سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403 Tuesday 30 April 2024 00:00

    دکتر مصطفی ذاکری


تولد:                 1314


محل تولد:           سده


وفات:                5 تیر 1395


مدرک تحصیلی :    دکترای زبانهای باستانی و فارسی میانه از لندن


عناوین:            زبان شناس، پژوهشگر ، مدرس ،شاعر و نویسنده

 

مهمترین تالیفات:

فرهنگ توصیفی مفاهیم اصطلاحات زبان فارسی در ۶ جلد

دیوان اشعار با عنوان کرشمۀ وصال

 

مروری بر زندگی و فعالیت‏های دکتر مصطفی ذاکری

مصطفی در سال ۱۳۱۴ در سده به دنیا آمد. بعد از طی تحصیلات ابتدایی در زادگاه و اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به کشور انگلستان رفت و در لندن رشته زبانهای باستانی و فارسی میانه را گذراند. هدف خاص ایشان ارتقا و ترویج زبان فارسی، آموزش و پای بندی به نقد علمی، ترویج کتاب و کتابخوانی، پژوهش و تحقیق و تربیت دانشجو بود. تلاش در این مسیر از وی سوابق درخشانی برجای گذاشته که در چند شاخه تدریس و پرورش دانشجو، پژوهش و نگارش مقالات متعدد، نقد، سرودن شعر و نگارش کتاب شرح داده می‏شود.

تدریس و پرورش دانشجو:

دکتر ذاکری پس از اتمام تحصیلات به کشور برگشت و کارمند بیمه شد سپس به تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های روی آورد. تدریس در دانشگاه شهید بهشتی و علوم قضایی و آزاد کرج از جمله دانشگاه‏ها‏ و مراکزی است که دانشجویان پای درس استاد می‏نشستند.

پژوهش و نگارش مقالات

ذاکری يك چهره فعال ادبی بود و عمر خود را به پژوهش در ادبیات و نگارش مقالات تحقیقی حاصل پژوهش‏های خود صرف نمود. وی از سال 1340 در مجلۀ ارمغان شروع به نوشتن کرد. در سال 1372 در نشریۀ معارف و بعد در نشر دانش از نشریات مرکز نشردانشگاهی به مدیریت دکتر پورجوادی و همزمان در نامۀ فرهنگستان و نشریه میراث مکتوب، مقالات خود رامنتشر می‏نمود. به این ترتیب حدود ۱۳۰ مقاله از او در نشریات مختلف به یادگار مانده است..مغان و نقش آنان در فرهنگ ایران زمین، تاریخچۀ ابجد و حساب جمل در شعر فارسی، ملاحظاتی دربارۀ کتاب حساب جمل در شعر فارسی، گنج واژه، شگردهای نامألوف در شعر فارسی، زبان بلوچی و آینده آن، مجموعه کتیبه‌های ایرانی، زبان کردی سورانی، مسائل تاریخی زبان فارسی، مناجات‌های منظوم فارسی، گنجنامه‌های فارسی، درشناخت تقویم و آیین‌های ایرانی غناوین برخی از مقالات تحقیقی ایشان می‏باشد.

نقد:

دکتر ذاکری به کار نقد علاقه زیادی داشت و کتاب را بر اساس علم و اعتقاداتش نقد می‌کرد، وی در نشریه میراث مکتوب مقالاتی چون نقد بر چاپ منطق الطیر عطار، نقد بر کشف المحجوب هجویری تصحیح دکتر محمود عابدی، نقدی بر ذیل فرهنگ‌های فارسی تصحیح دکتر علی رواقی، تاریخچۀ علوم بلاغی، نقدی بر دانشنامه جهان اسلام جلد 14، نقد تصحیح جدید بیان الادیان، معرفی علی‌نامه منظومه‌ای حماسی از قرن پنجم، نقد خلاصة الاشعار بخش شعرای شیراز، نقد دانشنامه فرهنگ مردم ایران را به چاپ رساند.

سرودن شعر:

استاد همچنین شاعر بسیار خوبی بود و به لطافت شعر می‌سرود به شکلی که سروده‏ها‏ی وی در نشست‏های ادبی نظر شرکت کنندگان را جلب می‏نمود. «کرشمۀ وصال» عنوان دیوان اشعار شعر دکتر ذاکری است.

نگارش کتاب:

مرحوم ذاکری در طی دوران فعالیت علمی‏و تحقیقی خود اهتمام و نگاه ویژه‏ای به نگارش کتاب به عنوان یک اثر ماندگار داشت. وی اعتقاد به تالیف کتاب با پشتوانه پژوهشی عمیق داشت و از اینرو ۵۰ سال از عمر خود را صرف تهیه و تنظیم یک فرهنگنامه ۵ جلدی، با تأکید بر ریشه‌شناسی تاریخی واژگان کرد. این کتاب یک دانشنامه فرهنگ‌لغت است زیرا علاوه بر معنی کلمه به تفسیر درباره آن کلمه نیز می‌پردازد. دکتر ذاکری علاوه برنگارش کتابهای فردی با مركز نشر دانشگاهی برای تهیه فرهنگ بزرگ فارسی همكاری همه جانبه داشت.برخی از آثار وی عبارتند از:

اتباع و مهملات در زبان فارسی، 1382

نکته‌ها از گفته‌ها، 1382

آرامش در توفان، 1384

پیامبر رحمت، 1385

سروش رحمت، 1385

آیات درخشان، یا صد و ده معما، 1388

مسیحیت و اسلام، 1389

شیخ بهایی، 1392

وی علاوه برنگارش کتاب حدود ده هزار جلد کتاب نفیس در کتابخانه شخصی خود نگهداری می‎کرد و به خرید کتاب و نیز وقف کتاب تاکید فراوان داشت.

سرانجام کار

این پژوهشگر، زبان شناس، مدرس، نویسنده و محقق پرتلاش در اثر ایست قلبی در سن 81 سالگی سحرگاه روز ۵ تیرماه سال ،1395 مصادف با نوزدهم ماه رمضان دار فانی را وداع گفت.


اطلاعات بیشتر را ازبخش های مرتبط بخوانید