پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

پیشینه هلال احمر
پیشینه کشوری
جمعیت شیر و خورشید سرخ در سال ۱۳۰۱ خورشیدی با کوشش و پیگیری دکتر امیراعلم تاسیس شد. جمعیت نخستین سازمان خیریه ایران بود که عهده‌دار وظایف مهم و متعدد امدادی، حمایتی و عمرانی شد. امداد رسانی در حوادث غیرمترقبه، تاسیس بیمارستان، درمانگاه، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، تربیت پرستار، نگهداری از کودکان بی‌سرپرست، ارائه برنامه‌های ویژه برای جوانان و برخی فعالیت‌های عمرانی در داخل و خارج از کشور سالها حوزه فعالیت این سازمان بود.
در اصفهان یکی از قدیمی‏ترین نشانه‏های فعالیت این جعیت تشکیل جلسه‏ای در اداره حکومتی در خرداد 1309 و تعیین هیئت رئیسه است. در جلسه مذکور حاکم اصفهان به عنوان رییس تعیین ‏شد(اخگر359). شیر و خورشید بعد از انقلاب به هلال احمر تغییر نام داد و در روز ۱۰ تیر ۱۳۵۹ نشان جمعیت شیر و خورشید سرخ که شامل یک شیر با شمشیری در دست و یک خورشید بود به نشان هلال احمر که یک ماه به رنگ قرمز است، تغییر کرد.
هلال احمر در پیشینه خمینی‏شهر
اولین باری که نامی از شیر و خورشید در سده مطرح شد مربوط به سال 1313 و سفر حکمران اصفهان به سده است که در جریان آن تجار شهر
مبلغ 300 تومان اعانه به شیر و خورشید اصفهان پرداخت کردند(اردیبهشت 1313 / روزنامه اخگر شماره 940). در اقدام بعدی در سال 1329 کارکنان شهرداری سده در جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران‬ عضو شدند(مرکز اسناد اصفهان، ‏شناسه سند: /۳۳۹/)۹۴۴ ( جمعیت شیر و خورشید سرخ با حمایت معتمدین وقت مانند مرحوم رضا شاهین، نوراله نیکدل، ابراهیم سرتیپی و... در اوایل دهه 1340 در همایونشهر تشکیل شد.مقر آن در منزلی متعلق به حاج کاظم قاسمی واقع در خیابان ورنوسفادران(امام شمالی) روبروی مخابرات فعلی بود. این منزل برای مدتی به صورت رایگان در اختیار این جمعیت قرار گرفت. از اقدامات برجسته این جمعیت به مدیر عاملی دکتر حاج آقا ابطحی پیگیری ساخت زایشگاه بود که به همت مرحوم ساعی محقق شد. ساختمان دفتر هلال احمر در سالهای بعد مقابل زایشگاه بنا نهاده شد.