فکر اولیه احداث کنارگذر خمینی شهر در اواسط دهه 1360شکل گرفت و به مرحله اجرا رسید. قرار بود کمربندی از بالادست پارک جنگلیِ آن زمان و از مقابل چشمه های سه گانه شمال شهر عبور کرده و به جاده تهران متصل شود اما متاسفانه مخالفت های مسوولان وقت دانشگاه صنعتی علی رغم زیرسازی انجام شده، این طرح را متوقف کرد و مسیر کمربندی را از مقابل دانشگاه آزاد خمینی شهر منحرف و به وسط پارک جنگلی کشاند و نهایتا به بلوار آزادگان فعلی متصل ساخت که خود ریشه اصلی حوادث بلوار آزادگان طی سال های اخیر شد. استمرار مشکلات و معضلات ناشی از این کنارگذر نامناسب سبب شد که احداث جاده کمربندی جدید جزو مصوبات هیات دولت نهم قرار گیرد. طی این مصوبه که 17 خرداد 1386به ثبت رسید، مقرر شده بود که برای جلوگیری از ورود کامیون ها به داخل بلوار آزادگان و کاهش حوادث مرگبار این جاده، یک جاده کمربندی جدید از روبروی ورودی شاهین شهر تا تقاطع جاده کمربندی قدیم مابین دانشگاه آزاد و پادگان شهید موذنی کشیده شود تا دیگر شاهد حوادث مرگبار نباشیم. همچنین در این مصوبه آمده بود که این جاده باید تا دهه فجر سال 1388افتتاح شود. اگرچه این وعده در موعد مقرر عملی نشد اما تا دهه فجر سال بعد باند اول جاده کمربندی جدید ساخته و آسفالت شده بود و باند دوم در حال پایان یافتن بود که به مانع برخورد کرد. حدود 700 متر از این جاده با پادگان شهید موذنی برخورد نمود و همین آغاز کشاکش میان پادگان (لشکر 40 صاحب الزمان) و مسوولان شهری و استانی شد.
در نهایت سپاه صاحب الزمان (عج) آبان ماه 1390 از انعقاد توافقنامه سپاه با اداره کل راه و ترابری در سال 1389 خبر داد و گفت که سپاه برای حل مشکل قدم برداشته اما اداره راه و ترابری پیگیر آن نشده است.
اگرچه به گفته محمودزاده مدیرکل وقت اداره راه و شهرسازی قرار بود باند اول جاده کمربندی جدید آبان ماه 1391افتتاح شود اما به گفته وی اینبار گرانی قیر مانع از تکمیل طرح مذکور شد و نهایتا 11 دی ماه همان سال باند اول جاده کمربندی افتتاح شد.
منابع:
- دوهفته نامه فرصت/ بلوار آزادگان کمر 41 خانواده را شکست
- خبرگزاری فارس /4 تیر 1393
- صاحب نیوز11/ اردیبهشت1392