شنبه, 22 ارديبهشت 1403 Saturday 11 May 2024 00:00

محمدعلی شاهین
روزنامه نگار، پژوهشگر

اعضای انجمن بلدیه سده در آبان1310 مشخص و کار بلدیه با مدیر منصوب شده در اول سال 1311 شروع گردید.ظاهرا اعضای انجمن بلدیه و مدیر منصوب با همدیگر همراه نبودند ودر نهایت چند ماه بعد حبیب اله وفایی با اصالت سدهی به عنوان رییس بلدیه شروع به کار کرد.

نیازها و کمبودهای شهر در بدو تاسیس بلدیه:

راه های کسب درآمد

نبود جاده مناسب دسترسی به اصفهان

نداشتن خیابان، برق، بیمارستان، غسالخانه، ساختمان بلدیه،

بخشنامه های متعدد برای انجام تصمیمات حکومتی کشف حجاب و کلاه مردان و لباس متحد الشکل

راپرت های عوامل داخلی و امنیه ها

 

اقدامات انجمن بلدیه و شهرداری:

بودجه نویسی واتخاذ راه های کسب درآمد
اولین بودجه بلدیه سده در جلسه اعضای انجمن بلدیه سده در دی 1310 برای سال 1311 تصویب شد. این روند بودجه نویسی همه ساله صورت می گرفته است.

دعوت از مدیران استانی به سده:
اخبار موجود از آن دوران نشان می دهد شهردار و اعضای انجمن بلدیه سده بارها از مدیران استانی دعوت می کنند به سده بیایند تا از نزدیک کمبود های شهر را ببینند و در جهت رفع نیازهای آن بلدیه را یاری کنند. به تعدادی از این سرکشی ها اشاره می شود:
14اردیبهشت 1313
در روز جمعه 14اردیبهشت 1313 که مطابق با 19 محرم بوده است گروهی از روسای ادارات به سرپرستی صور حاکم وقت اصفهان برای سرکشی و بررسی نیازهای در سده حاضر می شوند که چند خبرنگار هم آنها را همراهی می کنند. این مدیران ارشد استانی با حضور مقامات محلی تشکیل جلسه داده و کمبودها را بر رسی می کنند و تصمیماتی می گیرند که اهم آنها کشیدن خیابان، تاسیس مریضخانه، خرید کارخانه کوچک برق بوده است. موضوع دیگر، پیگیری احداث راه سده بوده که شهردار و فایی گزارشی از تسطیح راه را به مقامات استان می دهد. جالب اینکه نیکو کاران سده در این جلسه پرداخت سه هزار ریال اعانه به شیر و خورشید را قبول می کنند. یکی دیگر از نتایج این سفر چاپ گزارشی در نشریات با عنوان« سده شهر است نه ده» بوده است . خبرنگار مشاهدات خود را از این سفر آورده و مدعی شده که این منطقه با امکاناتی که دارد استعداد پیشرفت دارد مطلبی که پس از84 سال هنوز بعضی روزنامه نگاران، نشریات و مدیران تکرار می کنند.
تیر 1313
دو ماه بعد از سفر اول حکمران اصفهان در تیر 1313 برای بررسی اوضاع به سده می آید. وی پیش از سفر خود یک مهندس را برای تهیه طرح خیابا ن کشی در سده به منطقه می فرستد.
دی 1315
در این ماه صور حکمران اصفهان همراه معاونش دبیر سیاقی سفری به سده می کنند. آنها هدف خود از این سفر را آبادی سده اعلام می کنند. در جلسه ای که با مسولین شهری تشکیل می شود مسایل و مشکلات برسی و تصمیماتی اتخاذ می شود. از جمله مصوبات این سفر پیگیری احداث خیابان ها، دوشی کردن سه حمام، مبارزه با کچلی سر مجصلین، رسیدگی خانه به خانه برای داشتن شناسنامه، تشکیل شرکت توسط اهالی برای تهیه خشکبار بوده است.
این سرکشی ها و حضور مدیران استانی طی انجام اصلاحات در سده ادامه داشته است چنانچه در اسفند 1316 فرماندار اصفهان با تعدادی کارشناس و رئیس اداره به سده می آید. در این سفر در خصوص احداث خیابان و افزایش کدخدایان از سه نفر به 12 نفر تصمیم گیری می شود.

عملکرد دهه نخست تاسیس شهرداری در سده:

احداث میدان و خیابان های اصلی سده

تاسیس بهداری بلدیه و مبارزه با بیماریها و تزریق واکسن و کمک به نیازمندان

تاسیس کشتارگاه کوچک

پیگیری ساخت ساختمان شهرداری

کمک به هزینه های ورزشی

اقدامات روزمره

منابع:
شماره های مختلف روزنامه اخگر اصفهان
شاهین، محمدعلی(1396)، هزارسال خمینی شهر، اصفهان، گفتمان اندیشه.

نوشتن دیدگاه