یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 Sunday 12 May 2024 00:00


عملیات بزرگ و سرنوشت ساز در منطقه جنوب که هدف نهایی آن آزادسازی شهر استراتژیک خرمشهر و مناطق اطراف آن و عقب راندن دشمن به مرزهای بین المللی بودعملیات بیت‌المقدس نام داشت.بیت المقدس یکی از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در جنگ ایران و عراق محسوب می شود. نیروهای ایرانی با توان ۷۰٬۰۰۰ رزمنده این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزاد سازی خرمشهر آغاز کردند. این عملیات سه هفته ادامه داشت. نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب نشینی کردند. در اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع نمود. با وجود گستردگی این پاتک نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت نمایند و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود آزاد نمودند. در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از ۱۹٬۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. ایرانی ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرقتند.
انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می آید. آزادسازی خرمشهر که درپی مرحله چهارم انجام گرفت از مهمترین نتایج این عملیات بود

نگاهي به نقش رزمندگان خميني شهري در عمليات آزادسازي خرمشهر
در حماسه آزادسازي اين شهر قهرمان، نقش رزمندگان خميني شهري همچون ديگر مقاطع دفاع مقدس چشمگير و برجسته بود. رزمندگان و بسيجيان خميني شهر كه در نزديك دو سال از شروع جنگ در ميادين نبرد كارآزموده و آبديده شده بودند ،با شور و اشتياق وصف ناپذيري براي اعزام به جبهه و شركت در جهاد مقدس به مراكز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خميني شهر و درچه مراجعه ميكردند.
مراكز سپاه نيز با استقبال از اينهمه عشق و ايثار، داوطلبان را در قالب گروهانهاي پياده سازماندهي و به واحدهاي رزم سپاه مستقر در جبهه جنوب اعزام مينمودند.
بر اساس آمارهاي موجود، تعدادي 1190 نفر نيروي رزمنده داوطلب پاسدار و بسيجي از مراكز سپاه درچه و خميني شهر براي شركت در عمليات بزرگ بيت المقدس به واحدهاي رزم تيپ 25 كربلا، تيپ 14 امام حسين(ع) و تيپ 7 ولي عصر (عج) و تيپ 8 نجف اعزام گرديدند. اين واحدها به همان ترتيبي كه در مراكز سپاه سازماندهي شده بودند با همان فرماندهان و كادرها در تيپها پذيرفته و در ردههاي سازماندهي شده جاي گرفته و از مرحله اول 10/2/61 تا مرحله چهارم 2/3/61 در عمليات شرکت کردند.
در اين عمليات، خرمشهر كه پس از 34 روز مقاومت در برابر دشمن در تاريخ 4/9/59 اشغال شده بود با همت بلند و فداكاري بينظير مدافعان انقلاب اسلامي كه از سراسر كشور آمده بودند و با تقديم هزاران شهيد بعد از 575 روز و طي 25 روز عمليات در ساعت 11 صبح روز 3/3/61 آزاد شد. در اين جهاد مقدس، رزمندگان شهرستان خميني شهر 78 شهيد والامقام تقديم نمودند و فقط در يك روز 25 نفر شهيد بر دستان مردم اين شهرستان تشيع شد و بدينگونه مردم متدين خميني شهر برگ زرين ديگري بر افتخارات و مبارزاتشان در تاريخ كشور افزودند.
اسامي فرماندهان خميني شهري واحدهاي شركت كننده در عمليات بيت المقدس:
سردار شهيد امان ا... جزيني، سردار شهيد محمدرضا سلطاني، سردار جانباز دكتر حبيب ا... شريفيان، سردار شهيد محمدعلي صهري، سردار جانباز حاج قدير رضايي، سردار شهيد سيد حسين موسوي، شهيد رضا جوابي، صادق پناهي، عبدالعلي زارع، سردار شهيد محسن رضايي، حاج محمد حسن صرامي و

خرمشهر و خميني شهر عملیات بیت المقدس منابع:
فرصت آنلاین:یکشنبه, 19 آبان 1392 ساعت 10:23 کدخبر :6328

نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط