website logo
تاریخچه ها
شخصیت ها
بناهای مذهبی
میراث ناملموس
جاذبه های طبیعی
فضای سبز گردشگری
مراکز علمی
مراکز فرهنگی
منابع

تااین سالها بیشتر وسایل نقلیه دوچرخه بودو برای رفتن به اصفهان از سه دستگاه اتوبوس استفاده می شد. برای حمل بار از گاریهای که آنها را یک یا دواسب می کشیدندبهره برده می شد.
اولین اتومبیلی که به خدمت گرفته شد شورلت مدل 53 میلادی بود و سپس مدلهای 54 و 55 هم توسط مردم خریداری و در مسیر خمینی شهر به اصفهان و بالعکس به کار گرفته شد و سپس بنز 180 وارد گردید و بعدا فیات که زمانی تاکسی درون شهر اصفهان بود. بعد از فیات با تولید پیکان این ماشین انگلیسی هم در خدمت مسافرین قرار گرفت.
قدیمی ترین خیابان شهر خیابان امام جنوبی است. مسیر عبور به اصفهان از طریق خیابان امیرکبیر فعلی به دوراهی آتشگاه و خیابان آتشگاه به صارمیه و نهایتا خیابان طالقانی و گاراژ سده بود که بعدا مسیر رهنان به خیابان شریف هم آماده شد و نهایت خیابان کهندژ به صورت یک خیابان کم عرض احداث گردید که به مرور به بلوار کهندژ و یا شهید اشرفی تبدیل شد. گاراژ سده در خیابان طالقانی نزدیک چهارراه شمس آبادی فعلی قرارداشت که نسبت به خیابان گودتر بود و دالان آن شیب داشت ،کرایه این گاراژ در آن زمان ماهی ده تومان بود .افرادی که برای کار به اصفهان می رفتند و یا شب گیر می شدند در اطاق های این گاراژ اقامت می کردند.
از اولین رانندگان زحمت کش شهر می توان به آقایان رمضان خان، اکبر یاوری معروف به حاج خان و ذبیح ا... خان و اسماعیل جوهری و بعدا افرادی چون ثریا، سید تقی و خان احمدی اشاره کرد.
ایستگاه سواری ها در میدان امام بود و از طریق خیابان امام جنوبی به خیابان امیرکبیر فعلی رفته ولی برای جمع آوری مسافر در سطح شهر می گشتند.


منابع:
گفتگو با اسماعیل جوهری نماینده رانندگان خط همایونشهر به مدت 40 سال
مصاحبه با امینی شهردار وعضو بلدیه سده وهمایونشهر در دهه30