پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00

پیشینه
مالکیت زمین هایی که چندین محله شهرک منظریه درآن احداث شد در اختیار مسکن و شهرسازی بود. زمین ها از اوایل دهه 1370 به متقاضیان واگذار و ساخت و سازها در آن شروع گردید. منظریه در ده مرحله که از شمال میدان نماز تا بلوار شهید عموشاهی واگذار و به تدریج توسط دریافت کنندگان زمین ساخته شد. انجام خدمات از قبیل جدول گذاری و آسفالت معابر محل اختلاف بین شهر داری و مسکن و شهرسازی بود. در نهایت در اسفند 1395با امضای توافقنامه جامعی بین شهرداری خمینی شهر و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مورد زمین های لادر، دو شاخ و غرب بلوار شهید موذنی و خدمات منظریه صورت گرفت. بر اساس این موافقت نامه عمران و خدمات محلات منظریه به شهرداری خمینی شهر واگذار و اقدامات عمرانی درآن شروع شد.
م: روزنامه اصفهان زیبا شماره (شماره 2883)، 21 اسفند 1395.
موقعیت جغرافیایی
شمال: بلوار شهید عموشاهی
جنوب: میدان نماز و بلوار ابوالبرکات
غرب: بلوار شهید موذنی
شرق: بلوار دانشجو
ناحیه شهرداری: شهرداری ناحیه 4
ریشه نام منظریه
چندین شهرک به نام منظریه در نقاط مختلف کشور از جمله در کرج، شهرکرد و زاینده رود اصفهان وجود دارد. به نظر می رسد منظریه که واژه ای زیبا است برای مکان هایی که نسبت به مناطق پایین دست چشم انداز دارند استفاده می شود. در خمینی شهر علاوه بر اینکه این منطقه بالا دست مناطق مسکونی قدیمی می باشد در دامنه چشمه ای است که به چشمه منظر معروف است و می تواند منطقه نام خود را از نام چشمه نزدیک خود گرفته باشد.
پارک بهشت و شهروند، دانشگاه پیام نور، مسجد الزهرا، تعدادی از ادارات مانند دارایی و دادگستری در این منطقه قرار دارد و مسجد الزهرا مسجد معروف آن است. خیابان های سروش، بلوار فیض الاسلام، شیوا، بلوار بهشت، خیابان یزدان پناه و فرهنگ در آن قرار دارد.
محلات چهار گانه
پس از ساخت و ساز در بخش های مختلف منظریه چهار محل در شمال آن شکل گرفت و تا جاده کمربندی امتداد یافت. یکی از محلات آن ارغوان نام دارد.
موقعیت جغرافیایی
شمال: جاده کمربندی
جنوب: بلوار شهید عموشاهی
غرب: میدان و خیابان پردیس و مجتمع مسکن مهر
شرق: خانه های فرهنگیان و پادگان امام حسین(ع)
ناحیه شهرداری: شهرداری ناحیه 4
مخابرات شهید نوروزی، پارک شهروند، دانشگاه جهاد دانشگاهی، اداره راه و شهر سازی، آتش نشانی، اداره فنی و حرفه ای در این منطقه واقع و خیابانهای شهید حلوایی، آیت اله فیاض، شریف سنگتراش، ارغوان، پیمان، راجی، معراج، مهارت و محمد طاهر از معابر آن است.