یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 00:00

وی ازاولین فیلمبردارهای خمینی شهر به حساب می آید.
محمدعلی سلطانی می گوید: از کودکی به هنر عکاسی و سینما علاقه شدیدی داشتم و کتاب ها ی زیادی در این زمینه تهیه و مطالعه می کردم در دوره دبستان دوربین عکاسی داشتم و از هر کس و هرجاعکس می گرفتم، سینما زیاد می رفتم، فیلم زیاد می دیدم. حتی درگوشه ای از منزل با تکه فیلم های پاره شده ایکه در سینما ها بدست می آوردم به کمک چراغ قوه و قرقره و... سینما درست کرده و از دوستان و همکلاسی ها دعوت به دیدن آن میکردم. عکاسی را رسما از سال 1349 نزد نورالله کریمیان آغاز نمودم و مدتی در تهران و مدتی نیز در اهواز به کسب تجربه پرداختم.
از سال  1355 در اهواز با دوربین فیلمبرداری آشنا شدم و کار با آن را یاد گرفتم .در زمان قبل از انقلاب از چند جشن تولد و عروسی نیزفیلمبرداری کردم. دوربین فیلمبرداری سوپر 8 میلیمتری تقریبا چیزی حدود دو سه برابر دوربین های هندی کم فعلی بود و در دو نوع کاست فیلم بدون صدا (صامت) یعنی تصاویر بدون صدا ثبت می شد و بایستی صداگذاری شود. و کاست فیلم با صدا (ناطق) تصاویر همزمان با صدا فیلمبرداری می شد. کل مدت زمان فیلمبرداری یک کاست حدود 3 دقیقه بود و برای ادامه فیلمبردای می بایست کاست را تعویض کرد . پس از اتمام فیلمبرداری می بایست فیلم های گرفته شده را جهت ظهور به آلمان یا یکی از دو کشور طرف قرار داد سازنده فیلم ارسال کرد.
همزمان با ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اقدام به خرید یک دستگاه دوربین فیلمبرداری سوپر 8 کردم.
زمستان سال 1363 یک دوره آموزش فیلمسازی و کارگردانی را در تهران گذراندم .


فعالیت ها:
فیلمبرداری از وقایع روز های داغ انقلاب ( مانور ها ، رژره ها ، مراسم فرهنگی ، راهپیمائی ها ، ومراسم تشیع پیکرهای شهدا و...).
عکاس و فیلمبردار درعملیات آزاد سازی خرمشهر و عملیات رمضان دراردیبهشت ماه سال1361.
نمایش فیلمها با آپارات مخصوص در مساجد، پایگاهی بسیج محلات خمینی شهر و حومه
شرکت دردومین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم راهیان نور و کلید.
ساخت چند فیلم کوتاه در زمینه شهدا،جانبازان ، نهضت سواد آموزی ، امور فرهنگی و طنز با همکاری سپاه انقلاب اسلامی ، بسیج ، ارشاد اسلامی ، انجمن سینمای جوان اصفهان و امور جانبازان اصفهان.
کارگردانی و فیلمبرداری فیلم های کوتاه کلید ، معلم ایثارگر ، بخاطر برادرم، عروج.
ساخت فیلم مستند راهیان نور همراه با رزمندگان اسلام.
فیلمبردار فیلم داستانی بلند همیشه قهرمان به کارگردانی محسن دولت آبادی
نورپردازی تله تاتر (شب وداع) دررابطه با عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) به تهیه کنندگی صدا و سیمای مرکز شهرکرد
همکاری با سپاه ، اداره ارشاد اسلامی ، شهرداری ، بهزیستی و کنگره یادواره شهدا