سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403 Tuesday 30 April 2024 00:00

           دکتر داریوش اعلایی


تولد:                   1335


مدارک تحصیلی:   

لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف

دکترای مکانیک از دانشگاه پرودو

عناوین:

استاد دانشگاه، مخترع

فعالیت‏ ها:

تدریس

تاسیس شرکت و کمپانی فناورانه در آمریکا و شعبه‏ای در ایران

حدود 30 اختراع

مهمترین اختراع توربین بادی تولید برق با فن‏آوری اینولاکس

 

مروری بر زندگی و فعالیت‏های دکتر داریوش اعلایی

مخترع و دانشمند خمینی‏ شهری مقیم امریکا

داریوش اصالتا خمینی‏ شهری است ولی از آنجا که پدرش برای کار به خوزستان رفته بود در آبادان در سال 1335 متولد شد. تا سیکل یک یعنی کلاس نهم را در همان شهر طی کرد و دیپلم را در تهران احذ نمود. مدرک لیسانس را از دانشگاه صنعتی شریف گرفت و در سال 1356 راهی آمریکا شد. وی تحصیلاتش را در رشته مکانیک در دانشگاه پرودو پی گرفت و موفق به اخذ دکترای مکانیک شد. با اتمام تحصیلات به عنوان استاد دانشگاه استخدام شد و همزمان به پژوهش واختراع روی آورد. صنعت آمریکا یکی از اختراعاتش را درخواست کرد و از همان زمان بود که بیشتر وقت خود را به طرح و تحقیق و اختراع اختصاص داد. در سال 1989 میلادی(1367 خورشیدی) یک شرکت در همین زمینه تاسیس نمود. کم‏کم توجه صنایع به شرکت وی جلب شد به گونه‏ای که برای رفع مشکلاتی که در تولیداتشان پیش می‏آمد به شرکت مذکور مراجعه می‏کردند. به دلیل اشتغال شدید دراین شرکت درنهایت در سال 1994 میلادی دانشگاه را رها کرد و در عوض شرکت را رشد داد تا به یک کمپانی تبدیل شد که اختراع می‏کرد و به کمپانی‏ها‏ی دیگر نیز خدمات ارائه می‏داد.دکتر اعلایی تا زمان گفتگو با ایشان 26 اختراع ثبت کرده که تعدادی از آنها به فن‏آوری تبدیل و وارد بازار شده است. اولین اختراع وی دستگاهی در ارتباط با صدا و ارتعاشات است.به نظر خودش مهمترین اختراعش توربین بادی تولید برق با فن آوری اینولاکس است. او در این رابطه می‏گوید:«

اینولاکس گرچه ساده است واختراعاتی با 0633ح علمی‏بالاتر دارم از همه جذابتر است چرا که بیش از بقیه به مردم خدمت می‏کند. اینولاکس برق بادی را به نقاطی می‏برد که ساکنانش از نبود برق رنج می‏برند. در واقع اینولاکس از همه مردمی‏تر است. ذهن من پر از طرح است اما بیشتر ترجیح می‏دهم همین اینولاکس را که یک طرح مردمی‏است تکمیل کنم. این نسل از توربین‏ها‏ هر دو یا سه سال یکبار عوض می‏شود » برای انتقال این فن‏آوری شعبه‏های شرکت در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران تاسیس شده‏است.

انحصار اینولاکس در ایران در اختیار شرکت وات است که توسط مهندس مسعود سدهی مدیریت می‏شود و خود دکتر اعلایی بر آن نظارت دارد.تعدادی از این توربین‏ها‏ در منطقه منجیل نصب شده است. دکتر داریوش اعلایی در فرصت‏های مناسب به ایران سفر کرده و بارها نیز به خمینی‏ شهر آمده است.

اطلاعات بیشتر از مطالب مرتبط