سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403 Tuesday 30 April 2024 00:00

دکتر نعمت اله ابطحی


ولادت:    1319/خمینی شهر


نام پدر:   سید عبدالرزاق


تحصیلات:دکترای روانشناسی ومشاوره


عناوین: معلم، مدیر، روانشناس و مشاور

سوابق اجرایی:

  • قائم مقام وزیر و سرپرست وزارت آموزش و پرورش سال 1367
  • مدیرکل آموزش و پرورش استان های مرکزی و استان اصفهان

      مدیرکل امتحانات وزارتخانه

     مدیرکل آموزش عمومی‏ وزارتخانه

  • رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور
  • رئیس سازمان آموزش پرورش شاهد
  • معاون برنامه ‏ریزی توسعه وزارتخانه (8 سال )
  • معاون آموزشی وزارتخانه
  • عضو شورایعالی آموزش وپرورش(10 سال)
  • رئیس کمیسیون معین شورایعالی(8 سال)
  • رئیس کمیسیون تغییر نظام دوره ابتدایی (8 سال)
  • مشاور و روان درمان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال 1381 به بعد

مروری بر زندگی و سوابق دکتر سید نعمت‏الله ابطحی فروشانی

سید نعمت‏ الله در سال 1319 در کوچه اطبا محله فروشان سده به دنیا آمد. پدرش سید عبدالرزاق نام داشت و مردم او را سید میرزا خطاب می‏کردند. سید عبدالرزاق فردی روحانی بود و در همان منطقه مغازه عطاری داشت.

سید نعمت‏الله تحصیلات ابتدایی را در مدارس رودابه، پرتو و اسلامی‏طی کرد و سیکل اول را در تنها دبیرستان شهر که عماد سیادت نام گرفت به پایان رساند و وارد دانشسرای مقدماتی اصفهان شد و دیپلم علمی‏و سپس دیپلم ریاضی و دیپلم علوم تجربی گرفت.

پدرش می‏خواست او روحانی شود ولی با مشورت با آیت‏الله بروجردی معلمی ‏را انتخاب کرد و در میمه به عنوان دبیر ریاضی مشغول به کار شد چند سال بعد در دانشسرای عالی قبول شد و موفق به احذ لیسانس و فوق لیسانس گردید. سید نعمت‏الله ابطحی از سال 1352 تدریس ریاضی را در مدارس اسلامی ‏تهران از جمله دبیرستان اثنی عشری و دبیرستان محبان‏الحسین آغاز نمود. وی در این سالها با شهید رجایی که او هم دبیر ریاضی بود آشنا شد که بعدها موجبات بعضی از مسولیت‏های وی را فراهم آورد.

ابطحی مدتی بعد در کنکور ادامه تحصیل و اعزام به خارج شرکت کرد و از آنجا که رشته مشاوره و روان درمانی در مقطع دکترا را برگزیده بود و این رشته در ایران وجود نداشت پس از قبولی جهت ادامه تحصیل عازم آمریکا شد.

وی در آمریکا ضمن تحصیل وارد انجمن‏های اسلامی‏

دانشجویان مقیم آمریکا و کانادا و همکاری با آنها شد. حضور سید نعمت‏اله در آمریکا سه سال طول کشید و همزمان با اوج انقلاب و بازگشت تعدادی از دانشجویان انجمن وی هم به کشور باز گشت و پایان نامه را در دانشگاه تهران گذراند. با پیروزی انقلاب اسلامی ‏و انتخاب شهید رجایی در مهر 1358 به عنوان وزیر آموزش و پرورش وی با توجه به سابقه همکاری و آشنایی در دوران تدریس پیش از انقلاب، اولین حکم را برای دکتر ابطحی صادر کرد. و به این ترتیب اولین پست مدیرکلی بعد از انقلاب یعنی مدیرکلی آموزش و پرورش اراک توسط شهید رجایی امضا شد. پس از نخست وزیری شهید رجایی و مسوولیت شهید باهنر به عنوان وزارت آموزش و پرورش اسفند 1359 دکتر باهنر ابطحی را از اراک به وزارتخانه منقل و به سمت مدیرکل امتحانات منصوب نمود. تا با وجود گروه‏های تروریست، خرداد 60 امتحانات مدارس به خوبی برگزار شود.

بعد از شهید باهنر، علی‏اکبر پرورش به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. وزیر جدید معاونت وزراتخانه و قائم مقامی‏ را به دکتر ابطحی سپرد ولی وی مدتی بعد این مسولیت‏ها را رها و به اصفهان برگشت. در آن ایام آقای کرباسچی استاندار اصفهان بود و برای حل پاره‏ای از مشکلات، حکم ریاست بسیج اقتصادی استان را که یکی از وظایف آن توزیع خودرو بود به دکتر ابطحی سپرد.

وی تا سال 1363 در اصفهان به کار ادامه داد تا آقای اکرمی ‏به عنوان وزیر آموزش و پرورش سرکار آمد و دکتر ابطحی را به وزارتخانه برگرداند. همان زمان در اصفهان اختلافات داخلی شدت یافته بود ودامنه آن آموزش و پرورش را هم درگیر کرده بود. در این شرایط حکم نمایندگی تام الاختیار وزیر در استان اصفهان برای وی صادر شد. دکتر ابطحی یک سال و نیم برای سر و سامان دادن به اوضاع آموزش و پرورش در اصفهان ماند تا آنکه حکم قائم مقام وزیر و معاون برنامه ریزی پنج ساله برای او صادز شد. وی به تهران برگشت و برنامه پنج ساله اول زیر نظر ایشان نوشته شد. شهریور 1367 آقای اکرمی ‏از وزارت کناره‏گیری کرد و سرپرستی وزارتخانه به دکتر ابطحی سپرده شد. در آن دوره آقای مظفر (وزیر آموزش و پرورش در دولت هفتم)، آقای فانی(وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم) و آقای حداد عادل معاونین وی بودند.

پس از آن محمدعلی نجفی به عنوان وزیر آموزش و از مجلس رای گرفت و 6 سال دیگر همچنان دکتر ابطحی در وزارتخانه ماند. در این دوران به مدت دو سال، مسوولیت سرپرستی مدارس ایرانیان کشورهای عربی به وی سپرده شد و معاون دبیر اول فرهنگی وزارت امورخارجه در آموزش و پرورش شد. دکتر نعمت‏اله ابطحی پس از 37 سال خدمت در آموزش و پرورش بازنشسته شد ولی همچنان به عنوان مشاور وزرا مشغول کار بود وی در اواحر دهه 1370 به زادگاه برگشت و در دانشگاه آزاد خمینی‏شهر مشغول به تدریس شد و همزمان مسوولیت ریاست دانشکده علوم انسانی، مدیرگروه مشاوره و معاون پژوهشی دانشگاه را بر عهده گرفت. دکتر ابطحی سرانجام از سال 1381 به درخواست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مشا وره و روان درمانی دانشجویان پرداخت.