دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 Monday 6 May 2024 00:00

 

یکی از جاذبه‏ های خمینی ‏شهر که هنوز بقایایی از آنها باقی مانده است، درختان چنار در حاشیه نهرها و جوی‏های آب است. این شرایط در حریم باغ ‏ها و زمین ‏های کشاورزی کوچه باغ‏ هایی زیبایی را به وجود آورده است.

درخت چنار عمری طولانی دارد که گاه به چند قرن می‏رسد. ارتفاعش تا 20 متر هم ذکر شده است. شاخه ‏ها‏ انبوه و سایه انداز دارد و چوبش در نجاری استفاده می‏شود و در صورت کفبر شدن دوباره رشد می‏کند. بعضی این چنارها عمر طولانی ‏داشته و قطر زیادی پیدا کرده‏اند.

درختان چنا ر روزگاری در اطراف نهرها و جوی های شهر و نیزکوچه باغ های آن دست در دست هم سر به فلک کشیده بودند که امروزه کمتر از آنها خبری هست چنارهای کهن و قطور دنبال نهر گاردر به خصوص مقابل مساجد گاردر و علی‏اکبر، اطراف مادی اسفریز در دوشنبه بازار و در‏محکمه و... از آن جمله بودند. (نامی) در یادداشت ‏هایی خود در خصوص چنارهای محله کوشکباج چنین نوشته است:

«از فراز فرود آمدم و قنات‏ها‏ را دیدم در هم پیچیده چون دانه ‏ها‏ی تسبیح و هزار سنگ قامت کشیده پاسبان بودند و بعد، مادی و آبادی و در لب مادی هزاران چنار در برابر گزند گردباد سینه پر کرده تا گرد بر گرده آبادی نیاید. در آن سوی مادی دروازه است این سوی دروازه بیابان و آن سوی دروازه خیابان است......از مادی تا نمازخانه اوروسی صد چنار هزار ساله است. کهنه چنار کوشکباج گرچه از درون سوخته، اما سرش سبز است.»

نوشتن دیدگاه