شنبه, 15 ارديبهشت 1403 Saturday 4 May 2024 00:00


هنوز آفتاب نزده است که از خواب بیدار می شود، نماز می خواند و با یک سطل به طویله می رود تا شیر گاوها و میش ها را بدوشد . طولی نمی کشد دیگ مسی حاوی شیرهارا روی آتش کلک قرار می دهد تا جوش بخورند. چند بادیه و تغار(1 )ردیف می کند و شیرهاکه جوش آمد، دیگ را ازروی کلک(2)برمیداردو داخل آن ظرفها می ریزد. شیرها که کمی خنک شد زن با انگشتش چند بار امتحان می کند تازمان مایه زدن به شیرهااز دستش نرود. وقتی دمامناسب شد برای هر ظرف قاشقی ماست بر می دارد و داخل آن فرو می برد و به آرامی می زند و سپس روی همه را با جاجیم می پوشاند تا شیرهابه ماست تبدیل شوند.دوتا از بادیه های ماست راکه روز قبل ماسانده از روی چمبری( 3)برمی داردوسراغ خیگ( 4)می رود .ابتداآبهای راکه داخل قدحی که خیگ درآن قرار دارد جمع شده خالی میکندودرب خیگ را باز می کند وماستها را داخل آن می ریزد. گاهی روزها که شیر زیاد است ونیازی به ماست نیست وخیگ هم پر از ماست است شیرهای اضافی را کنار می گذارد تا شیر کش درب خانه بیاید و شیرها را پیمانه کند وداخل خیگوله پشتش بریزد وپته اش را به زن بدهد. زن همزمان به فکر صبحانه مرد وبچه ها هم هست به این خاطرکتری را روی آتش می گذارد تا آب جوش بیاید ، پنیر را از بلونی آب نمک خارج می کند و بچه ها را صدا می زند. دوتا نان ازسفره توی گنجه برمی داردوکنار پنیرهای داخل مجمعه می گذارد. سری به کتونه می زند و چند تاتخم مرغ بر می دارد و ماهیتابه مسی را روی آتش می گذارد و یک قاشق روشیر داخل آن می ریزد تا خاگینه درست کند. یک جام شیر هم از شیرهای تازه جوشیده توی مجمعه قرار می دهد . زن یکی یکی از مرد و بچه ها می پرسد که چای شیرین می خورند ویا دیشلم، طولی نمی کشدکه صبحانه تمام می شود حالا بایدهر کس سراغ کار خودبرود .زن درب طویله را باز می کند و با یک بسم الله گاو وگوسفندها را به دست پسر کوچیکش می سفارد تا راهی صحرا کند. بقجه ای که چاشن بچه در آن قرارداده شده را به دست او میدهد ، سفارش های لازم را هم به او می کند.
خانه که خلوت شد زن باید به بقیه کارها برسد.
یک روز رخت شستن است و روزدیگر نان پختن، جارو کردن اطاق ها ،پخت و پز هم که کار هر روز است.زن از جارو کردن که فارغ شد چرخ چاه را می چرخاند تاطناب دورآن جمع شودوبتواند تکه گوشتی که در چاه خانه آویزان شده را بردارد. کماجدان را بر می داردوگوشت را خوردکرده داخل آن ریخته وروی آتش تفت می دهد. نخودها را می شوید و با کمی سبزی به کماجدان اضافه می کند تا امروز نخودآب بار بگذارد وقتی از غذای ظهر مطمئن شد ،کارهای دیگری باید انجام بدهد،بافتن شال و جوراب ولباس گرم و جور کردن پشم ها از جمله این کارها است. امروز یک گونی پشم که اخیرا از گوسفند ها چیده شده بود باید جور شود به همین خاطر زیر درخت مو می نشیند تا پشم ها را جور کند یعنی رنگ های مختلف را از هم جدا کند.بعضی روزها اگر وقت خالی پیدا کند حتما به خانه همسایه می رود تا پشت دار قالی بنشیند اما امروز از آن روز ها است که تا شب باید به پشم ها مشغول باشد. سر شب گاو وگوسفندها به طویله خانه برمی گردند ،زن دوباره به طویله می رودتا شیر بدوشد و شیرها را بجوشاند وبعداز اینکه بچه هاشام خوردند،زود بخوابد تا صبح روز بعد روز جدیدی را شروع کند.
پاورقی
1.تغاروبادیه از ظروف مورداستفاده که اولی ازجنس سفال ودومی از جنس مس است
2-کلک:محلی که آتش درآن روشن میکردندودو طرف جانبی آن مسدود بودبه شکلی که باگذاشتن چند میله روی آن میشد ظروف رارویآتش قرار داد
3-چنبری:وسیله ای از حصیر یا چوب که از تیری در مطبخ یا ایوان آویزان بودوظروف مواد غذایی درآن قرارمی گرفت تااز دسترس دور باشد

4-خیگ:پوست گوسفندکه حالت کیسه داشت وماست ویا پنیر وروغن را درآن نگهداری می کردندند، بیشتر برای تهیه ماست چکیده که اصطلاحا ماست خیگی نامیده می شد استفاده میگردیدوروزگاری دراکثرخانه ها وجود داشت.

نوشتن دیدگاه