جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00

پیشینه کشوری و استانی
اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در شیراز با نام «رادیو تهران» گشایش یافت. از آنجا که برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود به رادیو تهران معروف ‌شد. رادیو از پدیده های است که پس از تاسیس رادیو آهنگ نفود در خانه های مردم کرد. رادیو با واکنش های کدخدایان، روحانیون، ثروتمندان، متنفذین و جناح ها و گروه های سیاسی روبرو شد که یا در جهت تقویت و یا مقابله با آن بود. وقوع جنگ جهانی و دیگر حوادث دهه‏های 1320 و 1330 در نفوذ آن در خانه های مردم نقش موثری داشت.
رادیو اصفهان در بیستم دی‌ماه 1328 در اصفهان با روزانه یک ساعت برنامه آغاز به کارکرد. نخستین گوینده آن شادروان رضا ارحام صدر بود.و در سالهای بعد حسین غزالی جذب رادیو اصفهان شد در سال 1337 برنامه‌های رادیو به‌روزی 7 ساعت، صبح و عصر افزایش یافت( مقاله حسین غزالی:نویسنده، تهیه‌کننده و گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون اصفهان).


رادیوهای اولیه
ابتدا رادیوها بسیار بزرگ بودند و با باطری و نفت کار می کردند. در رادیو نفتی زمانی که چراغ داخل رادیو روشن می شد پره ها را گرم و به حرکت در می آورد و با تولید برق رادیو شروع به کار می کرد. سال ها این گونه رادیوها استفاده می شدند. بعدها رادیو (آندریا) به بازار آمد که سنگین بود و با باطری کار می‌کرد و اولین رادیوی قابل‌ حمل در ایران محسوب می شود. رادیو از همان ابتدا در قهوه خانه ها جا باز کرد.به همین دلیل در ساعات پخش برنامه قهوه خانه ها مملو از جمعیت می‌شدند. داشتن رادیو در خانه نیاز به احذ مجوز داشت و افراد متمول و با نفوذ اقدام به تهیه آن می کردند. معمولا خانواده‌هایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایه‌ صاحب رادیو جمع می‌شدند. جالب اینکه رادیوهای قدیمی آنتن داشتند و آنتن بر فراز هر خانه نشانه وجود رادیو در آن خانه بود.
تلویزیون نخستین بار در سال ۱۳۳۷ در ایران توسط بخش خصوصی و به صورت انحصاری شروع به کار کرد. یک شعبه از تلویزیون ایران در جنوب، در آبادان، در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد.


رادیو و تلویزیون در پیشینه خمینی شهر
در دهه 1320 در سده تعدادی کمی از متمولین و افراد با نفوذ رادیو داشتند. در این میانه بعضی قهوه خانه ها هم از این وسیله برای جذب مشتری بهره می بردند. افرادی که به دلایلی به شهرهای دیگر مثل اهواز و آبادان و تهران رفت و آمد داشتند در انتقال پدیده های جدید از جمله رادیو و تلویزیون به شهر تاثیر خاص خود را داشتند. در ساعت پخش برنامه از رادیو، قهوه‌خانه‌ها مملو از جمعیت می‌شدند و خانواده‌هایی که رادیو نداشتند، در خانه همسایه‌ها جمع می‌شدند. یکی از استفاده هایی که از رادیو می شد برای پخش اذان در وقت صحیح شرعی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان هنگام افطار و سحر بود. البته مخالفت هایی با این پدیده ها به ویژه تلویزیون صورت می گرفت و لی پس از پیروزی انفلاب به سرعت در خانه ها رواج یافت.
رادیوهای آندریا لامپی و فیلیپس قوه‏ای، از اولین رادیوهایی بودندند که به خانه ها راه یافتند. قدیمی ترین تلویزیونی که به شهر آورده شد، آر تی آی لامپی ساخت آمریکا و شاوب لورنس ساخت آلمان، بود. اندکی بعد پارس ساخت ایران هم به آنها اضافه شد. این تلویزیون ها بزرگ و درب دار بودند. فروشگاه و نمایندگی آنها در اصفهان در خیابان شیخ بهایی واقع بود. در همایونشهر اولین تعمیرگاه و فروشگاه رادیو و تلویزیون فروشگاه آقای توسلی در فلکه بود(چه کسی رادیو و تلویزیون را برای اولین بار وارد خمینی شهر کرد؟ فرصت آنلاین، 16 دی 1392 کدخبر 679 ).

نوشتن دیدگاه