یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 00:00

تاریخچه سینما و تاتر در منطقه

در سال ۱۲۷۹ ه.ش سينما به ايران و دربار قاجار آمد . قدیمی ترین سخنی که از سینما در سده مطرح شده در نوشته های نامی است که چنین نوشته( در قهوه خانه درمحکمه نشسته ام . همه چشمشان به غریبه ایست که برای ساختن مدرسه و سینما و هتل به سده آمده است) که ظاهرابه اوایل قرن جاری مربوط می شود که قرار بوده سینمایی در شهر ساخته شود .
بر اساس یکی از اسناد موجود، کنسولگری انگلیس در سال 1322 اقدام به نمایش فیلمی در سده کرد. به طور کلی در دهه های 1320و 1330 در سده نمایش فیلم در مدارس توسط خودروهای جیپ که دستگاه پخش فیلم داشتند بر روی پرده سفیدی که روی دیوار نصب میکردند و در مدارس صورت می گرفت. این فیلم ها بیشتر جنبه آموزش بهداشت و کشاورزی داشت.

شهر فرنگی ها از دهه 20 در سده در کوچه ها می چرخیدند تا با وسایل ابتدایی تصاویری را به مشتریان خود نمایش بدهند. نمایش های رو حوضی غیر حرفه ای گاه در مراسم عروسی ها توسط افراد محلی اجرا می شد. پس از پیروزی انقلاب، نمایش فیلم های انقلابی توسط واحد تبلیغات سپاه در مساجد، حسینیه ها و کانونها رواج یافت. کلنگ سینما فرهنگ خمینی شهر در سال 1368 به زمین زده شد و در سال 1384 افتتاح و از سال 1385 آغاز به کار رسمی نمود. در همین سالها انجمن سینمای جوان در شهر به همت تعدادی راه اندازی شد و ناصر صفار از کارگردانان فعلی حدود سه سال مدیریت آنرا به عهده گرفت. در دهه های اخیر سینماگران متعددی از شهرستان درعرصه هنرکشور و جهان ظاهر شده اند. اصغر فرهادی ، محسن امیریوسفی ،برادران صفار، اسماعیلی و اسماعیل حاج حیدری از جمله آنها می باشد. امیریوسفی و فرهادی توانسته اند جوایز متعدد جهانی را از آن خود کنند و فرهادی به اسکار دست یافت.