شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00

مهارت نخودبریزی خمینی شهر ثبت ملی شد
مراسم رونمایی از ثبت ملی نخودبریزی درعصارخانه ورنوسفادران با حضور پیشکسوتان نخودبریزی و جمعی از مردم و مسوولین عصر پنجشنبه23 آبان 1398 برگزار شد
به گزارش خبرنگار دانشنام این مراسم پس از ابلاغیه‌ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر ثبت ملی اثر معنوی،مهارت نخودبریزی خمینی‌شهر توسط اعضای شورای ثبت میراث معنوی در تاریخ 30 دی 1397 به شماره 1724 به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خمینی شهر برگزارشد.
لارم به ذکر است نخود بریزی خمینی‌شهر مهارتی منحصر به فرد است که از قدیم‌الایام توسط نخودبریزها در بازار ورنوسفادران و برخی دیگر از مناطق شهرستان رایج بوده است. در این خرفه طی فرآیندی از نخود محصولی به نام نخودچی تولید می شود که بدون پختن به عنوان آجیل‏ها همراه با کشمش خورده می شود. آرد این محصول در پخت بعضی غذاها از جمله قرمزه و کباب شامی و کتلت مصرف می شود. در سال 1398 بنابر اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت، سالانه ۹۶۰ تن نخود و نخودچی در خمینی‌شهر تولید و به شهرهای مختلف کشور صادر می‌شود. تعداد کارگاهای این مهارت در بازار ورنوسفادران درزمان ثبت مهارت به حدود 15 کارگاه کاهش یافته است. به گفته بعضی پیشکسوتان این مهارت بیش از 700 سال قدمت دارد.

نوشتن دیدگاه