پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 Thursday 9 May 2024 00:00

بخشداری ماربین

یکی از تحولات بزرگ دهه 1320 برای ساکنین دهستان ماربین به مرکزیت سده، تصویب تشکیل بخشداری ماربین بود. پیش از آن این منطقه به عنوان یکی از دهستان‏های بخشداری اصفهان تقسیم بندی و تابع فرمانداری اصفهان بود. اسناد نشان ‏می‏دهد همزمان با تشکیل بلدیه و ایفای نقش در توسعه و پیشرفت سده، ساکنان به فکر تبدیل دهستان به بخش به منظور برخورداری از مزایای ارتقای دهستان به بخش بودند، سندی از سال 1325 نشان ‏میدهد که این مطالبه حتی به احزاب فعال آنزمان نیز کشیده شده و کمیته محلی حزب دموکرات ایران در سده در خواست تبدیل شدن، سده به بخش را مطرح و به مسوولین منعکس ‏کرد. در نهایت پیگیری‏ها سبب ‏شد تا در 19 بهمن 1326 هیئت وزیران طبق پیشنهاد شماره ۸۹۹۷-۸۷۱۹۶ وزارت کشور و با استفاده از تبصره دو ماده دو قانون تقسیمات کشور، تبدیل دهستان ماربین اصفهان به بخش با مرکزیت قصبه سده و با نام بخش ماربین را تصویب نمایند. مدتی بعد بخشداری ماربین در دو اتاق از شهرداری سده کار خود را شروع کرد. البته پس از در دهه 1350 ساخت مکانی برای بخشداری در خیابان امیرکبیر فعلی شروع شد که تکمیل آن به بعد از انقلاب و تشکیل فرمانداری ‏کشید و فرمانداری نوبنیاد در آن مستقر ‏گردید.
 در دهه 1330 بخشداران سده در دهه 1330
سال 1331 تا1335 احمد خلیلی
مرید رستمی
میمند 1339

بخشداري مركزی شهرستان خمینی شهر
پس از تاسیس فرمانداری شهرستان خمینی شهر بخش مركزي خميني شهر ایجاد شد.این بخش داراي سه دهستان به نامهاي ماربين عليا ، ماربين وسطي و ماربين سفلي بود.

 روستاهاي دهستان ماربين عليا :

كوشك ،اصغراباد،تيرانچي به همراه ...مزارع و مكانهاي اطراف اين روستاها در سال 1372 كوشك

ماربين وسطي :

روستاهاي آدريان، هرستان قرطمان، قلعه اميريه و ولاشان

دهستان ماربين وسطي : روستاهاي دستگرد قداده ،وازيچه ،جوي اباد اتحاد اسامي جوي آباد بختياري و جعفراباد

در سالهای بعذ عمده این روستاها در محدوده قانوني خدماتي شهر قرار گرفتتند. ویا مانند کوشک واصغرآباد به شهر تبدیل شدند. در سال 1401 تيرانچي و  قلعه اميريه  در حوزه بخشداری قرار دارند.

نوشتن دیدگاه