پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

پیشینه
از آن با عنوان از آبادی های کهن دهستان ماربین در منابع ذکر شده است. نام آن در طومار شیخ بهایی در جلگه آبادی های ماربین آمده است. این آبادی در باختر اصفهان و کوه آتشگاه از دهات ماربین، همسایه آدریان، ولگان و هرستان از دیگر آبادی های ماربین بوده است. در سال 1355 جمعیت آن 1500 نفر و در سال1375 به 3987 نفر رسیده است. در سال 1395 جمعيت محل در حدود 7000 نفر بوده است. زمین های این آبادی در طی فروش املاک خالصه دولتی در اواخر دوره ناصرالدین شاه به شریعتمدار اصفهانی پسر آقا نجفی فروخته شد. در سالهای بعد وراث او آنرا به خرده مالک ها فروختند. نام خانوادگی کریمی رایج ترین نام خانوادگی این محل است. کرتمان پس از تشکیل شهرستان خمینی شهر از روستاهای بخش ماربين وسطی تقسیم بندی شد و در سال 1386 در محدوده شهر خمینی شهر و یکی از محلات ناحیه دو شهری قرار گرفت.
موقعیت جغرافیایی کرتمان
کرتمان در انتهای خیابان امیر کبیر و در شرق آن قرار گرفته و از آن ورودی دارد. از جنوب به بلوار الغدیر محدود می شود روستای قلعه امیریه در شرق این منطقه واقع شده است. از محلات جنوبی شهر و در حوزه شهرداری ناحیه 2 واقع است. خیابان مرکزی آن بلوار گل شب بو نام دارد که نامش را از گل شب بو که در این محل پرورش داده می شود و معروفیت دارد گرفته است.
ریشه نام کرتمان
در تابلوی محله آنرا قرطمان نوشته اند، مهریار در کتاب خود آورده:« برخی آنرا قرطمان با قاف ترکی و طای عربی می نویسند که غلط است و این در خور این دیه بزرگ در بلوک ماربین نیست. کرتمان به دو جزء (کرت ) و( مان ) تجزیه می شود جزء اول معادل کرته اوستایی و مان همان مان اوستایی است. کرت قسمی از جای زراعی است که بخش بخش شده و برای آبیاری آماده شده و مان به معنای خانه و اصل بوده و کرتمان روی هم می شود خانه وجایگاه زراعت». مهریار، محمد، فرهنگ جامع نامها و آبادیهای کهن اصفهان، اصفهان، فرهنگ مردم، 1382، ص 559. باید توجه کرد هرطمان نام گیاه دانه داری است که در میان گندم و جو میروید و آن را قرطمان به ضم قاف هم میگویند و این نمی تواند نام این آبادی کهن همجوار با آتشگاه باشد.

نقل از کتاب نام ها و نشانه ها