یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 00:00

پدید آورنده: محمدعلی شاهین

 

تعداد صفحات:.382 وزیری،رنگی

 

سال انتشار: 1396

ناشر: گفتمان اندیشه معاصر

 

موضوع:

این کتاب روزشمار و سال شمار رخدادهای منطقه از ماربین به خمینی شهر است. زیر تاریخ و عنوان هر رخداد توضیحات مختصری از رخداد داده شده است. هدف این کتاب ثبت رخدادهای تاریخ منطقه است. شرح مفصل تعدادی از این رخدادها در دیگر کتابهای نویسنده مانند جلدهای مختلف راویان ماربین و مروری بر تاریخ سده و همایونشهر آورده شده است.

توصیف:

کتاب "هزارسال خمینی شهر"؛ سالشمار و روزشمار تاریخ شهرستان خمینی شهر تالیف محمدعلی شاهین منتشر شد. به گزارش خبرنگار دانشنام، ذکر اتفاقات و تحولات ریز و درشت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی شهرستان در طول سده های اخیر در این کتاب به ترتیب تاریخ رخداد آوره شده است.

این کتاب  دومین  کتاب از مجموعه خمینی شهر شناسی است . کتاب اول از این مجموعه "راهنمای گردشگری خمینی شهر" نام گرفته که توسط همین نویسنده نوشته شده است.

 اولین فصل از کتاب هزار سال خمینی شهر، سالشمار نام گرفته و به اتفاقاتی مربوط می شود که تاریخ دقیق روز و ماه آن مشخص نیست و نگارنده ناگزیر به ذکر سال وقوع اتفاق بسنده کرده و 12 فصل بعدی روزشمارهاییست که هر کدام اتفاقات رخ داده در ماه های مختلف سال را با ذکر روز و به ترتیب وقوع ذکر کرده و راجع به هر کدام توضیحاتی ارائه داده و هر فصل با تصویری از جاذبه های شهر از فصول قبل و بعد مجزا شده و فهرست اتفاقات مربوط به هر ماه ابتدای آن درج شده است.

کلیه صفحات این کتاب مزین به تصاویری است که به جهت بومی بودن به باور مطلب کمک بیشتری می کند و به جهت رنگی بودن به جذابیت کتاب افزوده است. این تصاویر هر کدام قابلیت آن را دارد که به عنوان سندی بر آنچه ذکر شده، مورد توجه قرار گیرد.

از سینما سیّار تا سینما فرهنگ

نویسنده در این کتاب تا آنجا که به منابع دسترسی داشته سعی کرده هیچ اتفاق تاثیرگذاری را از قلم نیندازد از
"نمایش فیلم در سده توسط سینمای سیار کنسولگری انگلیس"، "تعیین امام جماعت ثابت برای مسجد جامع کوشک"  و "تاسیس اولین مدرسه در کوجان" تا اتفاقات و تحولات عظیمی همچون "بروز قحطی ناشی از جنگ اول در سده "، "آغاز عملیات خیابان سازی در سده" و "ورود ماشین های بافندگی به همایوشهر."

طرح روی جلد تصویری هوایی از خمینی شهر را نشان می دهد که یک ساعت تک عقربه ای دایره شکل در مرکز آن قرار گرفته است. ماربین، سده، همایونشهر و خمینی شهر به عنوان اسامی که هر کدام در یک مقطع زمانی به عنوان نام این محدوده برگزیده شده اند، دایره مذکور را به 4 بخش تقسیم کرده اند و عقربه در حال حاضر مابین خمینی شهر و ماربین قرار گرفته است. طرح پشت جلد نیز همچون روی جلد هدفمند طراحی شده است. صفحه به چهار ستون تقسیم شده و در هر ستون تعدادی عکس پشت سر هم جاسازی شده است. در طرح پشت جلد هم بدون اینکه اشاره ای به اسامی شهر شده باشد ستون ها از چپ به راست هر کدام گویای یک دوره زمانی خاص هستند. به عنوان مثال زنی که در حال گیوه چینی است به سومین عکس از ستون دوم تبدیل شده است و گویای این است که گیوه چینی توسط زنان سده در دهه های 20 و 30 رواج زیادی داشته است. آخرین عکسِ آخرین ستون؛ بیمارستان در حال ساخت ساعی را نشان می دهد تا به یکی از تازه ترین تحولات خمینی شهر اشاره کرده باشد. طراحی جلد را سیمین سعیدی به عهده داشته، صفحه آرایی توسط مازیار واحدی پور انجام شده و ویراستاری به دست لیلا پیمانی انجام گرفته است.

سازگار با حوصله نسل های جدید

بر اساس همین گزارش، اگرچه استفاده از قالب سالشمار و روزشمار پیش از این برای تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و... بهره برده شده اما برای تدوین تاریخ یک شهر روش جدیدی است.

محمدعلی شاهین در پاسخ سوال خبرنگار فرصت در رابطه با هدفش از انتخاب این قالب می گوید: این دیار از دیرباز بستر اتفاقات و تحولات بسیاری بوده که ذکر این اتفاقات به صورت روزشمار ضمن زدودن غبار از آنها موجب می شود کمتر چیزی از قلم بیفتد به اضافه اینکه یک روش علمی تاریخ نگاری است که از سندیت و اعتبار بیشتری برخوردار  و به عنوان مرجع تاریخ منطقه قابل استناد خواهد بود. این کتاب که به جهت سازگاری با حوصله محدود جوانان و نوجوانان مطالب را نسبتا کوتاه بیان کرده، می تواند به کسب اطلاعات صحیح این نسل از زادگاه خودموثر باشد وآنها را باپیشینه خود مرتبط وهمزمان از باورهای غلط جلوگیری نماید.

شاهین با تاکید بر اینکه پیش از این نیز دوستان دیگری به تالیف کتاب در زمینه تاریخ خمینی شهر پرداخته اند که بنده نیز در مرحله تحقیق از آنها بهره گرفته ام، گفت: زحمات همه دوستان را ارج می نهیم و برای دستیابی به منابع انسانی، نوشتاری و تصویری که زوایای مبهم تاریخ شهرمان را روشن سازد دست یاری به سوی همگان دراز می کنیم.

وی که در حال حاضر مشغول پژوهش در زمینه هایی دیگر از تاریخ معاصر شهر است، مدت زمان صرف شده برای پژوهش و تدوین این کتاب را 4 سال عنوان کرد و گفت: قطعا بر کتاب حاضر اشکالاتی وارد است که از خوانندگان عزیز تقاضا داریم ما را در جریان آنها قرار بدهند تا در چاپ های بعدی آنها را برطرف نماییم.

گفتنی است کتاب مذکور که در 382 صفحه و شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات گفتمان اندیشه معاصر به چاپ رسیده است.