پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

اداره معارف اصفهان در سال 1298 گشایش یافت. نخستین رییس اداره معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه اصفهان اسداله مصفا پسر میرزا آقاخان مصفا معروف به محاسب‏ الدوله بود. با تشکیل این اداره تاسیس مدارس نوین در استان آغاز شد. در ابتدا مدارس تاسیس شده با نمره نام‏گذاری می‏شدند و در سال‏های بعد استفاده از نام شعرا و بزرگان معمول شد.

راه اندازی اولین مدارس به سبک جدید در ناحیه ماربین به سال 1300ه.ش بر می گردد. این مدرسه توسط شاهزاده معتمدالدوله و در منزل شخصی وی در کوجان تشکیل شد. مدرسه مذکور 40 دانش آموز با دو کلاس درسی داشت. در سده اولین مدرسه به سبک جدید به همت یک روحانی به نام آیت اله سید ابوالحسن سیادت ملقب به عمادالشریعه تاسیس شد. او با پشتوانه و همت همسرش حاج عصمت توانست اولین دبستان را در درب محکمه سده تاسیس کند که مدرسه اسلامی نام گرفت.وی همزمان مکانی برای درس خواندن دختران در نظر گرفت. براساس اسناد موجود در اواخر سال 1304 شمسی فردی به نام مهدی ایرانی که ریاست فرهنگ اصفهان را به عهده داشت اين مدرسه را مدرسه نمره 21 سده نامگذاری کرد.

نقل از راویان ماربین جلد 1 و 2

در سال 1310 تعداد دانش آموزان مدرسه اسلامیه به 124 نفر رسید. در سال تحصيلي 15-1314 تعداد دانش آموزان این دبستان 142 نفر بوده و در همین زمان مدير مدرسه علي اكبر حميدي و معلمان آن محمد سعيد امامي و مسيح الله و منوچهر پزشك زاد و علي خادم الحسيني و سيد كمال الدين بودند. پس ازتاسیس اولین دبستان سده تا سال1314 مدرسه ای در سده به دلیل مخالفت ها ساخته نشد. در این سال رياست فرهنگ استان دهم را فردی به نام تاج الدين امامزاده برعهده داشت وی دبستان پسرانه نمره 44 سده را تأسيس کرد. در سال 1314 در دبستان نمره 44 سده ،96 نفر مشغول تحصيل بودند. ابراهيم همايي و حسين فرهمند از معلمین این مدرسه بودند.در سال 1315 نظامنامه اَکابر مبنی بر تشکیل کلاسهای اَکابر در مدارس دولتی به تصویب رسید و کارکنان بی سواد دولت و مؤسسات عمومی و پیشه وران را جهت شرکت در این کلاس ها موظف نمود. پس از این اقدام کشوری کلاس های اکابرهم در سده در سال 1315 ه.ش تشکیل شد. آموزشگاه اكابر دولتي شماره 26 و 38 در فروشان اولين اکابری بودند که در سده تأسيس شد. دبستانهای بعدی که در منطقه تاسیس شد در سال 1322 خورشیدی در زمان مهدي رادسرشت بر اداره فرهنگ استان اتفاق افتاد. یک دبستان پسرانه در اندوان و دیگری كوجان تأسيس گرديد. سيد عبدالكريم اثناعشری، محمدكاظم مولايی، ميرزاحسين خان و سيداسدالله خان ميراحمدی، ميرزامهدیخان انواری ،ميرزا محمد خان فاطمی، سيد علي شهاب و شهيدی معلمين اين سال های مدارس سده بودند.

درسال تحصيلي 20-1319 منطقه ماربین دارای 6 دبستان بود که 374 نفر دانش آموز در آن به تحصیل مشغول بودند. اما در سال 1326 شمسي 3 باب دبستان جديد افتتاح گرديد و تعداد دبستانهای سده به 8 باب رسيد كه از اين تعداد 4 باب در شهر و 4 باب در مناطق روستايي بود. اسامي دبستان ها در سال 1330 عبارت بودند از: اسلامی، هما، صائب، رودابه، اندوان، بابوكان، اميراتابك رنان، اصغرآباد، عاشق آباد، اسلامی درچه، پرتو، منعم، شامكی دينان، سروش ورنوسفادران، معتمد كوجان و نصرآباد. در همين سال دو دبستان دخترانه نيز در ورنوسفادران فعاليت مي كردند.

منابع:

فرهنگ همایونشهر سال 1339

ديوان مكرم اصفهانی 1333

مرحوم نکویی مهر از کارمندان آموزش وپرورش

اکبرتوکل مسول روابط عمومی وقت آموزش وپرورش خمینی شهر 1393

تاسیس دبیرستان و شروع اولین سال دوره متوسطه در سده

برای اولین بار در سال 1318 یعنی 16 سال بعد از شروع به کار اولین دبستان در شهر، کلاس اول متوسطه ضمیمه دبستان اسلامی شد و طی دو سال بعد کلاس های دوم و سوم نیز به آن اضافه شد اما در سال 1320 به دلیل تبلیغ علیه تحصیل در مدارس جدید و احتیاج خانواده ها به فرزندان خود در کار کشاورزی، ثبت نام دانش آموزان حهت کلاس سوم به حد نصاب نرسید و به این ترتیب دوره متوسطه ادامه نیافت ومعدود دانش آموزان علاقه مند مجبور شدند برای ادامه تحصیل راهی اصفهان و حتی تهران شوند. پیگیریهای تعدادی از اهالی سده برای دایر شدن مجدد دبیرستان سبب شد تا اداره کل فرهنگ اصفهان در سال1331 کلاس اول دبیرستان را مجددا در دبستان اسلامی به سرپرستی یکی از فرهنگیان به نام «بیان الحق» دایر کند.

در سال بعد دبیرستان از دبستان اسلامی جدا و به منزلی استیجاری در خیابان ورنوسفادران نزدیک چهارشنبه بازار متعلق به خانواده بختیاری انتقال یافت.

پس از شروع به کار مجدد دوره متوسطه در سده در سال 1331 و افزایش تدریجی دانش آموزان و دایر شدن کلاسهای بعدی نیاز به یک ساختمان مجزا برای دبیرستان احساس شد. اهالی با تشویق و پیگیری معتمدین محلی از جمله مرحوم رضا شاهین که از معتمدین محله گاردر بود و مدتی هم سمت شهرداری سده را به عهده داشت قطعه زمینی در خیابان ورنوسفادران نزدیک بانک ملی مرکزی جنب کوی شهیدان دباغی فعلی به این امراختصاص دادند. زمین متعلق به فردی به نام حاج میرزا جعفر بزرگ خاندان سرتیپی بود. از مجاورت زمین مذکور کهریزی عبور میکرد و صحرای دهشنده در ادامه آن قرار داشت. پس از واگذاری زمین به اداره فرهنگ، ساخت دبیرستان شروع گردید. نقل است که مردم به هر شکل ممکن حتی به عنوان کارگر در ساخت دبیرستان کمک می کردند. این ساختمان در فروردین 1335 ه.ش یعنی دو سال بعد از اهدای زمین پذیرای دانش آموزان شد. نام مدرسه به پاس خدمات مرحوم ابوالحسن سیادت بنیانگذار آموزش نوین در سده و به پیشنهاد بعضی افراد «عماد» گذاشته شد. در سال 1337 همزمان با سفر دکتر اقبال نخست وزیر و هیات دولت وقت به سده دستور دایر شدن کلاس ششم طبیعی در این دبیرستان صادر و چندی بعد این کلاس رسما افتتاح شد. اولین گروه در مقطع دیپلم از دبیرستان عماد تیر سال 1338 فارغ ‏التحصیل شدند.

در سال 1339 تعداد دانش آموزان دبیرستان عماد در کلاس های اول و دوم به 138 نفر رسید و 11 لیسانسه و سه دیپلمه در آن مشغول کار بودند. کتابخانه دبیرستان نیز از 700 جلد کتاب برخوردار بود. این دبیرستان در دوره فعالیت خود فارغ التحصیلان زیادی تقدیم جامعه کرد که بعضی به دانشگاه ها رفتند و بسیاری در آموزش و پرورش و دیگر ادارات استخدام شدند. در سال های بعد از انقلاب زمین کهریزی مجاور دبیرستان به مجموعه اضافه شد. سال ها کانون سلمان فارسی در مجاورت این مدرسه بود و از آن برای امور فرهنگی و هنری دانش آموزان بهره برده میشد. در اواخر دهه 1380 این مکان تخریب و طی چند سال یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و آموزشی با همان نام عماد در آن ساخته شد.

مدرسه عماد جدید با 4 هزار و 600 متر زیر بنا و با هزینه‌ای بالغ ‌بر 45 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی ساخته شده است. عماد خمینی‌شهر به عنوان هفتمین طرح بزرگ آموزشی استان اصفهان مطرح شد که دارای سالن اختصاصی ورزشی است، 21 کلاس، آزمایشگاه، واحدهای سمعی و بصری، فضای تجاری می باشد .این مدرسه دردهه فجر 1395 افتتاح شد

منابع:

سالنامه فرهنگ همایون¬شهر، ص 34 و 35 / اردیبهشت 1339

برنامه های دهه فجر اعلام شد نویسنده : ایمانه پارسی زاد

تحصیل دختران در ماربین و سده

در زمانی که مکتبخانه وظیفه آموزش را به عهده داشت آموزش دختربچه ها شکل متفاوتی داشت

آنها آموزشهایی می دیدند که به آنها "کار" می گفتند. در این نوع آموزش استاد کارها هنرهایی مانند گیوه چینی، چارقد دوزی، قالی بافی، نخ ریسی، لیف بافی، و...را به دختران از سنین 5 سالگی یاد می دادند البته قرآن و اشعاری نیز همراه کار بستگی به توانایی استاد کار برای آنها خوانده می شد ولی نوشتن فرا نمی گرفتند. در این بین استثناهایی هم در کار بود و گاه دختر نزد خانواده خود خواندن و نوشتن یاد می گرفت. مدارس دخترانه در محلات مختلف سده در سال های متفاوتی تاسیس شد. عمادالشریعه همزمان با تاسیس دبستان اسلامی خانه دیگرش را برای تاسیس دبستان دخترانه در اختیار اداره فرهنگ گذاشت. این کلاس چند دانش‏آموز بیشتر نداشت و معلم آنها فردی به نام خانم بقایی بود.برطبق اسناد اولین مدرسه دخترانه سده در بهمن سال 1316 دایر می شود. در محله فروشان حاج میرزامحمدعلی امینی و خواهرش در سال 1328 برای تشکیل کلاس درس دخترانه با مهرانی رییس وقت اداره فرهنگ سده وارد مذاکره شدند و نهایتا این خواهر و برادر اتاقی از یک خانه در محله لادره را با هزینه خودشان برای تحصیل دخترانشان اجاره کردند و آقای مهرانی خانمی به نام عزت عدیلی را به عنوان معلم به این کلاس فرستاد. این دبستان ابتدا با دو دانش آموز شروع به کار کرد و در سال های بعد با استقبال دختران روبه رو شد و «ناموس» نام گرفت.

در محله گاردر ورنوسفادران نیز حدود سال 1330 مدرسه دخترانه‏ای در خانه فردی به نام ابراهیم سرتیپی تشکیل شد که مدیر و معلم آن خانم آغا شریفی بود. این مدرسه بعدها «پروین» نام گرفت.به این ترتیب در سده در این سال دو مدرسه دختران دایر بود.

دبستان دخترانه در اندآن و رهنان در سال 1337 و در کوشک در سال 1338 تاسیس گردید.

درسرشماری سال 1345 درصد با سوادان منطقه ماربین 23 درصد ذکر شده است که می تواند یک سیمای کلی از میزان با سوادان پس از گذشت حدود 40 سال فعالیت رسمی آموزش در شهرستان نشان دهد.

منبع:گفتگو با سیدمجتبی لقمانی (متولد 1306)، خانم آغاشریفی (اولین معلم دبستان دخترانه پروین) و عزت امینی (اولین دانش آموز دبستان دخترانه ناموس)

آموزشگاه های دخترانه در همایونشهر در سال 1339

دبستان ناموس در فروشان مهری جاماسب. 137نفر

دبستان شش کلاسه عفت خوزان خانم آغا شریفی 110نفر

دبستان شش کلاسه پروین ورنوسفادران/کتایون حکیمی.195نفر

دبستان چهار کلاسه صدریه ورنوسفادران/ فریده پروین/96 نفر

دبستان چهار کلاسه هاشمیه/ منیژه حکیمی/62نفر

دبستان ثریا اندان/ بهجت دهقانیان/30 نفر

دبستان فرح کوشک/ فرخنده بهرام پور

دبستان سه کلاسه کوجان/ فرنگیس امیرکاوه

دبستان چهار کلاسه فاطمیه رهنان/ طوبی یزدانی/100 نفر

منبع:

سالنامه فرهنگ همایون شهر، ص 34  و  35 / اردیبهشت 1339