شنبه, 22 ارديبهشت 1403 Saturday 11 May 2024 00:00

معاونت خدمات شهری

اصلی ترین هدف تاسیس بلدیه ها انجام خدمات شهری بوده است. بنابراین می توان گفت پیشینه این حوزه با پیشینه تشکیل بلدیه سده همطراز است گرچه با گذشت زمان  و گسترش خدمات به لحاظ سازمانی به شکل معاونت با واحدهای زیر شاخه در آمده است است. معاونت خدمات شهری در شهرداری تهران در سال ۱۳۵۱ تأسیس شد.

ایجاد معاونت خدمات شهری در شهرداری خمینی شهر به دور اول شورای اسلامی شهر بر می گردد. تا آن زمان شهرداری دارای یک معاون بود. این معاونت ابتدا با عنوان اجراییات دایر شد و با حکم شهردار وقت  مراد محمدی مدیریت آنرا بر عهده گرفت.

درسال 1400 معاونت خدمات شهری شهرداری خمینی شهر شامل فضای سبز، بازیافت، امورشهر، بند 14 و 20 ماده 55  و  زیر مجموعه های هرکدام است.

تاریخچه فضای سبز

پس از شکل ‏گیری بلدیه‏ ها‏ در شهرهای مختلف، بر اساس یک سیاست کلی، بلدیه‏ ها موظف به احداث فضاهای سبز عمومی‏ با عنوان باغ ملی شدند. در سده هم سیاست به همین شکل بود. اما در عمل هرگز باغ ملی احداث نشد. وسعت زیاد باغات و کوچه باغ‏ها و زمین‏ های کشاورزی و شغل کشاورزی اهالی سده و جدا بودن سه محل اصلی از یکدیگر، نبودن میادین بزرگ و موانع فرهنگی از عوامل توقف طرح احداث باغ ملی بودند. بهر حال سرنخ احداث فضای سبز در سده را از همین نقطه باید پی گرفت. در دهه 1330 میدان میرداماد احداث می شود. چاهی کنار این میدان حفر می شود و اطراف آن گل و گلکاری می شود. در سالهای بعد به تدریج احداث قضاهای سبز توسط شهرداری توسعه می یابد و در دهه 1360 با احداث پارک پیروزی و جنگلی وارد مرحله جدیدی می شود. در دهه 1380 چندین پارک جدید در شهر به بهره برداری می رسد اطلاعات مربوط به فضاهای سبز شهر در مطالب مرتبط در دسترس است.

امور شهری

تا دهه 1340 اکثر کوچه ها خاکی بود، جتی خیابانها تا پایان دهه 1330 شوسه بودند. در چنین شرایطی این معابر معمولا آب پاشی می شدند. این کار با با گذاشتن بشکه آب روی گاری‏ها و پاشیدن آب آنها در معابر خاکی صورت می گرفت.  روزگاری زباله ‏های شهر توسط یک گاری که اسبی نیروی محرکه آن بود جمع می شد. حجم  زباله بسیار کم بود معمولا پوست میوه و ته مانده غذاها به گاو  و گوسفند و مرغ و خروس های خانه داده می شد. از طرف دیگر ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی هنوز وارد زندگی مردم نشده بود. اگر در نهایت زباله ای می ماند درسطلی جمع می شد تا هر وقت گاری شهرداری می‏ آمد آنرا  خالی کند. در دهه 1360 همزمان با اقدامات همه جانبه بهداشتی در شهر، شهرداری هم کیسه زباله درب خانه ها داد که زباله ها را از این پس در کیسه بریزید و درب خانه در وقت و زمان معین بگذارید. کم کم ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف و... هم سر و کله اشان تو زباله ها پیدا شد. حجم زباله ها هم زیاد شد تا در اوایل دهه 1380 به روزی 120 تن رسید. این زباله در جایی  موسوم به دره بیجار روی هم انبار می شد.

احداث کارخانه تولید کود از زباله‏ ها
 در سال 1385 شهرداری تصمیم به خرید و احداث کارخانه تولید کود با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی برای تبدیل زباله ‏های فساد پذیر گرفت.  دستگاه‏های لازم به مبلغ 8 میلیارد ریال، ساخت دانمارک خریداری و در سال 1385 دریافت شد. قرار بود این کارخانه در محل شمال غربی شهر در مکانی با عنوان دره بیجار در زمینی به مساحت 17 هزار مترمربع زیر نظر کارشناسان دانشگاه صنعتی احداث شود. این سیاست تغییر کرد و شرکتی با عنوان شرکت بازیافت با مشارکت تعدادی از شهرداری‏ها از جمله خمینی ‏شهر، میمه و شاهین ‏شهر در ناحیه چرم شهر واقع در جاده تهران، احداث و کار تبدیل زباله‏ های فساد پذیر به کود را از زمستان سال 1387 شروع کرد. در سال 1401 این شرکت همچنان با بیش از 11 شهرداری فعال است.

نوشتن دیدگاه