شنبه, 29 ارديبهشت 1403 Saturday 18 May 2024 00:00

  در شب یلدای سال 1324 در محله باولگان سده به دنیا آمد. چند سالی در دبستان مشغول به تحصیل بود که به دلیل ابتلا به گری (کچلی) از آنجا اخراج شد و ناچار همراه پدرش رجب مشغول دست فروشی و پیله¬وری شد.

در سن 9 سالگی، پدرش او را نزد استاد کاری به شاگری ‌گمارد. استاد، فردی سخت گیر بود ولی طبع شعر داشت و اشعاری زیر لب زمزمه می¬کرد که باعث شد اصغر به شاعری گرایش پیدا کند و به دلیل حافظه قوی خود آنچه را می‌شنید، از بر نماید.

در نوجوانی به کارگری و سنگ تراشی در کارخانه سنگبری، مشغول شد.

در سال 1354 تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و به سرعت دبستان و راهنمایی را با معدل خوب و استعداد خارق العاده طی کرد و دو سال دبیرستان را غیرحضوری ‌خواند که با مبارزات انقلابی و سپس جنگ و تنگ¬دستی روبرو شد و ادامه تحصیل برای او غیرممکن گردید.

در سال 1356 با سمت خدمتگزاری به استخدام آموزش و پرورش شهرستان خمینی‌شهر درآمد و در دبیرستان صائب (شهدای کنونی)؛ کانون فرهنگیان و دانش آموزان انقلابی که هم در انقلاب و هم در زمان جنگ، شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرد، مشغول شد و یار و یاور انقلابیون گردید.

خاسته در آذرماه 1391 پس از یک عمر سعی و تلاش صادقانه در راه تعالی فرهنگ شهر بر اثر بیماری سرطان درگذشت و در آرامستان تاریخی ورنوسفادران همجوار بامصلای نماز جمعه در خاک آرمید.

اهم فعالیت¬ها:

فعالیت¬های انقلابی:

پس ازعلنی ‌‌شدن مبارزات مردم علیه رژیم ستم¬شاهی همراه و همگام با مبارزان در صحنه¬های مختلف حضور می یافت و اشعاری برای شعار شدن می¬سرود.

تشکیل ادبستان صفا:

دهه هفتاد برای آن دسته از دانش آموزان خمینی شهری که به شعر و ادبیات علاقه داشتند سرشار از خیر و برکت بود. استاد خاسته در آن سال ها به فکر کشف و پرورش استعدادهای شعری دانش آموزان افتاد و ادبستان صفا را تشکیل داد که نتیجه آن ظهور شاعرانی چون بیابانکی، زهتاب، نیکنام، صفاریان، حاج هاشمی، حاج باقری، احمدی، عباسیان، عمومی و ... شد.

برگزاری کنگره شعر میلاد آفتاب:

این کنگره از سال 1370 به مدت 18 سال در ایام ولادت امام حسین (ع) به مدت سه روز با پایین ترین سطح امکانات و به صورت مردمی برگزار می‌شد.

سوگواره ادبی ثاراله

زنده کردن زبان محلی ولاتی

برپایی محافل بصیرت حسینی

آثار و تالیفات:

دشت شبنم

عطر گندم، مهر مردم

نمکدون

گردآوری اشعار خورشید در مغاک

و آثار نا تمامی چون «دستور زبان ولاتی و فرهنگ مردم محله ورنوسفادران»

منابع:

پایگاه مجازی ادب فارسی

پایگاه مجازی شاعران پارسی زبان

مستند زندگی اصغر خاسته