پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 Thursday 9 May 2024 00:00


تاریخچه این اداره به موضوعلات راه، مسکن و شهرسازی برمی گردد که از اواحر دوران قاجار تا دهه 1390 وزارتخانه هایی با عناوین مختلف گاه به شکل جداگانه و گاه یکجا متولی آن بوده اند. به همین دلیل مروری کوتاه به ادارات ووزارتخانه های متولی راه و ترابری و شهرسازی و مسکن می شود.
وزارت فوائد عامه
در سال ١٢٩٨ هجری قمری و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه تاسیس شد که امور مربوط به احداث راه، پل و راهداری بر عهده آن گذاشته شد. به وظایف این وزارتخانه پس از تأسیس کم کم وظایف دیگری مانند تجارت و فلاحت اضافه شد. به این دلیل بعدها به نام فوائد عامه، فلاحت و تجارت تغییر نام یافت.
هزینه های راهسازی در این دوران با اخذ "باج راه" یا حق العبور که در راهدارخانه ها دریافت می شد تأمین می گردید
اداره کل طرق و شوارع
از سال ١٣٠١ اداره کل طرق و شوارع در وزارت فوائد عامه، فلاحت و تجارت به منظور اقدام موثر برای ساختمان راه ها، نگهداری و بهره برداری راه ها تشکیل گردید. اداره کل طرق و شوارع، راه های کشور را به نواحی مختلف تقسیم کرد و مسئولینی برای اداره امور راهسازی و تعمیر و نگهداری آنها معین کرد.
وزارت طرق و شوارع
به موجب قانون مصوب مجلس شورای ملی در سال 1308 شمسی وزارت فوائد عامه، فلاحت و تجارت منحل و دو "وزارت طرق و شوارع" و "وزارت اقتصاد ملی" تاسیس شدند.
وزارت راه
در سال ١٣١٥ وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت.
وزارت راه و ترابری
در تیر ١٣٥٣، تغییر نام "وزارت راه" به "وزارت راه و ترابری" و تجدید تشکیلات و تعیین وظایف آن در مجلس شورای ملی، به تصویب رسید.
وزارت آبادانی و مسکن
وزارت آبادانی و مسکن به منظور ایجاد تمرکز و هماهنگی در تهیه و اجرای برنامه ها و طرح‌های ساختمانی و تهیه مسکن و همچنین جهت تهیه و اجرای طرح‌‌های شهرسازی و ده سازی و طرح های آبادانی در تاریخ 22 اسفند 1342 تاسیس شد.
وزارت مسکن و شهرسازی
در تاریخ سوم تیر 1354 پس از تصویب قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن در مجلس سنا، قانون فوق به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
وزارت راه و شهرسازی
قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی از تجمیع وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در تاریخ 31 خرداد 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ اول تیر 1390 به تایید شورای نگهبان رسید.


ردپای پیشینه اداره طروق در سده
خبری در روزنامه اخگر شماره.1298 منتشره در دی 1316چاپ شده است. که احداث راه سده توسط اداره طروق اصفهان مشروط به مطالبه نکردن قیمت زمین‏ها توسط اهالی و تسطیع خیابان‏های سده توسط شهرداری شده است. خبر دیگری از روزنامه مذکور از سفر فرماندار اصفهان همراه معاون رییس طرق و مهندس شهرداری به سده و دستور به خرابی مسیر خیابان‏های میخ‏کوبی شده و احداث میدان وسیع در وسط آنها دارد. این خبرها قدیمی ترین نظارتهای اداره طروق وراه را در منطقه نشان می دهد گرچه در سده دفتر مستقلی نداشته است.


سابقه دفتر نمایندگی در همایونشهر
بعد از انقلاب سازمان مسکن و شهرسازی در مراکز استانها تشکیل شد و بخش دفتر عمران اراضی درآنها دایر گردید. در سال 1358 نمایندگی عمران اراضی در شهر تاسیس گردید.این نمایندگی در خیابان بوعلی دایر شد و ریاست آنرا فردی به نام سید یداله احمدی به عهده داشت. عمران اراضی مدتی بعد به واحد زمین شهری تغییر نام داد. لغو مالکیت اراصی و تقسیم زمین های شمال شهر را این نمایندگی به عهده داشت.

اداره راه و شهرسازی شهرستان خمینی شهر در بلوار شهید عمو شاهی، خیابان پیمان کوچه افشان غربی واقع است


منبع: آقای مستاجران از کارمندان و کارشناسان بدو تاسیس عمران اراضی

نوشتن دیدگاه