یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 Sunday 12 May 2024 00:00


عراقی ها در جنگ تحمیلی از تپه¬های دوقلوی مَدَن در دشت هموار آبادان به منزله سنگر دیده¬بانی برای تسلط بر جزیره آبادان استفاده می¬کردند. رزمندگان در تلاش بودند که این تپه ها را آزاد کنند. دی ماه 1359 اولین عملیات به این منظور انجام شد که به نتیجه مطلوب نرسید. دومین عملیات روز 23 اسفند ماه آغاز شد و طی آن سه نفر از رزمندگان خمینی شهری به نام های احمدرضا ابراهیمی، عبدالرضا سبحانی و محمد مجیری به شهادت رسیدند اما باز هم نتیجه مطلوب را در بر نداشت.
علی رغم مخالفت ها و کم توجهی¬های مسوولان جنگ، برای اجرای عملیاتی در این منطقه، شهید موذنی طرحی را تهیه و تدوین کرده و به ستاد جنگ آبادان داد و این بار طرح با موافقت روبرو شد. یکی از موفقیت های عملیات شیخ فضل اله نوری این بود که غلامرضا موفق شد برای این عملیات میان ارتش و سپاه و بسیج اتحاد ایجاد کند.
عملیات در ساعات اولیه شب 24 اردیبهشت آغاز شد. ساعت یک بامداد 25 اردیبهشت رزمندگان تپه ها را کامل دور زده و پشت سر عراقی ها قرار گرفتند اما قبل از اینکه حمله از طرف رزمندگان ما آغاز شود عراقی ها متوجه شده و با تیربارها شروع به تیراندازی کردند. رزمندگان خودشان را به تپه رساندند و درگیری تن به تن شد. غلامرضا به عنوان فرمانده عملیات آزاد سازی تپه شماره یک، مورد اصابت تیربار قرار گرفت و شربت شهادت نوشید.
ساعت 2 بامداد بود که رزمندگان روی تپه مستقر شده و شروع به پاکسازی سنگرهای عراقی کردند. تلفات دشمن 170 كشته، اسير و زخمي بود که بیش از 30 نفر آنها اسیر بودند. در ساعت 3 بامداد کار پاکسازی تمام شد و ماموریت با موفقیت به انجام رسید و از آن پس این دو تپه به نام شهید غلامرضا موذنی تغییر نام یافت.
منابع:
- خاطرات همرزمان شهید
- کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر

نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط