شنبه, 22 ارديبهشت 1403 Saturday 11 May 2024 00:00

شهرداری همایونشهر و دهه 1350

از سال 1349 تا پیروزی انقلاب حدود 8 سال، شش شهردار نشستن بر صندلی شهرداری شهر را تجربه کردند. به ترتیب آقایان عباسعلی صفاییان، احمدرضا روحانی، حسین سامانیان، جواد خیری، سیدمهدی صدیقی و حیدرعلی اشرفی، تجربه گران این پست بودند. در چنین شرایطی شواهد نشان می دهد طرح های پیشتر گفته شده به کندی پیگیری می شدند.
انجمن آخر از سال 54 تا 57 هر سال یک شهردار یعنی چهار شهردار برای شهر انتخاب کرد. آخرین آنها حیدرعلی اشرفی بود که در اوج مبارزات علیه رژیم، شهردار شهر شد. بر پایه اسناد موجود در موزه اسناد خمینی شهر وی سعی کرد زمین های شمال شهر را در تملک شهرداری و واگذاری به مردم درآورد.
در اواحر سال 1357 و پس از پیروزی انقلاب صدر میرزایی به عنوان شهردار شهر شروع به کار کرد وی با شرایط ناشی از اوج دوران انقلاب روبرو شد. نبود درآمد، رکود و طرح های معطل مانده وی را وا داشت تا در تاریخ 23 فروردین 1358 اطلاعیه ای خطاب به مردم صادر کند و با بیان مشکلات مالی ناشی از اعتصابات از مردم درخواست پرداخت عوارض نماید. صدر میرزایی حدود یک سال براین مسند باقی ماند و در همین مدت هم به دلیل بیماری مدتی در خانه بستری و یکی از کارمندان به نام شکرالله رستم زاده را جانشین خود کرده بود تا زیر نظر وی چرخ شهرداری را بچرخاند. پس از وی سید اصغر لوح موسوی تا بهمن 1359 شهردار شهر بود.
شورای هماهنگی خمینی شهر در سال 1359 همزمان با دیگر نقاط کشور تشکیل گردید. شکل گیری این شورا به این صورت بود که ابتدا شورای محلات شهر توسط مردم انتخاب و نمایندگان انتخاب شده محلات نسبت به انتخاب شورای شهر اقدام می نمودند. این شورا مهندس فیض الله موید میردامادی را به عنوان شهر‏دار انتخاب و به مقامات بالاتر معرفی کرد
شورای مذکور تا سال 1361 به کار خود ادامه داد.
عملکرد شهرداری در این دهه
عمده تمرکز انجمن شهر در آن دوران، تکمیل خیابان های کوروش وداریوش بود که آنها را به عنوان خیابانهای کمربندی و تعیین کننده محدوده شهر میدانستند. بنای پارک پیروزی در این دوران گذاشته شد والبته در دهه 1360 تکمیل شد.
شهرداری پس از پیروزی انقلاب اسلامی
خبر چاپ شده در نشریه پیام انقلاب در سال 1358تحت عنوان« اقدامات انجام شده توسط شهرداری همایونشهر پس از انقلاب تاکنون» بیانگر آن است که بهرحال در آن شرایط برخی از اقدامات عمرانی به نتیجه رسیده است که مهمترین آنها عبارتند از:
احداث قلکه چهار راه 15 خرداد( امام حسین فعلی).
احداث چهار راه دکتر شریعتی.
آسفالت قسمتی از بلوار توحید( یک باند).
خاکریزی ادامه خیابان دکتر شریعتی.
انعقاد قرار داد ساختمان میدان 22 بهمن( تقاطع راه خیابان کهندژ و خیابان امام خمینی)
انعقاد قرار داد ساختمان میدان میردامادی (میدان آزادی).
پرداخت غرامت املاک در مسیر 10 میلیون ریال و........
عمده اقدامات در اواخر دهه 1350:
تصویب طرح تفضیلی
باب کردن استفاده از کیسه زباله
احداث چاه آب برای پارک پیروزی براساس نظر کارشناسان و نصب پمپ آن
آسفالت بخش باقی مانده خیابان دکتر شریعتی و رساندن آن به پیچ جاده مقابل دانشگاه.
مهندس فیض الله موید میردامادی در خصوص چگونگی تامین بودجه آسفالت بخش باقی مانده خیابان شریعتی می گوید: در این دوران معاونت اجتماعی استانداری بر مسایل نیروی انسانی و دفتر فنی آن بر کارهای عمرانی شهرداری نظارت داشتند. پیمانکار مشغول کار بود و آقای ثریا اعلام کرد پولی برای پرداختن به او نداریم، آن زمان این گونه رسم بود که شهرداران به دفتر فنی می رفتند و با چک و چانه زدن بودجه های موجود در دفترچه بودجه از ادارات دیگر را که جذب نشده بود دریافت می کردند من هم همین کار را کردم. بودجه ای از ارتش بود جذب نشده بود به ما دادند و آسفالت را به سرانجام رساندم.

نوشتن دیدگاه