شنبه, 22 ارديبهشت 1403 Saturday 11 May 2024 00:00

شهرداری پس از مدتی استقرار در محل موقت، اواسط دهه 1320 به ساختمان خود درمحله فروشان منتقل شد. از یک مقطع شهرداری به سه بخش 1 و 2  و 3  تقسیم بندی داخلی با محوریت محلات گردید. بخش یک فروشان، بخش دو ورنوسفادران و بخش 3 خوزان بود. در آن دوره رو ی کاشی های اسامی کوچه ها اول بخش مربوطه و سپس نام کوچه می آمد.
به تدریج با افزوده شدن یکی پس از دیگری آبادی های ماربین به بافت شهری و تبدیل به محلات جدید از یک سو و ساخت و سازهای در شمال و جنوب شهر مناطق حوزه شهرداری گسترش یافت به شکلی که دیگر با یک شهرداری و تقسیم بندی قدیم امکان خدمات رسانی به شهروندان نبود. به همین دلیل در سال 1370 دو ناحیه شهرداری یک و دو تاسیس گردید. شهرداری ناحیه دو همان ساختمان قدیمی بود و ناحیه یک در خیابان شریعتی جنوبی در ساختمان اجاره ای مقابل مجتمع الزهرا فعال شد.


تقسیم خمینی ‏شهر به چهار ناحیه شهرداری
سرعت گسترش شهر به شکلی بود که در دهه1380 نیاز به احداث نواحی جدید مطرح و در 12 آبان 1383
طبق مصوبه شورای اسلامی شهر خمینی‏ شهر، تعداد نواحی شهر که تا این تاریخ دو ناحیه بود به چهار ناحیه افزایش یافت، براساس این تصمیم محدوده چهار ناحیه عبارتند از:


محدوده ناحیه 1:
شمال به بلوار آزادگان
شرق به لوله 1400
جنوب به خیابان آتشگاه(حریم شهر خمینی‏شهر)
غرب به خیابان‏های امیر‏کبیر،امام خمینی(ره) و شهید مطهری


محدوده ناحیه 2:
شمال به خیابان جمهوری اسلامی، میدان منظریه، خیابان گاز
شرق به خیابان امیر‏کبیر، امام خمینی(ره)، شهید مطهری
جنوب به خیابان آتشگاه(حریم شهر خمینی شهر)
غرب به حریم شهرخمینی شهر


محدوده ناحیه 3:
شمال و شرق و جنوب به حریم شهر خمینی ‏شهر
غرب به لوله 1400


محدوده ناحیه 4:
شمال و شرق وغرب به حریم شهر خمینی ‏شهر
جنوب به خیابان جمهوری اسلامی، میدان منظریه، خیابان گاز و حریم شهر خمینی شهر
در آخرین تغییرات قلعه فروشان به شهر خمینی شهر الحاق گردید.

شروع به کار شهرداری ‏های نواحی

ساختمانهای نواحی های شهرداری در بهمن 1383 افتتاح شد. در 18 بهمن ساختمان ناحیه 4، در بلوار شهید بهشتی، رسما افتتاح شد . در تاریخ 19 بهمن ساختمان جدید شهرداری ناحیه 1 بهره برداری شد. این ساختمان در زمینی به مساحت 1930 مترمربع و با زیر بنای 1200 مترمربع شامل 20 اطاق در خیابان مدرس با هزینه 2 میلیارد و 600 میلیون ریال بابت خرید زمین و بازسازی و مرمت آماده بهره برداری شد. در روز 20 بهمن، شهرداری ناحیه 3 در بلوار شهید اشرفی، منطقه جوی ‏آباد گشایش یافت. شهرداری ناحیه 2 همچنان در ساختمان قدیمی شهرداری در بلوار شهید صدوقی باقی ماند. در این ایام مهندس محسن نادری شهردار ناحیه 1، مهندس مختاری شهردار ناحیه ، آقای احمدی شهردار ناحیه 3 و مهندس صفار به شهردار ناحیه 4 بودند.

منابع:

شهر و شهروند، سال چهارم، شماره 1، آبان 1383

 شهر و شهروند، سال 4، شماره 3، بهمن 1383

نوشتن دیدگاه