شاره: طی چند روز در آذر 1403 در اقدامی شبانه روزی چهار راه دولت به میدان تبدیل شد. با اجرای این طرح در تقاطع بلوار امیرکبیر با بلوارهای شهید فهمیده و صفاییه رفت و آمد شهروندان در این مسیرها روان خواهد شد. شهردار طی سخنانی اطلاعات کامل مربوط به احداث میدان را بیان نمودند که به احداث میدان را بیان نمودند که به شکل گفتگو می خوانید.
اجرای این طرح چه ضرورتی داشت؟
تقاطع بلوار امیرکبیر با بلوارهای شهید فهمبده و صفابییه چهار راهی را به وجود آورده بود که بزرگترین گره ترافیکی شهر در این منطقه موسوم به چهارراه دولت وجود داشت که این معضل باید حل میشد.
گفته میشود قرار بود چهارراه مذکور به زیرگذر و روگذر تبدیل خواهد شد، چه شد که تبدیل به میدان شد؟
بله از سالها قبل و پیش از اینکه من مسئولیت شهرداری را به عهده بگیرم طرح احداث زیرگذر و روگذر برای این منطقه در نظر گرفته شده بود.
پس چرا آن طرح را اجرا نکردید؟
اول اینکه از آنجا که تاسیسات شهری از جمله آب از این منطقه عبور میکند هزینه جابجای این تاسیسات بیشتر از هزیه خود احداث روگذر وزیرگذر بود. دوم اینکه احداث روگذر در این بخش از شهر که مرکزیت خاص خود را دارد موجب ایجاد عارضه ای میشد که سیمای شهری را تحت تاثیر خود قرار میداد و موجبات زحمت مغاره داران و خانه های اطرف را فراهم میکرد.
اینها نظرات کارشناسان بود و یا نظرات عوامل اجرایی؟
این نگرانیها سبب شد تا به فکر بررسی مجددی روی طرح بیفتیم به همین منظور با دکتر معلم مشاوره طرحهای ترافیکی شهرداری جلسات متعددی برگزار شد که عمر ایشان کفاف نداد و بر آن شدیم تا با طراح اولیه روگذر و زیرگذر جلسات را ادامه دهیم. طراح اولیه آقای دکتر خدابنده بود که به شهرداری دعوت و موضوع با ایشان در میان گذاشته شد. وی یک فرصت دو ماهه برای بررسی جامع و کامل طرح درخواست کرد و در نهایت با توجه به شرایط منطقه و تجربه طرح مشابه ای که در اصفهان به شکل روگذر وزیرگذر اجرا کرده بود رای به احداث میدان همانی که فکر میکردیم داد.
آزادسازیها از چه زمانی شروع شد؟
در دوره شورای پنجم و ششم
حجم آزادسازیهای به چه شکل بود؟
پیش بینیها برآورد حدود سیصد میلیارد تومان اعتبار برای آزادسازیها در ضلع های مختلف میدان را نشان میداد و وارد عمل شده و با توافق های انجام گرفته مغازه مرحوم دباغ، یک بنگاه بزرگ اتومبیل و حدود هفت مغازه و بخش های دیگر آزادسازی شد.
بازهم آزادسازی باقی مانده است؟
حدود 4 تا 5 درصد آن باقی مانده که برای احداث و تکمیل پیاده روها در ضلع های مختلف لازم است. البته توافق با دو خانه کنار رستوران غنچه انجام شده که مراحل خود را طی میکند و بنده از صاحبان آن تشکر میکنم.
برای اجرای طرح مقدماتی هم لازم بود؟
بله یکی دو ماه یک برنامه ریزی سنگین داشتیم. از آنجا که تاسیسات شهری از قبیل آب و گاز و فیبر نوری از میدان عبور میکرد با ادارات مربوطه مذاکره و اطلاعات لازم را برای اجرای میدان کسب کردیم.
در اجرای اکثر طرحهای عمرانی در شهر یکی از اقدامات مقدماتی جابجایی تیرهای برق و ترانس ها است این موضوع را چگونه حل کردید؟
با جلساتی که با اداره برق داشتیم به این نتیجه رسیدیم که یک پیمانکار اختصاصی شهرداری انتخاب و در کنار کارکنان برق کار انجام شود. پیمانکار انتخاب و ظرف یک ماه جابجایی ها صورت گرفت
چه تعداد تیر و با چه هزینه ای؟
17 تیر فشار قوی و دو ترانسفورماتور با هزینه یک میلیارد و دویست میلیون تومان جابجایی آنها انجام شد.
در مرحله نهایی سه شبانه روز برای اجرای طرح نیروهای شهرداری و پیمانکاران فراخوانده شدند، چرا؟
باید طوری طرح پیش میرفت که خللی در رفت و آمد مردم صورت نگیرد و چاره کار شبانه روزی کار کردن بود که خوشبختانه تعطیلی مدارس در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 21 و22 آذر به دلیل آلودی هوا به کمک ما آمد.
در این سه شبانه روز چه اقداماتی انجام شد؟
ایجاد تاسیسات، آسفالت برداری، جدول گذاری و زیر سازی
آسفالت برداری با چه چه حجمی انجام شد ؟
حدود چهار هزار تن که به کارخانه آسفالت منتقل شد. با توجه به عبور و مرور سالیان دراز از روی آنها آسفالت ها بسیار متراکم بود و بخش سخت اجرای طرح را شامل میشد.
آسفالت ها به چه منظور به کارخانه آسفات منتقل شد؟
برای بازیافت گرچه هنوز این کار اقتصادی نیست ولی روشهایی در کارخانه برای استفاده از آنها در جریان است ضمن اینکه بهرحال با انتقال آنها به کارخانه از آلودگی زیست محیطی جلوگیری شد.
به مشکلی هم در این مرحله برخورد کردید؟
بله، در عمل با چهار تا پنج لایه آسفالت به ضخامت 20 تا 40 سانت روبرو شدیم.
جدول گذاریها چگونه انجام شد؟
بخش دیگر کار جدولگذاری بود. جداول از قبل آماده و به محل حمل شد و توسط پیمانکار اجرا گردید.
میزان جدول گذاریها چقدر بود؟
حدود 2000 متر
تاسیسات مورد نیاز طرح چه مواردی بودند؟
در این بخش باید کابل فیبر نوری و غلاف گذاری میکردیم که با هماهنگی که با شرکت آسیا تک مجری فیبر نوری انجام گرفت، حدود 400 متر کابل نوری داخل میدان کار شد و از طرف دیگر حدود 2000 متر غلاف گذاری برای چراغ های راهنمایی و دوربین ها گذاشته شد که در آینده هم نیازی به تراشه زنی و تخریب آسفالت نباشد. 70 درصد کار امانی و30 درصد توسط پیمانکار انجام شد.
چه اداراتی به شما کمک کردند؟
نیروهای شهرداری که با جدیت پای کار ایستادند و در کنار آنها پلیس راهور، اداره آبفا و مخابرات و شرکت گاز هم در این سه شبانهروز در کنار نیروهای شهرداری ایسادند که از همه آنها از جمله آقایان قدیری و عظیمی و همکارانشان تشکر صمیمانه کرده و به آنها خدا قوت میگویم.
برای زیرسازی آسفالت چه حجمی کار انجام گرفت؟
حدود 250 کامیون بیس که از قبل آماده شده بود برای زیرسازی به محل حمل و پهن و کوبیده شد.
به مشکل پیش بینی نشده و خاص در عمل مواجه نشدید؟
چرا از آنجا که خیابانها قدیمی بود، در اجرا با جوی های قدیمی و خاکهای صحرایی روبرو شدیم که باید تخلیه میشد. به خاطر این موضوع چند ساعتی بیش از زمان پیش بینی شده این مرحله طول کشید. بهرحال در نهایت در ساعت 8 بعد از ظهر روز جمعه کار به اتمام رسید و ماشینهای شهرداری از مسیرهای رفت و آمد جمع شدند وعبور و مرور شکل روان به خود گرفت.
پیشنهاد نام آیت اله رئیسی را برای میدان چه کسی مطرح کرد؟
این نام را فرماندار وقت آقای سلیمی مطرح نمود که به کمسیون نامگذاری پیشنهاد و تصویب شد.
واکنش مردم در این سه شبانه روز چه بود؟
مردم با جعبه شیرینی و گل انرژی مثبتی به ما منتقل میکردند و در بین این ابراز محبت ها شکلاتی که یک پیرمرد از جیبش درآورد و به من داد و سخن زنی که با لهجه شیرین آدریانی گفت شیر مادر و نان پدر حلالت باشد برایم خیلی ارزشمند بود.
و سحنن پایانی؟
به همه همکاران و عوامل اجرایی و اعضای شورای شهر و طراحان و اداراتی که ما را یاری کردند دست مریزاد میگویم و از همه کسانی که برای اجرای طرح منازل و مغازه های خود را توافق کردند تشکر میکنم. از آنهایی که طی این مدت برای آنها مزاحمتی پیش آمد، عذرخواهی میکنم و خدا را شکر میگویم که این کار به خوبی به سرانجام رسید و باعث شد عوامل شهرداری روسفید از کار در بیایند و برای اجرای طرحهای بعدی مصمم شوند.