پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

به نقل ازسایت جماران، 

حاج آقا طاهر مرتضوی  


ولادت: اسفند 1322


محل تولد: سده


نام پدر: سید کریم مرتضوی


در گذشت: اردیبهشت 1401


پدر وی سید کریم مرتضوی از فرزندان مرحوم آیت‎الله سید محمدحسین مرتضوی از صالحان و نیکان آن زمان به شمار می‎آمد. سادات دیباجی در اصفهان در خمینی‌شهر به تقوا و علم و کرامت و بزرگواری شهرت دارند.
حجت‎ الاسلام و المسلمین سید طاهر مرتضوی پس از ورود به مدرسه و پشت سر گذاشتن تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و نزد اساتیدی همچون مرحوم آیت‎الله سید علی مشکات، مرحوم آیت‎الله جلیل عالمی و مرحوم آیت‎الله مهدوی تلمذ کرد.
هجرت به نجف اشرف
وی در آغاز دهه چهل، یعنی در سال 1340 و در سن 18 سالگی با تحمل رنج و مشقت سفر، برای ادامه تحصیل رهسپار نجف شد و در حوزه نجف از درس بزرگانی همچون مرحوم آیت‎الله العظمی خویی و بعدها مرحوم آیت‎الله العظمی امام خمینی بهره برد.
آشنایی و ارتباط با حضرت امام
سید طاهر مرتضوی از همان روزهای نخستین با شنیدن خبر ورود حضرت امام به عراق و تشرف به کاظمین خود را از نجف به کاظمین رساند و با ارادت و دلدادگی تمام، نسبت به مراد و مقتدای خود در زمره یاران ایشان قرار گرفت.
محبت و ارادت سرشار به حضرت امام سبب شد که سید طاهر در تمام دوره‎ای که در نجف بود، رابطه ‎ای گرم با بیت حضرت امام داشته باشد.
همراهی با امام در سفرهای نجف به کربلا
از جمله توفیقات سید طاهر مرتضوی نشستن در ماشین حامل حضرت امام و همراهی ایشان در سفرهای زیارتی امام از نجف به کربلا بوده است. شرح این ماجرا در گفت‎وگوی ایشان آمده است. نکته جالب توجه اینکه بعدها، یعنی بعد از چند سالی که به سفارش حضرت امام برای همراهی با نهضت، به ایران می‎آید. هنگامی که با خانواده با ماشین شخصی خود از سوریه به عراق رفته و در مدت چند ماهی که در نجف بود، آن‎گونه که سید طاهر و همسرش می‎گویند، شب‎های جمعه با ماشین شخصی خود امام را به کربلا می‎برد و پس از زیارت به نجف باز می‎گرداند و این اوج صمیمیت و محبت امام به ایشان را می‎رساند.
وی همچنین ارتباط گرم با مرحوم آیت‎الله شهید حاج‌آقا مصطفی خمینی و مرحوم حجت‎الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی داشت.
فعالیت‎های انقلابی
سید طاهر مرتضوی پس از شش سال اقامت در نجف با مشورت حضرت امام به وطن بازمی‎گردد و با توجه به قدرتی که در فن سخنوری و منبر داشت و از صدای خوبی نیز بهره‎مند بود، رفته‌رفته در قم و اصفهان از طریق منبرهای آتشین و انقلابی در حمایت از امام و نهضت گام برمی‎داشت. وی از رفتن به نجف و دیدار با حضرت امام غافل نمی‎شد و پیوسته در راه ایران و عراق در رفت و آمد بود و از طرق مختلفی، از جمله پنهان کردن اعلامیه‎ها در زیر لباس‎های همسر خود، آن‎ها را به ایران می‎رساند.

مناصب و مسئولیت‎ها
حجت‎الاسلام و المسلمین سید طاهر مرتضوی مسئولیت ‎هایی از قبیل: مسوول دفتر امام خمینی در قم، ریاست دادگاه‎های کیفری تهران، معاونت آیت ‎الله موسوی اردبیلی در قوه قضائیه (معاونت دادگاه‎های کیفری)، ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح در اهواز و معاونت امور مساجد کشور را در کارنامه کاری خود دارد.
ایشان همچنین در دوران جنگ با حضور در جبهه‎ها و مناطق مختلف جنگی به تبلیغ معارف دینی و ایراد سخنرانی می‎پرداخت و در این دوران یکی از برادران خود را تقدیم امام و انقلاب کرد. البته شهادت برادر ایشان، نه‌تنها از ارادتش به امام و انقلاب نکاست، بلکه آتش دشمن‎ستیزی و شعله ارادتش به امام و انقلاب را در وجودش بیش از پیش شعله‎ ورتر کرد.