جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00


گزارشی از بازدید خبرنگاران و فعالان فضای مجازی از طرح‏های عمرانی شهرداری خمینی ‏شهر


• این گزارش به منظور قدردانی از تلاش‏های شبانه ‏روزی مدیران و کارکنان مجموعه شهرداری و رییس و اعضای شورای شهر و شهردار محترم تهیه شده است.
اشاره: اداره روابط عمومی شهرداری خمینی‏ شهر از ابتدای سال جاری با دعوت از خبرنگاران، فعالان فضای مجازی و کنشگران اجتماعی و فرهنگی گزارش اقدامات مختلف شهرداری را توسط اعضای شورا و شهردار خمینی ‏شهر به حضار ارائه و سوالات، انتقادها و پیشنهادهای آنها را شنیده و توضیحات لازم را داده است. در تازه‏ترین برنامه که در 25 تیر اجرا شد، فعالان پس از شرکت در جلسه پرسش و پاسخ به اتفاق شهردار، رییس و چند نفر از اعضای شورا و ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از تعدادی از طرح‏های عمرانی اجرا شده و در حال اجرا بازدید کردند. آنچه می‏خوانید گزارشی از این بازدید سه و نیم ساعته می‏باشد، با این توضیح که علی‏اصغر حاج‏حیدری شهردار خمینی‏ شهر در جلسات قبل، بودجه مصوب امسال شهرداری را 205 میلیارد تومان و تعداد طرح‏ها را 60 عدد در بخش‌های مختلف آسفالت معابر، فضای سبز، ساخت بلوار و میدان، پارک‌، پل، جاده، حمل و نقل، فرهنگی و گردشگری و غیره ذکرکرده است. به گفته وی در این سال ۷۰ درصد از طرح‌های نیمه تمام شهری تمام شده و بیش از ۳۰ میلیارد تومان صرف آسفالت معابر در شهر خواهد شد و پنج بلوار مهم نیز افتتاح می‌شود.


ایستگاه اول بلوار مرکزی
بلوار مرکزی بخشی از خیابانی است که از سمت شرق در نهایت به اسفریز و دستگرد و میدان امام علی علیه السلام و خیابان امام خمینی اصفهان متصل می‏شود. بلوار در بین بافت فرسوده و ناکارآمد دو محله قدیمی و کهن باولگان و گارسله از محلات ورنوسفادران بنا شده که سمت باولگان آن در سال قبل به بهره برداری رسیده و میدان و سمت گارسله آن در حال اجرا می‏باشد و دو خیابان شریعتی شمالی و شهید منتظری را به دیگر مرتبط می‏کند. در محل تقاطع این بلوار با خیابان مرکزی میدان عصارخانه بنا می‏شود.
خبرنگاران در این مکان از اتوبوس پیاده شده و همراه شهردار به بازدید از منطقه پرداختند. در هر دو سمت خیابان که مراحل زیرسازی آن رو به اتمام بود، خانه‏ های متروکه و مخروبه زیادی به چشم می‏خورد که حکایت از معطل ماندن بافت‏های فرسوده به دلیل رها کردن ساکنان قبلی آنها و نبودن جاذبه و انگیزه از جمله خیابان و گذر مناسب برای نوسازی آنها بود. رهگذران با مشاهده بازدید کنندگان به آنها پیوسته و مراتب رضایت و خوشحالی خود را از طرح در دست اقدام و نجات محل خود از شرایط موجود اعلام می‏کردند. شهردار ضمن بازدید، توجه حضار را به مزایای طرح در حال اجرا از جمله احیای بخشی از بازار تاریخی ورنوسفادران در قالب تیمچه ‏های طلا، پوشاک، نخود بریزی جلب نمود و افزود: احداث این بلوار که تا محرم امسال تکمیل خواهد یافت، موجب ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی، رفاهی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان و پیوست مناسب عناصر مسجد، بازار، بناهای تاریخی و منازل مسکونی ساکنان خواهد شد.


ایستگاه دوم بلوار شهدای خوزان
مقصد بعدی مرکب عمران بلوار در حال آزادسازی شهدای خوزان بود. پس ‏از عبور از خیابان شریعتی شمالی در اواسط بلوار 17 شهریور که در شورای چهارم اجرا و سروهای آن اکنون قد کشیده ‏اند به محل اجرای بلوار شهدای خوزان که این بلوار را به بلوار شهید اشرفی می‏رساند وارد شدیم. در ابتدای مسیر مدعوین اتوبوس را ترک و سر تا سر راه را تا بلوار شهید اشرفی پیاده طی کردند. خودروهای زیادی از این مسیر که هنوز کوچه ‏ای بیش نیست در رفت و آمد بودند که نشان از جانمایی مناسب برای احداث خیابان در موازات خیابان شریعتی جنوبی بود. به گفته شهردار حاج حیدری، 90 درصد آزادسازی‏های طرح، انجام شده و اجرای آن از اواسط محرم شروع و تا نوروز به پایان می‏رسد تا قُل سوم خوزانی بلوارها متولد شود. در طی مسیر اسامی کوچه‏ ها که به نام شهدا مزین شده بود و تابلوهای شهدا که اسامی شهدای بزرگواری چون رضا ابراهیمی، حسن فاتحی و شهیدان کیانی بر روی آن جلوه ‏گر بود نشان از انتخاب درست نام بلوار شهدا بر این مسیر می‏داد.
شواهد نشان می‏داد که این بلوار نیز در دل بافت فرسوده یکی از محلات شهر پیش‏ بینی شده که با اجرای آن اهالی، تحولات فرهنگی، عمرانی و اقتصادی زیادی را شاهد خواهند بود.با رسیدن به ورودی طرح از طریق بلوار شهید اشرفی، مسافران مرکب عمران، در حالی که تعدادی از اهالی محل با خوشحالی آنها را بدرقه می کردند به منظور بازدید از سومین بلوار در حال احداث پا در رکاب مرکب عمران گذاشتند.


ایستگاه سوم بلوار آیت ‏الله احمدی
با عبور از طرح‏های به ثمر رسیده میدان شهدا و امام حسن مجتبی علیه ‏السلام اندان و از روی آسفالت نوسازی شده خیابان شهید فهمیده از طریق چهارراه دولت که طرح زیرگذر و روگذرش آماده است اما اعتباراتش نه، به بلوار آیت الله احمدی رسیدیم. در تقاطع بلوار با کنارگذر صفائیه اتوبوس توقف کرد تا مسافران پیاده از طرح در دست اجرا و بخش اجرا شده آن بازدید کنند. شهردار از سیر تا پیاز طرح را برای همراهان بازگو کرد. اینکه بخش اول بلوار از پیج بلوار توحید تا خیابان سفیر امید سال قبل آماده شده و قسمت دوم آن از این خیابان تا خیابان صفائیه در حال زیرسازی است. خاک های ملکی این مسیر برای استفاده در ایجاد فضای سبز برداشت شده و چاه آب موجود در منطقه هم برای آبیاری فضای سبز خریداری شده است و به دنبال اخذ مجوز برای اتصال این بلوار به محله جوادیه و آدریان هستیم.


ایستگاه چهارم بلوار ماربین
مسافران مرکب عمران پس ‏از رسیدن به تقاطع بلوار آیت‏اله احمدی به بلوار توحید که به شکل سه راه در خواهد آمد سوار اتوبوس شده تا فعالیت‏های عمرانی انجام شده و در حال انجام در ایستگاه بعدی را از نزدیک نظاره‏گر شوند. پس از عبور از بلوار شهید آیت‏اله اشرفی که چون آسفالت آن نوسازی شده، اتوبوس دیگر در آن بالا و پایین نمی پرد، وارد بلوار ماربین میانی که همین سال قبل از خیابان به بلوار ارتقا پیداکرده بود، شدیم. در این مکان شهردار این نوید را داد که بخشی از بلوار که اداره آب با آسفالت آن موافقت نکرده بود، مشکلش حل شده و آسفالت خواهد شد و تقاطع این بلوار با بلوار پروفسور حسن میردامادی به صورت چهار راه درخواهد آمد. و جدول گذاری بلوار پروفسور در حال انجام است و بعد از آن آسفالت خواهد شد.شهردار همچنین گفت بخش متصل به دستگرد بلوار ماربین نیز با پایان ساخت ساختمان پمپاژ به جای ساختمان قدیمی، توسط شهرداری و توافق‏ هایی که در سمت غرب آن با مالکین صورت گرفته تا میدان امام علی علیه‏ السلام به صورت بلوار درخواهد آمد. کل این بلوار در سمت شمال به میدان استقلال و در سمت جنوب تا ساختمان شب نشین ادامه خواهد داشت تا به رهگذران یادآور شود که این دیار سرزمین کهنی است که از بنای مهربین شروع شده و آبادی‏های آن یکی پس از دیگری در اطراف آن بنا شکل گرفته ‏اند. در این قسمت آقای فتحیان از کنشگران فرهنگی اجتماعی محله دستگرد ضمن شرح مختصری از ضرورت‏های تبدیل این خیابان حادثه خیز به بلوار، از انجام توافق با 80 مالک در این مسیر خبر داد و افزود که در این منطقه با هزینه خیرین و مساعدت‏ های شورا و شهردار ورزشگاه و سالن ورزشی ایحاد خواهد ‏شد تا معلوم شود خیّران خمینی‏ شهری مانند ورزشگاه امام سجاد علیه السلام محله گاردر، شهدای اسفریز و خیابان حافظ را در دستگرد هم خواهند ساخت. در این مکان اتوبوس راه برگشت را در پیش گرفت درحالی که بازدید از طرح بزرگ بلوار شهید سلیمانی و لوله‏ کشی فضای سبز در خیابان باغبان برای اتصال مخزن‏های آب فضای سبز در نقاط مختلف شهر و جدول گذاری خیابان باغبان و باغ ایرانی بام سبز و بسیاری دیگر از طرح‏ها باقی ماند.

نوشتن دیدگاه