پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 Thursday 9 May 2024 00:00

سابقه پرداخت مالیات در سده
قبل از مشروطیت و نبود مجلس، شاه تمام درآمد‏ها و عواید کشور را در اختیار داشت و تمام مخارج نیز به فرمان و تصویب شخص او صورت می‌گرفت. با پیروزی انقلاب مشروطه ناصرالملک به عنوان نخستین وزیر مالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت. در سال ۱۲۸۹ ادارات هفتگانه وزارت مالیه تصویب و تشکیل گردید.
مطابق قانون ۱۲۹۴ وزارت مالیه به ۹ اداره تقسیم گردید و از سال ۱۳۱۹ به وزارت دارایی تغییر نام داد. در سال ۱۳۵۳ قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۶ ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
دریافت مالیات در منطقه ماربین پیش از تشکیل اداره مالیه توسط نمایندگان حکام وقت و با هماهنگی کدخدایان محلات انجام می‏ گرفت بر همین منوال مالیات در دوران قاجار از اهالی ماربین توسط مباشران که نمایندگان والیان اصفهان بودند با همکاری کدخدایان آبادی‏ها اخذ می‏شد. تعدادی از اسناد دریافت مالیات در دسترس است که چند سند آن در موزه اسناد شهرستان خمینی شهر نگهداری می شود. براساس این اسناد، در دوره ناصرالدین شاه 75 تومان در سال مالیات از دباغان اخذ می‏شده است و رسیدهای کدخدایان و مباشران به ساکنان آبادیهای ماربین داده اند که براساس آنها در دوره قاجار از دو قرآن تا پنج تومان مالیات و عوارص دریافت شده ‏است..پس از تشکیل ژاندارمری یکی از اقدامات آنها همراهی دریافت کنندگان مالیات بوده ‏است به همین دلیل ژاندارم‏ها پیش.‏از اینکه در سده مقری داشته باشند به همین منظور سر و کله اشان در محلات پیدا می شده است.
اداره دارایی در سده از اولین اداراتی بود که در حوالی سال 1300 در این منطقه تشکیل شد. مامورین این اداره در بدو تاسیس کوچه به کوچه افرادی را که باید مالیات بدهند شناسایی و از آن‏ها مالیات می‏گرفتند.
این اداره از آغاز به کار خود در سده محل اختصاصی نداشت و هر چند سالی در خانه ای اجاره ای مستقر می شد. در این مدت در خانه نصرت امینی، خیابان بوعلی (محضر شریفی فعلی)، پنجشنبه بازار منزل شومالی، خانه شخصی به نام فتحی روبروی پمپ بنزین و بعد به خانه شخصی دیگر به نام کیانی در همان خیابان (طالقانی) نقل مکان کرد. این اداره زمینی جنب فرمانداری داشت که پولی برای ساخت آن نداشت و فرمانداری پس از چند سال با همکاری استانداری زمین را به ساختمان فرمانداری الحاق کرد تا در سال 1371 جنب اداره دادگستری در بلوار دانشجو با همت اداره مسکن و شهر سازی خانه ‏دار شد. حاج میرزا محمد‏علی امینی و دیباجی از کارمندان قدیمی و بومی این اداره بودند.

نوشتن دیدگاه