جمعه, 14 ارديبهشت 1403 Friday 3 May 2024 00:00

بازی‏ های محلی
در پیشینه شهر بازی‏ها و سرگرمی ‏های متعددی وجود داشته که اکنون به ندرت ساکنان به آنها می‏‏پردازند و یا آنها را می‏‏شناسند. تعدادی از آنها نظام‏مند شده و با عنوان بازیهای بومی ‏‏محلی شناخته می‏‏شود و گاه مسابقاتی هم انجام می‏‏شود. این بازی‏ها دسته جمعی و همراه تحرک و نشاط آور بود و بچه‏ ها‏ و حتی بزرگترها هر وقت فرصتی گیر می‏آوردند به آنها می‏پرداختند.
گردو بازی، هسته خرما بازی، هفت سنگ، گاومنی، عمو زنجیر‏باف، لِی‏لِی بازی، جوز و خط، کلاغ پرنده، چفت و پله، اَرنگ اَرنگ اسبی چه رنگ؟، قرقره چالی، کلاه نشونی، تاپ تاپو، چست و خیزک، سنگ من و دامن تو، عروسک بازی و یک قُل دو قُل از جمله بازیهایی است که کودکان و نوجوانان و حتی بزرگترها در گذشته با آنها خود را سرگرم می‏کردند. اکثر بازی‏های نام برده شده نیاز به میدان بزرگ داشت. گذرهای محل، کوچه‏ ها‏ و زمین‏ های بایر میدان بازی بچه‏ ها بود.
دخترها و پسرها هر دو بازی می‏کردند البته دخترها محدود بوده و همه انواع بازی را انجام نمی‏دادند. دخترها بیشتر به عروسک بازی، یک قل دو قل، گاومنی، عمو زنجیر‏باف، جوز و خط و کلاغ پرنده می‏‏پرداختند. بازی‏های میدانی منحصر به پسرها بود گرچه وقتی بازی در خانه ‏های بزرگ انجام می‏شد خواهر و برادرها در آن شرکت داشتند.

در این فضا تعدادی از این بازی ها شرح داده شده است

نوشتن دیدگاه