جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود تفکر دخالت مردم در سرنوشت خود و شورایی شدن امور، شوراهای محلی در محلات مختلف شهر تشکیل شد. این شوراها با شرایط پس از انقلاب و دوران جنگ و حضور مهاجران جنگی در شهر و کمبود برخی کالاها درگیر بودند. شوراها با چاپ دفترچه ‏های محلی، توزیع برخی کالاها را به عهده گرفتند. یکی از وظایف شوراهای محلی با مصوبه شورای انقلاب، انتخاب شورای هماهنگی شهر بود که نقشی مشابه شورای شهر داشت. اولین شورای شهر خمینی ‏شهر تحت عنوان شورای هماهنگی خمینی ‏شهر در سال 1359 همزمان با دیگر نقاط کشور تشکیل گردید. شکل ‏گیری این شورا به این صورت بود که ابتدا شورای محلات شهر توسط مردم انتخاب و نمایندگان انتخاب شده محلات نسبت به انتخاب شورای شهر اقدام می‏نمودند.
در شورای شهر خمینی شهر از محلات خوزان، فروشان، ورنوسفادران هر کدام دو نماینده و از اندان یک نماینده حضور داشتند. دکتر حسین لقمانی و فتح الله حدادیان از خوزان ، دکتر رحمان خوش اخلاق و سرگرد علیشاهی از ورنوسفادران، مرتضی هاشمیان و احمدی از فروشان و مصطفی کمالی از اندان برای حضوردر شورا انتخاب شدند.
مهم ترین اقدامات که شورا ی منتخب انجام داد عبارت بودند از: انتخاب شهردار، توزیع اقلام سهمیه بندی شده بین محلات، توزیع زمین های منطقه منظریه، توزیع وسایل زندگی، نظارت بر عملکرد شهرداری و سازمان های دولتی، اعتراض به برهم زنندگان نمازجمعه خمینی شهر به امامت آیت الله احمدی.
شورای هماهنگی مهندس فیض الله موید میردامادی را به عنوان شهر دار انتخاب کرد.
این شورا روزهای یکشنبه و سه شنبه و پنجشنبه هر هفته جلسه داشت و اعضا بابت فعالیت خود هیچ حق جلسه ای دریافت نمی کردند. شورای مذکور تا سال 1361 به کار خود ادامه داد. بغضی از شوراهای محلی مثلا در اندان تا انتخابات شورای اسلامی شهر فعال بودند.
منبع:
دکتر حسین لقمانی عضو و رییس شورا

نوشتن دیدگاه