جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

تاریخچه انتخابات انجمن ها و شوراهای شهر در سده، همایونشهر و خمینی شهر

 در سال 1285 ه.ش انقلاب مشروطیت به پیروزی رسید. از آن پس مردم حق رای پیدا کردند و نمایندگان ملت درصدد تدوین قوانین برای اداره کشور و پایان بخشیدن به وضعیت نابسامان آن زمان شدند.

از جمله این قوانین قانونی مشتمل بر پنج فصل و یکصد و هشت ماده تحت عنوان قانون بلدیه به منظور مشارکت مردم در اداره شهرها بود که به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی آن زمان رسید، در قانون بلدیه پیش بینی شده بود که اعضای آن را مردم انتخاب می کردند ولی زنان حق رای نداشتند! اختیارات انجمن مذکور در قانون وسیع در نظر گرفته شده بود و ریاست اداره بلدیه به عهده رییس انجمن بلدیه بود که از طریق رای گیری بین اعضا مشخص می شد و با عنوان "کلانتر" مشغول به کار می گردید.

پس از کودتای 1299 اداره بلديه از حالت انجمن شهری خارج و وابسته به دولت شد. سال 1309 نقطه عطفی در تاريخ بلديه محسوب مي‌شود زيرا قانون بلديه قبلی ملغی و قانون ديگری جايگزين آن گردید. انجمن بلدیه و تشکيلات بلديه با وظايف و تعاريف جديدی روبه‌ رو شد. با قانون جدید رياست بلديه را وزارت کشور (وزارت داخله) منصوب می‌نمود و انجمن بلدیه استقلال خود را از دست داده به عنوان بازوی کمکی دولت در اجرای طرح هايش عهده‌دار امور شد.

تشکیل انجمن بلدیه سده

در آبان 1310 در پی اولین دوره انتخابات انجمن بلدی سده منتحبین مشخص شدند.(اخگر شماره 666) سید علی میرعنایت و ابوالحسن سیادت از اعضای فعال انجمن بلدیه سده بودند. در اولین انتخابات «سید علی آقا میرعنایتی»به عنوان اولین رییس انجمن بلدیه سده انتخاب شد. وی سالها در همین سمت مجددا انتخاب می شد.

مقدمات دومین انتخابات بلدیه دو سال بعد از انتخابات اولی یعنی در بهمن 1312 با دستور حکمران اصفهان به وفای متصدی بلدیه سده فراهم شد. این انتخابات در بهمن 1312 انجام و در آن 673 نفر از مردم سده رای دادند. آرا در محل استخراج و منتخبین به اصفهان معرفی شدند(اخگر شماره 915 و 920). اسامی به وزارت داخله ارسال و از بین 30 نفر از حائزین اکثریت آراء 6 نفر به عنوان اعضای انجمن بلدی سده تایید و در فروردین 1313 شروع به کار کردند(اخگر شماره 932 ). از آن پس این انتخابات هر دو سال یکبار انجام می شده است. بایستی توجه کرد در آن دوران میزان باسوادان کمتر از 20 درصد بوده و زنان نیز حضور فعال در امور اجتماعی نداشته‏ اند. از سال 1315 انجمن بلدیه به انجمن شهرداری و سالها بعد به انجمن شهر تغییر نام داد.در سال 1340 تبلیغات انتخاباتی برای انحمن شهر منجر به درگیری و کشته شدن یک نفر شد آخرین انحمن شهر تا پیروزی انقلاب اسلامی فعال بود و در ماه منجر به پیروزی انقلاب طی اطلاعیه‏ ای از آن حمایت کرد

شورای هماهنگی شهر  خمینی شهر

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود تفکر دخالت مردم در سرنوشت خود و شورایی شدن امور، شوراهای محلی در محلات مختلف شهر تشکیل شد. این شوراها با شرایط پس از انقلاب و دوران جنگ و حضور مهاجران جنگی در شهر و کمبود برخی کالاها درگیر بودند. شوراها با چاپ دفترچه ‏های محلی، توزیع برخی کالاها را به عهده گرفتند. یکی از وظایف شوراهای محلی با مصوبه شورای انقلاب، انتخاب شورای هماهنگی شهر بود که نقشی مشابه شورای شهر داشت. اولین شورای شهر خمینی ‏شهر تحت عنوان شورای هماهنگی خمینی ‏شهر در سال 1359 همزمان با دیگر نقاط کشور تشکیل گردید. شکل ‏گیری این شورا به این صورت بود که ابتدا شورای محلات شهر توسط مردم انتخاب و نمایندگان انتخاب شده محلات نسبت به انتخاب شورای شهر اقدام می‏نمودند.

در شورای شهر خمینی‏ شهر از محلات خوزان، فروشان، ورنوسفادران هر کدام دو نماینده و از اندان یک نماینده حضور داشتند. دکتر حسین لقمانی و فتح الله حدادیان از خوزان ، دکتر رحمان خوش اخلاق و سرگرد علیشاهی از ورنوسفادران، مرتضی هاشمیان و احمدی از فروشان و مصطفی کمالی از اندان برای حضوردر شورا انتخاب شدند.
مهم ترین اقدامات که شورا ی منتخب انجام داد عبارت بودند از: انتخاب شهردار، توزیع اقلام سهمیه بندی شده بین محلات، توزیع زمین های منطقه منظریه، توزیع وسایل زندگی، نظارت بر عملکرد شهرداری و سازمان های دولتی، اعتراض به برهم زنندگان نمازجمعه خمینی شهر به امامت آیت الله احمدی. شورای هماهنگی مهندس فیض الله موید میردامادی را به عنوان شهر دار انتخاب کرد.

این شورا روزهای یکشنبه و سه شنبه و پنجشنبه هر هفته جلسه داشت و اعضا بابت فعالیت خود هیچ حق جلسه ‏ای دریافت نمی‏ کردند. شورای مذکور تا سال 1361 به کار خود ادامه داد. بغضی از شوراهای محلی مثلا در اندان تا انتخابات شورای اسلامی شهر فعال بودند.

منبع: دکتر حسین لقمانی عضو و رییس شورا

شوراهای اسلامی شهر و روستا

اولین دوره انتخابات شوراها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با اجرایی شدن قانون شوراها در سال 1377 برگزار شد و مردم استقبال وسیعی از دخالت در سرنوشت خود نمودند.دراولین دور انتخابات شوراهای اسلامی شهر خمینی شهر 7 نفر با انتخاب مردم به شورای شهر خمینی شهر راه یافتند و مرحوم رضا صهری را به عنوان اولین رییس شورای شهرخمینی شهر  و مهندس محمود عابدی را به عنوان شهردار انتخاب کردند.

نوشتن دیدگاه