جمعه, 28 ارديبهشت 1403 Friday 17 May 2024 00:00


تاریخچه کشوری بیمه در ایران
نخستین بار در سال ۱۲۷۰ شمسی، ناصرالدین شاه قاجار امتیاز «تاسیس اداره حمل و نقل و سازمان بیمه در ایران» را به فردی روس به نام «لازار پولياکف» واگذار کرد، اما این طرح اجرا نشد.
بعد از آن در زمان حکومت احمد شاه قاجار در سال ۱۲۸۹، دو فرد روسی فعالیت‌های بیمه‌ای را در ایران آغاز کردند. نزدیک به ۲۵ سال بیمه ایران در دست خارجی‌ها بود. طوری که در سال ۱۳۱۴ حدود ۲۹ شرکت بیمه خارجی در ایران مشغول به کار بودند.
در سال ۱۳۱۴ شمسی «الکساندر آقايان» و «علی‌اکبر داور»، با بهره‌گیری از سرمایه دولتی ۲۰ میلیون ریالی، شرکت سهامی بیمه ایران را تاسیس کردند. قبل از تشکیل شرکت بیمه ایران، هیچ شرکت صد در صد ملی در خاورمیانه و حتی هند وجود نداشت. اولین شرکت بیمه خصوصی ایرانی با نام بیمه شرق در سال ۱۳۲۹ تاسیس شد. در دولت دکتر مصدق، قانون محدودیت فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای خارجی در ایران تصویب گردید.
تا پیروزی انقلاب، علاوه بر شرکت سهامی بیمه ایران، ۱۳ شرکت بیمه خصوصی و ۲ نمایندگی خارجی در این صنعت در کشور فعال بودند. در سال ۱۳۵۸ همه شرکت‌های بیمه ایرانی توسط شورای انقلاب، ملی اعلام شد و زیر نظر دولت قرار گرفت.
در سال 1367 ده شرکت بیمه‌ای با یکدیگر ادغام شدند تا شرکت بیمه دانا شکل بگیرد.
در سال 1381 قانون تاسیس شرکت بیمه خصوصی به تصویب مجلس رسید. در پایان قرن 14 حدود 30 شرکت بیمه در کشور فعال هستند.


بیمه تامین اجتماعی
در اواخر سال ۱۳۳۱ در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» تاسیس شد. به موجب تصویب‌نامه‌ای که در فروردین ۱۳۴۲ به تصویب هیات وزیران رسید، سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران به «سازمان بیمه‌های اجتماعی» تغییر نام یافت.


بیمه خدمات درمانی
در سال ۱۳۵۱ با تصویب قانون تامین خدمات درمانی مستخدمان دولت، «سازمان تامین خدمات درمانی» تشکیل شد و کارکنان دولت تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.


بیمه در پیشینه خمینی ‏شهر
بیمه تامین اجتماعی همایون‏شهر در اوایل دهه 1340 در خیابان بوعلی بنا نهاده شد. برای احداث این مرکز یک باغ هشت جریبی متعلق به شخصی به نام محمود نوری به متری 10 تومان خریداری گردید. در آن دوران در غیاب مراکز درمانی شبانه روزی خدمات درمانی ارایه می‏کرد ودر مقطعی اورژانس شهر درآن دایر بود. این ساختمان تا دهه 1380 دایر و در این زمان به ساختمان تازه تاسیس در خیابان آزادگان منتقل شد.
تاسیس بیمه تقریبا همزمان با شروع فعالیت شیر و خورشید در این منطقه است. از سید محمدعلی ابطحی که بعدها رئیس کل بیمه کشور شد به عنوان بنیانگذار بیمه در همایون‏شهر نام برده شده است(گفتگو با سیدمجتبی لقمانی داروخانه‏ داردر دهه 1340).
دفتر بیمه خدمات درمانی در خیابان طالقانی دایر و به پاسحگویی به بیمه شدگان از جمله تمدید اعتبار و تعویض دفترچه می‏پرداخت. در دهه 1390 دو خدمت گفته شده به دفتر پیشخوان خدمات دولت سپرده شد و در تحول آخر دفترچه بیمه حذف شد.
سابقه تاسیس شرکت‏های بیمه در پیشینه شهر به سال 1348 برمی‏گردد. در این سال مرحوم عبدالرحمان صادقپور نمایندگی بیمه ایران را در خیابان امام شمالی فعلی با کد 7054 دایر نمود.( گفتگو با.... از بیمه ملت). در طی این سالها اغلب شرکتهای بیمه فعال در کشور در شهرستان خمینی شهر هم دفتر دایر کردند که البته از تعدادی از آنها استقبال بیشتری شد.

نوشتن دیدگاه