سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 Tuesday 7 May 2024 00:00

دکتر رامین صرامی فروشانی   

تحصیلات:

متخصص پزشکی مولکولی

متخصص ویروس شناسی پزشکی

عناوین:

  • رییس بنیاد فرهیختگان ایرانی در اروپا (آیسفا)
  • پژوهشگر دانشگاه آمستردام
  • عضو هیات علمی، پژوهشگر و مدیر گروه سلول درمانی سرطان پژوهشکده معتمد
  • رییس دفتر توسعه فن آوری و همکاری‏های بین‏الملل پژوهشکده معتمد
  • برترین پژوهشگر HIV و ایدز هلند، سال 1393

پژوهشگر برتر کشوری در حوزه پزشکی ۱۳۹۹

سرپرست پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی

عضو شورای راهبردی شبکه تحقیقات پزشکی مولکولی کشور

 

مروری بر سوابق علمی و پژوهشی دکتر رامین صرامی فروشانی

پژوهشگر و محقق برجسته خمینی‏شهری، تخصص خود در رشته ویروس شناسی پزشکی را از دانشگاه آمستردام هلند اخذ نمود وی در دوران حضور خود در هلند در حوزه HIV و ایدز تحقیقات ارزشمندی را به انجام رساند. نتایج این پژوهش‏ها در معتبرترین نشریات علمی بین‌المللی نظیر نیچر و نیچر مدیسین به چاپ رسید. وی در سال ۲۰۱۶ میلادی به‌عنوان محقق برتر حوزه HIV و ایدز توسط موسسه ملی NCHIV هلند شناخته‌ شد و اولین جایزه یوپ لانخ را از آن خود کرد.

دکتر صرامی به عنوان عضو هیات علمی و مدیر دپارتمان توسعه فناوری درمان‌های پیشرفته پژوهشکده‌ی سرطان معتمد جهاد دانشگاهی به کار تخقیق و پژوهش به ویژه در درمان سرطانها از جمله سرطان سینه پرداخت. از آبان ۱۳۹۵ سرپرستی دفتر توسعه فن‏آوری و همکاری‏های بین‏الملل پژوهشکده معتمد را برعهده گرفت تا پژوهشکده معتمد را در چلگه مراکز پزوهشی جهانی مرتبط درآورد. دکتر صرامی در ادامه ماموریتهای علمی خود به عنوان معاون ‌پژوهش و فناوری پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی منصوب شد.

این شخصیت علمی و پر تلاش در بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور به ‌عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در سال 1399 در حوزه پزشکی انتخاب گردید‌.از جمله دلایل انتخاب دکتر رامین صرامی فروشانی، از سوی وزارت بهداشت، به ‌عنوان پژوهشگر برگزیده کشور تلاشهای وی در اجرای چندین‌ طرح سلول درمانی در زمینه سرطان و کوید ۱۹ است. ایشان همچنین

طراحی و تولید کیت‌های بومی تشخیص مولکولی کوید ۱۹ را به سرانجام رساند که میلیون‌ها نسخه از آن تولید و به عنوانی محصولی پیشرو، ضمن مرتفع نمودن نیاز ملی، میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی و صدها میلیارد ریال کاهش هزینه‌های ریالی را در پی داشت. در همین سال رییس جهاددانشگاهی طی حکمی دکتررامین صرامی فروشانی، پژوهشگر برگزیده‌ی کشور در سال جاری را به‌عنوان سرپرست پژوهشکده معتمد‏هاددانشگاهی منصوب کرد.

در حکمی که برای پژوهشگر برتر کشور در مرداد ۱۴۰۰، صادر شد، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دکتر صرامی را به عضویت شورای راهبردی شبکه تحقیقات پزشکی مولکولی کشور منصوب نمود.

رودر رو با دکتر رامین صرامی فروشانی

دکتر صرامی در خصوص کارهای تحقیقاتی خود به چند خبرگزاری اطلاع رسانی کرده و نیز در برنامه نبض سیما شرکت کرده است که آنهم در خصوص تخصص وی می‏باشد

گزارش نشریه نیچر

به گزارش ایرنا از مجله نیچر، دکتر رامین صرامی فروشانی و جمعی از محققان مرکز ایمونولوژی دانشگاه آمستردام موفق به کاری ارزشمند برای‌ مهار عفونت HIV شدند که برای اولین بار نشان داد گیرنده‏های اختصاصی در زیر رده‏های سلول‏های دندریتیک از طریق فعال سازی فاکتور ضدویروسی TRIM5α ، عفونت به ویروس HIV- را مهار می‏کنند.

از این رو براساس موقعیت آناتومیک، سلول‏های لانگرهانس به عنوان اولین سد دفاعی در برابر انتقال جنسی HIV شناخته می شوند.

تاکنون اعتقاد دانشمندان بر این بود که فاکتور ضد ویروسی TRIM5α در انسان فعال نیست اما داده‏های این پژوهش برای اولین بار نشان داد که رسپتورهای (دریافت کننده‏ها) ویژه روی سلول‏های لانگرهانس در مواجهه با ویروس HIV سیگنال‏هایی را صادر می کنند که از طریق آن TRIM5α به صورت اختصاصی در این سلول‏ها فعال شده که متقابلا باعث تحریک مکانیسم اتوفاژی در سلول و در نهایت منجر به نابودی HIV می شود.

به نوشته نیچر، دکتر رامین صرامی فروشانی، متخصص پزشکی مولکولی - ویروس شناسی پزشکی در خصوص این‌ دستاورد گفت: سلول‏های لانگرهانس زیر مجموعه ای از سلول‏های دندریتیک هستند که در بین مخاط جنسی جای گرفته و به عنوان اولین اجزای سیستم ایمنی ذاتی، عوامل بیگانه را شناسایی و موجب ایجاد پاسخ ایمنی مناسب می شوند.

وی بیان کرد که داده‏های این کشف از این ‌جهت حائز اهمیت است که نه تنها مکانیسم ضد ویروسی در سلول‏های لانگرهانس را تبیین می نماید بلکه برای اولین بار نشان می دهد که یک فاکتور سلولی ضد ویروسی می تواند به صورت اختصاصی در سلول‏های ویژه فعال باشد.

دکتر صرامی همچنین روز سه شنبه در گفت و گویی با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد که برخی از سلول‏های بدن میمون به ویروس HIV آلوده نمی شود و به عبارت دیگر، ویروس HIV که وارد بدن این حیوان شده، نابود می شود. پروتئین TRIM5α عامل سلولی است که در میمون سبب منهدم شدن ویروس HIV می شود.

وی با اشاره به این که نوع انسانی این پروتئین هم وجود دارد، بیان کرد که تا الان اعتقاد بر این بود که این عامل سلولی در انسان فعال نیست. ما نشان دادیم که این موضوع صحت ندارد و این پروتئین در بعضی از سلول‏های ایمنی می تواند فعالیت کند.

نتایج تازه ترین تحقیق می تواند باب جدیدی را در مکانیسم ضد ویروس HIV باز کند و برای ابداع یک روش پیشگیری و درمان علیه عفونت HIV قابل توجه خواهد بود.


منابع :
مجله نیچر
سایت ایران بیلد
اسناد پژوهشکده معتمدجهاد دانشگاهی از سال 1395تا1397

نوشتن دیدگاه