یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 00:00

        دکتر قدمعلی سرامی


تولد:            ۸ بهمن ۱۳۲۲


تحصیلات:     دکتری زبان و ادبیات فارسی ازدانشگاه تهران


عناوین:
0شاهنامه پژوه وعضو هیأت امنای بنیاد فردوسی
0استاد دانشگاه
0 نویسنده، نقاد، مترجم، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و ناشر
0نویسنده دهها کتاب ادبیات کودک ونوجوان وادبی ودر باره فرهنگ وآداب ایرانی
0 شاعروترانه سرا
0نگارش وتولید محتوای برنامه های رادیویی وتلویزیونی
0برنده چندین جایزه کتاب سال
قدمعلی سرامی که اصالتا خمینی شهری است در رامهرمز متولد شد و دیپلم ادبی خود را در خرداد ۱۳۴۳ از دبیرستان سعدی اهواز گرفت، سپس دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گذرانید.

او دکترای خود را نزداساتیدی چون: عبدالحسین زرین‌کوب، ذبیح‌الله صفا، دکتر حسن مینوچهر، پرویز ناتل خانلری، بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال‌الدین همایی، بهرام فره‌وشی از دانشگاه تهران اخذ کرد. دکتر سرامی یکی از پنج استاد برتر شاهنامه‌ پژوه ایران به انتخاب نخستین دورهٔ جایزهٔ پژوهش پروفسور آقابزرگ ۱۳۹۰ است.
وی سخنران نشست‌های هفتگی مثنوی‌خوانی و حافظ‌ خوانی در فرهنگسرای فردوس تهران می باشد. کتب از رنگ گل تا رنج خاروکتاب شیرین‌تراز پروازوی از سوی شورای بهترین کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تشویق قرار گرفت.

تدریس

از سال ۱۳۵۳ تا کنون در مراکز آموزش عالی کشور، درس‌های مربوط به ادبیات فارسی، ادبیات کودک و نوجوان، نمایش کودکان، مدیریت خلّاق را تدریس کرده‌است. پیش از انقلاب چهار سالی در مدرسه‌ی عالی ادبیات و زبان‌های خارجی و مدرسه‌ی عالی بازرگانی و پس از انقلاب در دانشگاه تهران (دانشکده‌ی هنرهای زیبا)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد، در دوره لیسانس تدریس کرده‌است. همچنین در دوره‌های بالاتر از لیسانس پیش از انقلاب در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درس داده‌است و نیز در دانشگاه‌های آزاد زنجان، سنندج و اردبیل در دوره فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی دروس شاهنامه، تاریخ بیهقی و … را تدریس کرده‌است.

همچنین از سال ۱۳۷۱ تا کنون به راهنمایی صدها دانشجوی کارشناسی‌ارشد در نوشتن پایان نامه پرداخته‌است.

علاوه بر زبان و ادبیات فارسی، در رشته‌های ادبیات کودک و نوجوان، تئاتر کودک، روانشناسی کودک، تجربه‌ی قابل اعتنایی دارد و در رشته‌ی موسیقی نیز کار کرده‌است و به همین دلیل در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ عضو شورای موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده‌است.

فعالیت انتشاراتی

از سال ۱۳۷۹، انتشارات ترفند را راه‌اندازی کرده‌است که تاکنون ده‌ها جلد کتاب با موضوع ادبیات و تاریخ از این انتشارات منتشر شده است.

فعالیت مطبوعاتی

میان سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۹ عضو هیأت تحریریه‌ روزنامه اطلاعات بوده‌اند و در این دوره‌ زمانی ده‌ها مصاحبه و ویژه‌نامه تهیه کرده‌است.

از جمله با شخصیت‌هایی زیر مصاحبه کرده‌اند: - عزیز نسین - محمود جمال‌زاده در پاریس - الکساندر سرگی میخاییلکف، رییس سابق اتحادیه‌ی نویسندگان اتحاد جماهیر شوروی - پروقسور حسن هشترودی - انجوی شیرازی - جواد معروفی - علی اکبر شهنازی - علینقی وزیری - محمد ابراهیم باستانی پاریزی


منبع: وب‌گاه رسمی دکتر سرامی: http://www.drsarami.com

برای اطلاع از آثار و فعالیت های وی به مطالب مرتبط همین صفحه مراجعه نمایید