دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00

تاریخچه فضای سبز از سده به خمینی شهر

پس از شکل ‏گیری بلدیه‏ ها‏ در شهرهای مختلف، بر اساس یک سیاست کلی، بلدیه‏ ها موظف به احداث فضاهای سبز عمومی‏ با عنوان باغ ملی شدند. در سده هم سیاست به همین شکل بود. اما در عمل هرگز باغ ملی احداث نشد. وسعت زیاد باغات و کوچه باغ‏ها و زمین‏ های کشاورزی و شغل کشاورزی اهالی سده و جدا بودن سه محل اصلی از یکدیگر، نبودن میادین بزرگ و موانع فرهنگی از عوامل توقف طرح احداث باغ ملی بودند. بهر حال سرنخ احداث فضای سبز در سده را از همین نقطه باید پی گرفت.
باغ ملی
باغ ملی عنوان زیبای است که برای باغ‏ها‏ و بوستان‏ها‏ی متعلق به تمام مردم به کار می‏رفته است. با شروع به کار بلدیه در سده در منطقه وسیعی در بالا دست محله ورنوسفادران درمنطقه ‏ای روبروی بیمارستان ساعی فعلی از نبش خیابان پلیس تا قبرستان ورنوسفادران که آن زمان به بیابان موسوم بود برای احداث فصای سبز و بوستان در نظر گرفته شد. دیوار کشی و نرده‏ها‏ی آن اجرا، ولی هیچگاه فضای سبز آن شکل نگرفت. یکی از دلایل آن به غیر از موانع پیش گفته شده دسترسی نداشتن به آب بوده است. طبق سندی از سال 1325 شهرداری سده خواهان استفاده از مادی کوشک بخش مادی ورنوسفادران که از حوالی باغ ملی عبور می‏کرده برای آبیاری باغ‌ می‏شود که ظاهرا موافقت نمی‏شود. بهرحال‏‏‫ با گذشت زمان و اجرا نشدن باغ و رکود طرح و فشار ادارات مختلف برای دریافت زمین از شهرداری، زمین‏ ها‏ی مذکور به ادارات و نهاد‏ها‏ی دولتی واگذار می‏شود. باغ ملی امروزه پارک خوانده می‏شود. پارک کلمه‏ای فرانسوی است و معنی باغ وسیع پر درخت و در شکل اسم توقفگاه اتومبیل ‏ها‏ و دیگر وسایل نقلیه را می‏دهد. با احداث خیابانهای اصلی شهر در دو طرف خیابانهای درختان چنار کاشته و همزمان تنها میدان شهر گلکاری می‏شود. اسناد شهرداری نشان می‏دهد در پایان دهه 1330 دو میدان میردامادی و کهندژ گلکاری شده و امکانات آبیاری آن فراهم شده است. سالها بعد در اوایل دهه 1350 فکر احداث یک فضای سبز عمومی ‏پیگیری و نهایتا منجر به احداث پارک پیروزی می‏شود. در هنگام  بارگذاری مطلب  علاوه بر فضاهای سبز بلوار‏ها‏ و میادین دارای پارک های پیروزی، جنگلی ولیعصر، علیمردان خان، بهشت، باغبان، بوستان مهر، شهید فهمیده، شهروند، سلامت اندان، وازیجه است که در مجموع حدود 300  هزار متر مربع مساحت دارند.‬‬‬
علاوه براین فضاها مجموع گردشگری لادر با وسعت زیاد و جاذبه ‏ها‏ی متعدد و فضای سبز جاذبه طبیعی پر طرفداری است. بام سبز منطقه گردشگری دیگری است که شهروندان زیادی را به خود جذب می‏کند.

نقل از کتاب جاذبه های خمینی شهر

 پارک های خمینی شهر:
1-پارک پیروزی
2-پارک جنگلی ولیعصر
3-پارک علیمردان خان
4-پارک بهشت
5-پارک باغبان
6-پارک برج یا بوستان مهر
7-پارک شهید فهمیده
8-پارک شهروند
9-پارک سلامت
10-پارک وازیجه

11- ساحلی جوان
به  موارد ذکر شده  مجموع گردشگری لادر با وسعت و جاذبه های متعدد و فضای سبز را باید افزود که  در صدر مراکز فوق قرار دارد.

نوشتن دیدگاه