یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 Sunday 12 May 2024 00:00

با تجاوز حکومت بعثت عراق در اواخر شهریور 59 به میهن اسلامی مبارزان و انقلابیون خمینی شهر که تعدادی از آنها سابقه حضور در عملیات خنثی کردن توطئه های گروهگ های ضد انقلاب در کردستان، بلوچستان را داشتند به طور انفرادی و یا در گروه های کوچک به مقابله با دشمن رفتند، از جمله یک گروه هفت نفره در روز پنجم مهرماه 1359 با وسیله نقلیه شخصی به منظور دفاع از کشور عازم اهواز شدند.
اولین اعزام رسمی پس از تلفنگرام به سپاه خمینی شهر مبنی بر وخیم بودن اوضاع خرمشهر روز هفتم مهر 1359 مرکب از احمدرضا ابراهیمی، مصطفی اشرفی، محسن کیانی غلامرضا مومنی، محمد طاهری، غلامرضا نوروزی و محمد روح اللهی به منظور دفاع از خرمشهر با یک دستگاه جیپ استیشن و یک دستگاه وانت سیمرغ از درب سپاه واقع در بلوار شهید اشرفی صورت گرفت. ماموریت این گروه حفاظت از خرمشهر تحت فرماندهی محمد جهان آرا فرماندهی سپاه آ ن شهر با استفاده از سلاح های دست ساز بود. باروت لازم برای این عملیات ها متعاقب این اعزام به محل فرستاده شد. در تاریخ 20/7/1359 دومین گروه از سپاه خمینی شهر پس از ابلاغ ماموریت به فرماندهی شهید رضا ابراهیمی با یک دستگاه مینی بوس و یک دستگاه جیپ استیشن و یک دستگاه سیمرغ به اهواز رفته و مسؤولیت حراست و حفاظت پایگاه منتظران شهادت را که در باشگاه گلف اهواز تشکیل شده بود به عهده گرفتند. سومین گروه در روز سیزدهم آبان 1359 به فرماندهی شهید غلامرضا موذنی به منظور تقویت و تکمیل محافظان مذکور عازم آبادان شدند. رزمندگان خمینی شهری مستقر در این پایگاه به دلیل محاصره آبادان پس از پیام امام مبنی بر شکستن محاصره آبادان درخواست اعزام به آن منطقه را نمودند و از 17 آبان همان سال به فرماندهی شهید ابراهیمی با بالگرد عازم محل شدند و به این ترتیب ماموریت جبهه آبادان یا ذوالفقاریه به عهده سپاه خمینی شهر واگذار شد. از این تاریخ تا پایان ماموریت در این منطقه 625 نفر رزمنده داوطلب از خمینی شهر به این جبهه اعزام شدند. رزمندگان خمینی شهری جبهه ذوالفقاریه در مدت حضور نزدیک به یک ساله خود در این منطقه در عملیات های کوچک و بزرگی شرکت کردند و 44 شهید و ده ها جانباز تقدیم انقلاب نمودند.
سپاه خمینی شهر درمدت حضور خوددر آ بادان در این ماموریتها حضور داشت
1- حضور در کوی ذوالفقاریه و مقاومت در مقابل پیشروی دشمن
2- تشکیل جبهه ذوالفقاریه با احداث خاکریز و ساختن سنگر در این منطقه و انجام دو عملیات ناموفق برای تصرف تپه های مدن
3- عملیات شیخ فضل الله نوری که طراحی آن را سردار شهید غلامرضا موذنی به عهده داشت و در شب 23اردیبهشت 1360 انجام شدومنجر به فتح دو تپه استراتژیک مدن شد و طی آن موذنی شهید وتپه ها به نام ایشان نامیده شد.
4- عملیات پدافندی ولایت فقیه
5- عملیات ثامن الائمه و آزادی آبادان و پاکسازی کامل آن

سپاه خمینی شهر در آبادان در تاریخ 12 مهر 1360 با آزاد سازی و پاکسازی این منطقه پایان یافت و رزمندگان به خمینی شهر برگشتند ولی حضور در جبهه های دیگر ادامه یافت. شهیدان احمدرضا ابراهیمی، محمدعلی مجیری، مصطفی اشرفی، غلامرضا موذنی، محسن کیانی، محمدرضا محمدی، عبدالکریم طاهری، مصطفی نصر اصفهانی، عبدالحمید نعمتی، محمد جلالی، حسین مهرابی، عبدالرضا سبحانی و حسن کرمی تعدادی از شهیدان این فصل از حضور رزمندگان خمینی شهری در آّبادان هستند.
منبع: کتاب جبهه ذوالفقاریه نویسنده قاسمعلی کرمی هرستانی

نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط