در سال 1401 اعلام شد این جاده تحت عنوان کمربندی خمینیشهر جهادآباد با توسعه به سمت جهادآباد تا پایان سال 1402 تکمیل میشود(پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصفهان، ۸ دی ۱۴۰۰).