یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 Sunday 12 May 2024 00:00

 عملکرد شهرداری همایونشهر  دهه 1340
در سال 1340 در جریان انتخابات انجمن شهر به گفته بعضی راویان یک درگیری ناگوار در فلکه به وجود آمد. بهرحال این انتخابات انجام شد. و
حیدرعلی اشرفی(28 اسفند 1360 - آبان1298)، فرزند حاج شیخ محمد( مدعی العموم اصفهان و فارس) مدفون در آرامستان گاردر، کنشگر سیاسی، عمرانی و اجتماعی تحصیل کرده دارالفنون و آموزگار به عنوان شهردار انتخاب شد. شهرداری تیران، مبارکه و سه دوره سده و همایونشهر در دهه‏های 1330 و 1340 و 1350 تا پیروزی انقلاب در سوابق اجرایی وی موجود است.
در سال 1342 انجمن شهر منحل شد و علی مهرابی به شهرداری شهر منصوب گردید. علی مهرابی کوشکی از ملّاکین کوشک معروف به ملا‏علی خان، یکی از شهرداران دهه 1330 شهر اصفهان بود. وی تا سال 1349به عنوان شهردار باقی ماند. تحولات این دهه انجمن شهر و شهرداری و فعالیت های عمرانی آن تحت تاثیر این عوامل قرار داشت:
-1قیام 15 خرداد 1342 و دو قطبی شدن جامعه.
- 2انتخاب نماینده مستقل حوزه ماربین به مرکزیت همایونشهر مهر 1342.
.3افزایش قدرت و نفوذ رژیم و سلطه ساواک.
.4انتخاب زمین‏های شمال شهر برای احداث دانشگاه صنعتی.
ماجراهای پس از خرداد 1342 منجر به فاصله مردم با حکومت و تحریم انتخابات مجلس بیست و یکم شورای ملی شد که طبعا آثار خود را در انجمن شهر داشت که نتیجه آن افزایش نفوذ حکومت در این نهاد هم بود.
در مهر 1342 انتخابات دور 21 مجلس شورای ملی با وجود شرکت پایین مردم بهرحال انجام شد و محود پروشانی به عنوان نماینده مستقل حوزه ماربین به مجلس راه یافت.
تحقق آرزوی داشتن یک نماینده مستقل از شهر تاثیرش بر کار انجمن و عمران منطقه این بود که از این پس چنین حسی به وجود آمد که نماینده شهر باید پیگیر توسعه شهر هم باشد البته به تدریج نمایندگان تا آخرین دور انتخابات انجمن شهر بر اساس شواهد و برخی گفته های راویان در انتخاب اعضای انجمن اعمال نفوذ می کردند
عامل بعدی موثر برعمران و آبادی شهر انتخاب زمین های شمال شهر برای احداث دانشگاه صنعتی بود بهرحال احداث دانشگاه در این منطقه گسترش برخی از زیر بناها از قبیل مسیرهای ارتباطی را در شهر می طلبید و این انتظار بر روی احداث خیابانها بایستی موثر واقع شده باشد.


اقدامات عمرانی

احداث کشتارگاه بهداشتی در خیابان حافظ فعلی
احداث خیابان کهندژ: این خیابان مسیر جدید و اختصاصی ارتباطی با اصفهان را به وجود آورد برخی از روستاهای آن دوران راه ارتباطی مناسبی با مرکز بخش همایونشهر پیدا کردند. احداث سردخانه، دانشگاه کار، تاسیسات گاز در حاشیه این جاده احداث شد. اهالی احداث خیابان را به مهندس پروشانی و توسعه آنرا به حسن اوحدی منصوب می کنند. سالها بعد هیابتن به بلوار تبدیل گردید.
شروع احداث دو خیابان شمالی و جنوبی کوروش و داریوش( دکتر شریعتی و شهید محمد منتظری):احداث این خیابانها در دهه 1340 و اوایل 1350 شروع و در سالهای بعد توسعه یافت وتکمیل شد خیابان کوروش وارد محله اندان شد و از سوی دیگر به خیابان مقابل دانشگاه رسید. خیابان داریوش در توسعه خود سبب ایجاد میدان 15 خرداد( چهار راه امام حسین فعلی) و بلوار توحید و اتصال به میدان آزادی فعلی شد. بخش‏هایی از توسعه و تکمیل و احداث میادین در این مسیرها اوایل پیروزی انقلاب انجام شد.
اقدام دیگر در این دوران که طبق دستور، انجام شد نصب مجسمه شاه در فلکه بود.

نوشتن دیدگاه