پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 Thursday 9 May 2024 00:00

بانک ها و موسسات مالی در پیشینه شهرستان خمینی شهر

بانک ایران و روس در سال 1303خورشیدی از سوی اتحاد جماهیرشوروی سابق و به منظورتسهیل مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاسیس شد . اداره مرکزی این بانک در تهران بود و شعباتی نیز در شهرهای شمالی ایران داشت. از آنجا که بازار ورنوسفادران دردهه های اولیه قرن 14 خورشیدی فعال و مرکز داد و ستد بود به نظرمی رسد فعالیت های بانکی در آن وجود داشته و بانک ایران و روس به عنوان اولین بانک سده دربازارورنوسفادران فعال بوده است. اسناد بیانگراین است که کسبه سده در سال 1320 درخواست تاسیس شعبه بانک ملی را به مسوولان استانی تقدیم کردند ولی شعبه بانک ملی در این شهر در سال 1338 در مغازه‏ای استیجاری در خیابان ورنوسفادران حوالی بازار دایر شد. رییس آن فردی به نام سمندریان بود. در دهه 1340 برای بانک ملی ساختمانی مقابل دبیرستان عماد در همین خیابان ساخته وبا حضورعبدالله ریاضی (۱۲۸۵اصفهان-۱۳۵۸تهران) رییس مجلس شورای ملی از دوره ‌۲۱ تا میانه دوره ۲۴، افتتاح شد. بانک دیگری که در همایونشهر فعالیت خود را آغاز کرد بانک سپه بود. این بانک در سال 1346 در دوشنبه بازار، طبقه فوقانی مغازه‏های عطاری حاج رمضان صرامی مقابل مسجد جامع فروشان دایرگردید. بانک سپه درسالهای بعد در ضلع شمال شرقی میدان امام صاحب ساختمان شد و پس از چند سال ساختمان بزرگتری در ضلع جنوب شرقی همین میدان برای آن ساخته شد.

قبل ازانقلاب شعب بسیاری از بانک ها از جمله تهران، اصناف، کشاورزی، صادرات، پارس، فرهنگیان، بازرگانی، شهریار و بانک رفاه در همایونشهرتاسیس شد که بسیاری ازاین بانک ها در خیابان امام شمالی (ورنوسفادران) واقع بودند.

بانک‏هایی مثل بانک ملی ،سپه، تجارت و ملت در سالها گذشته با گسترش شهر و اتصال محلات مختلف به همدیگر شعب متعددی در گوشه و کنار آن تاسیس کردند. بانکهای قوامین، مهراقتصاد، انصار، ایرانیان، پاسارگارد ازبانکهایی هستند که در دهه 1390 در خمینی شهرشعبه زدند. یکی از آخرین این بانکها بانک شهراست که در ساختمانی متعلق به شهرداری مرکزی خمینی ‏شهر در ورودی شورای شهر دایرشد.

 

نوشتن دیدگاه