سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00

گورستان گارد در ضلع غربی میدان هفت برادران درخیابان سید اشرف و دوشاخ خمینی شهر واقع شده است این قبرستان یکی از دو قبرستان قدیمی محله ورنوسفادران است. قبرستان دیگر گورستان ورنوسفادران است که مربوط به محله های گارسله، کوشکباج، زاغ آباد،باولگان می باشد این دو گورستان از قدیمی ترین قبرستانهای درخمینی شهر محسوب می شوند. قدمت گورستان گاردر را از۵٠٠ تا٧٠٠سال برآورد کرده اند. در قبرستان گاردر اموات اهالی محله گاردر به خاک سپرده می شود .ورودی اصلی و قدیمی این گورستان از سمت جوی گاردر یعنی مسیری که به محله گاردر منتهی می شود،راه داشته است. ساکنان محله گاردر با طی مسیرحاشیه جوی گاردر و پایان یافتن منازل مسکونی یعنی محله علیرضا به باغات می رسیدند و سپس با جدا شدن از حاشیه جوی گاردر به سمت قبرستان می رفتند. قبل از ورود به محوطه اصلی قبرستان غسالخانه کوچکی که از خشت و گل بود بر رو ی مسیر جوی آبی قرار داشت که از آن اثری باقی نمانده است .در همین محوطه مقبره سید اشرف واقع است و به همین دلیل این محوطه را سید اشرف می نامند. تعدادی قبر در این فضا ی خارج از قبرستان اصلی وجود داشت که گفته می شد در زمان قحطی که بازماندگان توان این را نداشتند که مردگان را به محوطه اصلی برسانند در این محل دفن شده اند. پس از کشیدن خیابان سید اشرف که از میدان هفت برادران تاجوی گاردر امتداد دارد این قبرستان و محوطه سید اشرف برخیابا ن واقع شدند و دیوارکشی جدیدی در سمت خیابان برای آن انجام گرفت و درب اصلی آن مقابل خیابان استاد طلایی قرار گرفت.
 در  ورودی قدیمی قبرستان سنگ نوشته ای بود که زیارت اهل قبور بر آن حک شده بود. در محوطه قبرستان تعدادی سرداب وجود داشت که متعلق به کسانی بود که وصیت کرده بودند تا در شرایط مناسب باقی مانده جسد آنها به کربلا منتقل شود. در این قبرستان هر طایفه ای منطقه ای مخصوص مزارهای خاندان خود دارد .برخی طایفه ها دارای آرامگاه مسقف بوده که به آن ختیره می گفتند. از این ختیره ها چند مورد آن باقی است.
گفته می شود تعدادی سنگ قبرهای ایستاده در این مکان وجود داشته است.

در گوشه و کنار این آرامستان قبور تعدادی از نام آوران شهر از جمله. حاج محمد اشرفی مدعی العموم اصفهان. عزیزاله سروانی هنرمند و تعزیه خوان کشوری و...... وجود دارد.


منابع:
تحقیقات میدانی ومشاهدات نگارنده
اظهارات با مرحوم حاج قنبرسعیدی متولد 1303

نوشتن دیدگاه