شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

نویسنده:               مسعود غفوری

نام:                     مسجد روح اله  


قدمت:                 اواخر1290خورشیدی

نشانی:                خمینی شهر- بلوارشهیدمحمد منتظری


شرح:
از میدان کوزه که به سمت مرکز بیایی مسجد «روح اله» برِ بلوار شهید منتظری تو را به خود می خواند. شاید نام این مسجد تو را هم مثل من به اشتباه بیندازد و فکر کنی که قدمت این مسجد به دوران انقلاب و بعد از آن برمی گردد اما به گفته برخی از قدیمی ها این مسجد نام خود را از نام خانوادگی برخی از اهالی محل وام گرفته است.
نزدیک به یک قرن پیش علی روغن چراغی مغازه خود را به نیت ساخت مسجد وقف کرد و از همان زمان ها این مغازه ردای خانه خدا به تن کرد و مسجد نام گرفت. با گذشت زمان این مسجد کوچک، بزرگتر شد و جان گرفت.

M ROH ALLAH
مسجد روح اله به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ دستخوش فراز و نشیب هایی شد. در جریان احداث خیابان کوروش (بلوار شهید منتظری فعلی) بخش عمده آن آزاد سازی گردید تا آنجا که مساحت آن تا 35 متر مربع تقلیل یافت اما اهالی محل باز هم دست به کار شدند و خانه ها و مغازه ها را در راه خدا آزاد کردند و به مسجد هدیه نمودند تا آنجا که اینبار مساحتش تا نزدیک هزار متر مربع افزایش یافت.
به جرات می توان گفت یکی از ویژگی های بارز مسجد روح اله سادگی و دوری از تشریفات است همان چیزی که از مکان های معنوی انتظار می رود.
گنبد ساده، دیوار های خالی از کاشی کاری های افراطی و بسنده کردن به فرش های رنگارنگ اهدایی، نشان از سادگی و پاکی اهالی این محل دارد. خوشبختانه در دنیای مدرن امروز هنوز هم می توان مکان هایی را یافت که دور از غرور، خودخواهی و فخر فروشی کمی معنویت و صفا به آدم ها تعارف کنند برخلاف برخی مساجد شهر که دست اندرکارانش با اصالت دادن به ظواهر علاوه بر اینکه صفا و معنویتش را خدشه دار می کنند هزینه های گزافی را نیز بر دوش خیّران و اهالی محل می گذارند.
حسین روغن چراغی، حسین روح اللهی، تقی روغن چراغی، عباس قاسمی، علی روح اللهی، فردوس ملک زاده از جمله کسانی هستند که برای توسعه و تعمیر مسجد زحمات زیادی کشیده اند. غالب تغییراتی که در این مسجد صورت گرفته به دهه های 50 و 70 برمی گردد.

SH M ROHOLLAH
تصاویر شهدای محل بر دیوار محوطه بیرونی مسجد از جمله جذابیت های این مکان مقدس است و ثواب جلسات قرائت و تفسیر سه شنبه ها هر بار به روح یکی از این شهدا تقدیم می شود.
این مسجد با صفا که در هر سه نوبت صبح، ظهر و شب نماز جماعت برپا می کند از امکاناتی مثل کتابخانه خالی است علیرغم اینکه دست اندرکاران در این زمینه تا کنون تلاش زیادی کرده اند. همین خلا و همچنین عدم توانایی در برگزاری کلاس های فرهنگی- هنری حضور نوجوانان را در این مسجد تا حدودی کم رنگ کرده است.

نوشتن دیدگاه