چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403 Wednesday 8 May 2024 00:00


اشاره: بارندگی ‏های شدید و سیل و جاری شدن آن در خانه‏های آبادی‏های ماربین و سده، روزگاری برای ساکنین حداقل تا احداث سد زاینده رود مشکل ایحاد می‏کرده و به گونه‏ای در تاریخ منطقه نقش داشته است. به همین دلیل این مطلب با استفاده از گفته ‏های راویان و اخبار و اسناد نگارش شده است.


اولین سوالی که به ذهن ‏می‏رسد این است که اصولا در منطقه ماربین سابقه وقوع سیلاب وجود دارد؟
بله هم براساس اسناد و تحقیقات و هم برپایه اظهارات شاهدان و حتی اخبار یک دهه اخیر هر از چند گاهی سیلی در منطقه یا بهتر است بگوییم بخشی از آن جاری ‏می‏شده است.
دلیل این سیلاب‏ ها چه بوده است و یا ‏می‏باشد؟
تا پیش از ایجاد سد بر روی زاینده رود، بارش‏های شدید در بالادست‏ های رودخانه موجب سیلاب می‏شد چون سدی نبود تا مهار شوند و در نتیجه آب‏ها از طریق مادی‏های به محلات وارد ‏می‏شدند.
دلیل دیگرجاری شدن سیل بارش ‏های شدید منطقه ‏ای بوده که به ویژه در زمین ‏های سنگلاخی و شیب‏دار شمال محله ورنوسفادران آب را راهی محلات پایین دست مانند باولگان و گارسله ‏می‏کرده است. البته گاه هر دوی آنها با هم رخ ‏می‏داد.
در سیلاب نوع اول مردم محلی چه واکنشی نشان ‏می‏دادند؟
طبیعی است که با استفاده از شبکه آبیاری موجود برای جلوگیری از سرریز شدن و طغیان مادی‏ها و نهرها سعی ‏می‏کردند آب را به باغات و زمین‏های کشاورزی هدایت کنند و اطراف نهرها را با هر وسیله ممکن بلند کنند تا آب به درون محله ‏ها و خانه‏ ها نفوذ نکند.
و در نوع دوم؟
باز هم سعی ‏می‏کردند آب را به نهرها و قنات‏ها هدایت کنند تا به مزارع و باغ‏ها و دشت‏های شرقی برود. در شمال شهر یک جوی با نام جوی سرخی در بالادست مناطق مسکونی حفر شده بود که آب به آن جوی رفته و به مناطق غیر مسکونی هدایت ‏می‏شد و در بسیاری از مواقع مانع ورود سیلاب‏ها به محلات ‏می‏گردید.
جوی ‏سرخی در چه قسمتی از منطقه حفر شده بود
این جوی از حوالی کوه کوچکی که میدان دام فعلی در دامنه آن قرار دارد شروع‏ می‏شده و از مرز محله ورنوسفادران در شمال در حاشیه گورستان‏های گاردر و ورنوسفادران و از حدود بیمارستان ساعی و جاده خوشاب عبور و به حوالی دهنو ختم ‏می‏شده است.1
سیلاب‏هایی که از آنها اسنادی باقی مانده است مربوط به چه سال‏هایی ‏می‏باشد؟
اسناد و خبرهایی از سیل در سال‏های 1317، 1319، 1333 و بارندگی شدید در دهه 1350 وجود دارد
هیچگاه مطالعه ‏ای در خصوص سیلاب‏ های منطقه صورت نگرفته است؟
چرا سندی با عنوان (مطالعات سد بندی و جلوگیری از سیل در منطقه سده ) مربوط به سال‏های‏‫۱۳۱۷، ‬‏‫۱۳۱۸ و ‬‏‫۱۳۱۹ که منطقه مواجه با چندین سیل بوده در مرکز اسناد اصفهان در ‏‏‫۲۰۱ برگ. وجود دارد‬‬.2‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
چه اطلاعاتی از سیل سال 1317 در دست است؟
چند سند از این سیل در مرکز اسناد اصفهان و یکی دو خبر در روزنامه‏ ها وجود دارد. خبر روزنامه وقوع آنرا در اثر بارش چندین ساعته باران شدید در آذر 1317 و جاری شدن آب از ارتفاعات شمال شهر و کوه سید محمد گزارش کرده است.3
در خصوص سال 1333 چه اطلاعاتی در دست است؟
سیل این سال وسیع بوده و مناطق زیادی از استان از جمله اصفهان و ماربین را تحت تاثیر قرار داده است بنابر این مطالب و اطلاعات بیشتری از آن وجود دارد. مثلا هنر‏فر ‏می‏نویسد: از اواخر آبان تا نیمه اول آذر ۱۳۳۳ برای مدت بیست روز متوالی باران‌هایی بارید که یقینا در تاریخ اخیر پانصد ساله این شهر(اصفهان) نظیر نداشته است و به خانه‌های مسکونی و ابنیه شهر و بناهای باستانی که برای مقاومت در مقابل چنان باران‌های بی‌سابقه آماده نشده بودند، خسارات فراوان رسانید و رعب و وحشتی عجیب مردم این شهر را فرا گرفت. باران‌های مزبور که میزان آن در مدت بیست روز، چندین برابر بارش سالانه در اصفهان بوده است. مردم فقیر و ساکنان قسمت‌های قدیمی‏ شهر را که خانه‌های آنها را آب باران فرا می‌گرفت و خراب می‌شد، وادار کرد که به شبستان‌های مساجد بزرگ و تاریخی پناه ببرند.
به دنبال ریزش این باران‌ها زاینده رود در روز شانزدهم و هفدهم آذر ۱۳۳۳ طغیان بی‏سابقه کرد و شهر اصفهان در معرض تهدید قرار گرفت.4
در سده هم شرایط به همین شکل بود؟
بله چند نفر از کسانی که گفتگو با آنان در راویان ماربین جلد اول چاپ شده همین شرایط را ترسیم ‏می‏کردند 5
برپایه این گفته‏ ها در آن سال که روزهای متوالی هوا ابری بود و باران شدید می‏بارید آب از جوی‏گاردر به منازل مردم در محلات باولگان و گارسله وارد و خسارت زیادی وارد کرد. در همین سال شهردار وقت حیدرعلی اشرفی6 از مردم درخواست کرد تا با ماشین شهرداری از بالا دست‏ها جلوی ورود آب را به آبادی بگیرند.
این سیلاب‏ها لابد خسارت‏هایی به منطه ‏می‏رسانده است اسنادی از خسارت‏های وارده در دست است؟
بله چند سند و هم گفته‏ های شاهدان در دست است که به برخی از آنها اشاره ‏می‏شود : طبق سندی سیل در سال 1317 کشتارگاه بلدیه سده را تخریب ‏می‏کند7 و به زمین‏های کشاورزی و زیر ساخت‏ های آن آسیب ‏می‏رساند به شکلی که کشاورزان در خواست کمک ‏می‏کنند.8 گفته‏ های مردم محلی تخریب تکیه گاردر را به دنبال سیل و سرازیر شدن آب مادی به تکیه نقل کرده ‏اند که احتمال دارد مربوط به همین سیل 1317 باشد.9 بر اساس گفته‏ های یک شاهد عینی در همین دهه سیل آسیب فراوانی به مردم اسفریز‏ می‏رساند.10 طبق سندی در سال 1319 سیل پل هرستان را تخریب ‏می‏کند.11
آماری از جاری شدن سیل در دهه‏های بعد وجود دارد؟
بر اساس یک پژوهش استانی در فاصله سال‏هایی 1330 تا 1380 در ناحیه خميني‏ 4 سیل جاری شده است12.
در دهه 1350 به خاطر بارندگی مدام آب از كف زير‏زمين و نم‏خانه‏های13 بازار ورنوسفادران بالا آمده و ارتفاع آن در نم‏خانه‏ها به حدود يك متر ‏می‏رسد. بعد از این اتفاق است که كم‌كم عمده ساختمان‏های این بازار تاریخی تخریب ‏می شود و آنرا از رونق ‏می‏اندازد.14
خاطراتی از این سیل‏ها نقل نشده است؟
چرا کم و بیش خاطراتی هست. معمولا وقتی مردم در معرض سیل بودند وسایل قیمتی خود را جمع ‏می‏کردند و به مناطق امن‏تر ‏می‏رفتند در یکی از این شرایط درحالی که همه در تکاپوی جمع‏ آوری اموال و فرار بودند فردی که فقیر بوده بالای خاکه کلا 15رفته و دایم ‏می‏گفته ( نداری قربونت برم که به دردم خوردی). در یکی از همین سیل‏ها مردم مجبور ‏می‏شوند سردرب خانه‏ های خود را خراب کرده و لحاف و تشکشان را کنار جوی قرار دهند تا آب به خانه‏ ها وارد نشود. خاطره دیگر‏ی که خود من شاهد بودم بعضی‏ ها طبق خرافاتی چیز‏های داخل آب ‏می‏ریختند و معتقد بودند سبب فروکش کردن آب ‏می‏شود. یکی از کسانی که در دهه 1330 و 1340 بر سر مزار مردگان قران ‏می‏خواند برای پسر برادرش نقل کرده بود که زمانی بر سر مزار مرده‏ ها در قبرستان ورنوسفادران در نزدیکی جوی سرخی قرآن ‏می‏خواندم که بارندگی شروع و شدید شد به شکلی که آب در جوی سرخی جاری شد به داخل ختیره رفتم، چیزی نگذشت که میزان آب جوی زیاد شد و چیزی روی آب نظرم را جلب کرد به طرف آن دویدم دختر بچه ‏‏ای بود که آب او را گرفتار و به اینجا آورده بود.
چه نقاطی از شهر بیشتر تحت تاثیر بارش‏ها قرار می‏گرفته و می‏گیرد؟
آب بیشتر در دامنه‏ های کوهای شمال شهر و چشمه‏ های آن از جمله چشمه لادر و مناطق شمالی شهر و نهرها جاری می‏شده و می‏شود ولی مناطق گودتر و اطراف نهرها به لحاظ جاری شدن آب‏ها آسیب پذیر بودند. مثلا وقتی در نیمه اول قرن 14 جوی گاردر سرریز می‏شده مناطق مسکونی اطراف آن که گودتر بودند مانند سرای قنادی‏ها، گارسله و حتی باولگان آسیب می‏دیده ‏اند.  پس‏ از احداث شهرک منظریه بارندگی‏های شدید خانه ‏های این مناطق را تهدید می‏کرده است.که از اوایل دهه 1390 اقداماتی برای رفع مشکل توسط شهرداری صورت گرفت.
به منطقه لادر اشاره شد وضعیت این منطقه به هنگام بارندگی‏ ها به چه شکل است؟
لادر، لاوه، هورموده و خرم دره از مناطق کوهستانی منطقه هستند که بارندگی‏ ها در آن مناطق سبب جاری شدن آب از دره ‏ها و چشمه ‏ها و آبشارهای متعدد آنها ‏می‏شود و آب را به پایین دست‏ ها ‏می‏رساند. بررسی ‏ها نشان ‏می‏دهد که به جز بارش‏ها که در زمستان به شکل برف بوده از اسفند تا پایان اردیبهشت سابقه بارندگی در این مناطق وجود دارد و بارندگی در این ماه‏ها جذابیت‏ های خاصی برای منطقه فراهم ‏می‏سازد و چشمه‏ ها، آبشار، دره‏ ها و آبشار اصلی لادر آبدار ‏می‏شود.
تاریخ‏ هایی از این بارندگی‏ ها ثبت شده‏است؟
در پایگاه مجازی دانشنام خمینی‏ شهر که برای ثبت اطلاعات جامع منطقه ماربین راه اندازی شده در بخش وقایع آب و هوایی تعدادی از آنها ثبت شده‏ است.
اواخر سال 1397 و فرودین 1398 یک سال استثنایی بود و بارندگی‏ های شدید ابتدا در استان گلستان و سپس خوزستان و لرستان و دیگر استان‏ها کشور را دچار بحران کرد وضعیت در منطقه ما هم به همین شکل بود؟
خیر با و جودی که بارندگی اتفاق افتاد ولی به دو دلیل یکی بارندگی کمتر و غیر مدام و دیگری تغییر زیر ساخت‏ها نسبت به سال‏های قبل مثلا عملیات عمرانی در منطقه لادر و آماده‏ باش نیروها در تاریخ ذکر شده بحرانی گریبان شهر را نگرفت.
..............................
1- شاهین، محمدعلی،نام ‏ها و نشانه‏ ها، فصل سوم.
2- مطالعات سد بندی و جلوگیری از سیل در منطقه سده
‏‫ درسال ۱۳۱۷تا ‬‏‫۱۳۱۹، ‏‫۲۰۱ برگ، ‏مرکز اسناد اصفهان،‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‏ شماره ‏‫۹۷/۳۳۹/۷۲۵‬‬‬.‬‬‬‬‬‬‬‬
3- روزنامه اخگر 24 آذر 1317 بارش باران در سده ص 868.
4-هنرفر، 1344، راهنمای اصفهان، سازمان جلب سیاحان، ص 12
پایگاه مجازی هوا شناسی
5- شاهین، محمدعلی، پیمانی، لیلا، راویان ماربین(1)، اصفهان، گفتمان اندیشه، ص124، 1398.
6- حیدرعلی اشرفی (1360-1298)، شهردار تیران
، مبارکه و سه دوره سده و همایون‏شهر در دهه ‏های 1330 و1340و 1350 تا پیروزی انقلاب، مدفون درقبرستان گاردر.
7- تخریب کشتارگاه سده در نتیجه سیل، ‏سال‏‫۱۳۱۷، ‏‫۲ برگ، مرکز اسناد اصفهان، شماره‬ ۱-۱-۳۳۹.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
8- ت‍ق‍اض‍ای‌ م‍س‍اع‍دت‌ زارع‍ی‍ن‌ س‍ی‍ل‌ زده‌، سال ‏‫۱۳۱۷،‬‬‏‫۷صفحه‌‬‬‬، آرشيو ملي ايران، ‏شناسه‭.۲۹۱/۶۷۲‬‬‬ ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
9- منبع شماره 5، ص118، 1398.
10-همان، ص 101 .
11- خرابی پل هرستان بر اثر سیل در راه آتشگاه به سده، سال ‏‫۱۳۱۹‬‬‬، ‏‫۳ برگ‬‬‬، مرکز اسناد اصفهان،‏ شناسه ‫۹۷/۳۳۹/۲۱۵۸‬‬‬‬‬‬.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
12-معیری مسعود مقاله «سیلاب و مروری بر سیلاب‏ های استان اصفهان»گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان
13-نم‏خانه: در فرآیند تولید نخودچی از نخود نیاز به پهن کردن نخودها در رطوبت بالا می‏باشد. برای ایجاد چنین فضایی در واحدهای تولید نخودچی که بیش از صد کارگاه آن تا دهه 1350 در بازار ورنوسفادران فعال بودند زیر‏زمین‏ ها و دالان‏ هایی در عمق بیش از ده متر حفر می‏شد که رطوبت بالا را فراهم می‏کرد و نخودها در آن فصا حدود 48 ساعت گسترده می‏شدند، به این مکان‏ها نم‏ خانه می‏گفتند.
14- بازار ورنوسفادران از زبان یک سالمند، گفتگوی سید حسام ابطحی با محمود حاج‌حيدری از کسبه قدیمی‏ بازار ورنوسفادران در سال 1390
15- خاکه کلا: در محل کارخانه قدیمی ‏صابون‏سازی جنب مسجد آقا علی ‏اکبر ورنوسفادران پسماندهای جامد که از گیاه کیلا حاصل شده بود به صورت تپه ‏ای در آمده بود که به آن خاک کلا ‏می‏گفتند. این ثپه تا نیمه دوم سال1344 و ساخت مدرسه در آن‏ مکان باقی بود.

تحقق یک رویا، پایگاه مجازی دانشنام. http://daneshnam.ir/hqx

نوشتن دیدگاه