جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

 

اشاره: با تاسیس و توسعه کارخانه ‏های مانند ذوب ‏آهن، پلی اکریل، فولاد، و نیز نیروگاه و پالایشگاه اطراف شهرستان در دهه 1350 و 1360 رفت و آمد خودروهای سنگین روز بروز در داخل شهر و اطراف زیاد شد به شکلی که عبور ماشین ‏های سنگین از خیابان‏های درون شهر مانند شریعتی و شهید منتظری مشکلات و تصادفات زیادی برای اهالی به وجود آورد تا اینکه در اوایل سال 1360  فکر احداث جاده کمربندی یا کنار گذر ایجاد و پیگیری شد. براساس طرح مسیر مشخص و زیر سازیها انجام گرفت. در دور اول مجلس شورای اسلامی نماینده وقت شهرستان آیت ‏اله احمدی در نطق پیش از دستور خود در 14 مرداد 1361 در جلسه 341 به وزارت راه در باره کندی کار احداث جاده کمربندی تذکر داد. این کمربندی قرار بود جاده تهران را از بعد از میدان انوشیروان (استقلال فعلی) به جاده نجف ‏آباد به تیران (جاده خوزستان) متصل کند. بخشی از کمربندی از مقابل کوه بالادست دانشگاه صنعتی مقابل چشمه ‏های حسن و حسین عبور می‏کرد. اما با وجود زیر سازیهای انجام شده رییس وقت دانشگاه با عبور کمربندی از مسیر طراحی شده اولیه مخالفت کرد و در نتیجه احداث جاده متوقف شد. مدتی بعد جاده تغییر مسیر داد و به جای عبور از بالای دانشگاه با گذشتن از پارک جنگلی و تخریب بخش‏ های از آن با یک شیب تند سر از جاده مقابل دانشگاه درآورد. این جاده مدتها یک خط عبور داشت تا اینکه با افزایش عبور و مرور در آن دو خطه شد.


مراحل احداث جاده کمربندی خمینی‏ شهر- نجف‏ آباد :


1- اوایل دهه 60: ایجاد فکر جاده کمربندی و انتخاب مسیر در بالای دست دانشگاه صنعتی و زیر سازی آن.
2- حدود سال 65: مخالفت رییس وقت دانشگاه صنعتی با ادامه جاده کمربندی و تکمیل آن و بی ثمر ماندن تلاش های مسؤولین وقت شهرستان.
3- نیمه دوم دهه 60: تغییر مسیر جاده به وسط پارک جنگلی و تخریب پارک که تا مقابل چشمه حسن و حسین ادامه داشت و ورود جاده به شهر و اتصال آن به جاده انوشیروان (بلوار آزادگان فعلی) و خارج شدن زمین های سمت شمالی جاده از دسترس خمینی شهر.
4-نیمه دوم  دهه 70: ساخت پل روگذر و زیرگذر در محل تقاطع جاده با بلوار آزادگان به دنبال سفر رییس جمهور وقت (هاشمی رفسنجانی).
5- دهه هفتاد: دو بانده شدن جاده و تعریض آن.
6- اوایل دهه 80: احداث زیرگذرهای مقابل پارک کوهستانی و ورودی نجف آباد و عدم تاسیس موارد مشابه مقابل چشمه لادر و ورودی خمینی شهر.
7- دهه 80: ادامه تصادف ها و زیان های مالی و جانی فراوان به دلیل نبودن جاده کمربندی مناسب.

8- واگذری بخش مقابل دانشگاه  به شهرداری خمینی شهر

نوشتن دیدگاه