پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00


شکل گیری محلات جدید در شهر خمینی شهر
تا پیروزی انقلاب اسلامی مرز بین محلات خوزان و اندان و فروشان و ورنوسفادرن مشخص و بین آنها باغات و زمین های کشاورزی هرمحل قرار داشت. در شمال شهر یعنی محله ورنوسفادران کوشکباج و گارسله محله های انتهای بوده و از میدان آزادی( ایستگاه کلثوم) به بالا نزد مردم بیابان حساب می شد. قبرستان ورنوسفادران، مکان باغ ملی، چند کارگاه سنگ و سنگتراشی و باغ های مثل باغ عابد و اناری و پیمانی و در دور دست ها بنای امامزاده و بنای چشمه منظر در دامنه بناهای خارج از آبادی بودند. در دهه 1340 علاوه بر اینها ورزشگاه بزرگ شهر و زایشگاه ساعی و کشتارگاه شهرداری و پادگانی در حال ساخت برای سپاه بهداشت در آن شکل گرفت. در همین ایام افرادی تعدادی خانه در غرب پارک پیروزی فعلی ساختند که به کشتارگاه معروف شد. پس از پیروزی انقلاب ابتدا هفتصد دستگاه و سپس پادگان قدس و شهید موذنی شهرک منظریه و گسترش دانشگاه صنعتی و احداث دانشگاه آزاد و چند ین محله در این بیابان به آن آبادی بخشید و محلات جدید شهر خمینی شهر شامل هفتصد دستگاه، قائمیه، شهرک منظریه با چندین محله، باقرالعلوم، کوی صبا، قدس، مهستان، ارغوان،و مجموعه مسکونی های حاشیه بلوار دانشجو، و جاده کمربندی، و مسکن مهر پدید آمدند که در این بخش نام و نشانشان جستجو می شود.


پیشینه و ریشه نام اسامی محلات و اماکن جدید شهر خمینی شهر


هفتصد دستگاه
پیشینه
در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دفتر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهر به ریاست حاج آقا رصا صهری دایر شد. در این ایام به دلیل وجود تفکر خانه دار کردن مستضغفان تعدادی خانه ارزان قیمت با زمینی 300 متری در خارج بافت سنتی ساخته شد که هر خانه حدود 120 هزار تومان تحت نظارت هیتئی به افراد واجد شرایط فروخته شد که به هفتصد دستگاه معروف شد. بنیاد تعدادی خانه هم در ابتدای بلوارآزادگان و شرق بلوار شهید بهشتی ساخت و به این ترتیب اولین گام های گسترش شهر به سمت شمال شهر برداشته شد. در دهه اخیر با رونق بلوار پاسداران بسیاری از خانه های مذکور تخریب و به جای آن واحدهای چند طبقه و گاه مجتمع های مسکونی کوچک ساخته شد. خیابان پاسداران و مدنی غربی از معابر اصلی آن هستند.
موقعیت جغرافیایی
شمال: بلوار پاسداران غربی
جنوب: خیابان مدنی غربی
غرب: بلوار دانشجو
شرق: بلوار شهید بهشتی
ناحیه شهرداری: شهرداری ناحیه 4
ریشه نام: نام این منطقه از تعداد واحدهای مسکونی مصوب برای ساخت در منطقه یعنی هفتصد دستگاه گرفته شده است.


باقرالعلوم
پیشینه
پس از شروع به کار دانشگاه صنعتی در ضلع شمال غربی شهر همجوار دانشگاه کوی کارکنان این دانشگاه احداث شد. به تدریج از دهه1360 در زمین های مجاور این کوی و در اطراف خیابانی که به شهید مدنی غربی معروف شد ساخت و سازهایی توسط بومیان و بیشتر اقشار توانمند شکل گرفت. در این منطقه یک مسجد و مرکز فرهنگی به نام باقر العلوم توسط ساکنان بنا شد و احداث خانه در جهات مختلف آن گسترش یافت. خیابان های جانبازان، پاسداران، شهید مدنی شرقی و خرم از معابر اصلی آن هستند.
موقعیت جغرافیایی
شمال: بلوار پاسداران شرقی
جنوب: کانال آب برخوار
غرب: بلوار شهید بهشتی
شرق: جاده کمربندی و کوی دانشگاه
ناحیه شهرداری: شهرداری ناحیه 4
ریشه نام: منطقه به تبع باقرالعلوم مرکز فرهنگی این منطقه به باقرالعلوم معروف گردید.


کوی صبا
پیشینه
قطعه زمین واقع در ضلع شمال غربی شهر با عنوان باغ پیمانی که بر آن دانشگاه و افرادی ادعای مالکیت داشتند در اوایل دهه 1380 و شورای اول شهر ابتدا برای ایجاد فضای سبز توسط شهرداری خمینی شهر در نظر گرفته شد و افرادی مالکیت خود را به شهرداری واگذار کردند ولی مدتی بعد به قطعات 180 متری و200 متری تقسیم گردید که به تدریج از دهه 1380 خانه سازی درآن شروع شد و در دهه 1390 معابر آن آسفالت گردید.
موقعیت جغرافیایی
شمال: جاده کمربندی و پارک جنگلی
جنوب: بلوار پاسداران شرقی
غرب: جاده کمربندی
شرق: پایانه مهربین و باربری ها
ناحیه شهرداری: شهرداری ناحیه 4
ریشه نام: ریشه خاصی برای نام آن وجود ندارد و یک اسم انتخابی است.


مهستان
پیشینه
در بخشی از شمال بلوار پاسداران غربی باغی به نام باغ پیمانی وجود داشت که دو دهه بعد از انقلاب به تدریج تقسیم بندی و فروخته شد و به منطقه مسکونی تبدیل شد و مهستان نام گرفت. نام آن انتخابی است و بیشتر مردم بومی شهر ساکن آن هستند. بسیاری از کوچه ها و معابر محل با شماره نام گذاری شده است.
موقعیت جغرافیایی
شمال: پارک جنگلی
جنوب: بلوار پاسداران غربی
غرب: بلوار شهید بهشتی
شرق: کوی قدس


کوی قدس
پیشینه
در شمال بلوار پاسداران غربی بعد از کوی مهستان زمین های بایر این منطقه متعلق به مسکن و شهرسازی بوده است. با شروع جنگ و نیاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخشی از این زمین ها، این نهاد پادگان قدس را ایجاد میکند. در اوایل دهه 1380 اختلافاتی بین شهرداری و سپاه بر سر تخلیه پادگان درون شهر صورت می گیرد. در نهایت بخشی از زمین ها به سپاه و بخشی به شهرداری و زمین شهری یا مسکن شهرسازی واگذار و ضمن حفظ بخش نظامی بقیه به قطعات مسکونی تقسیم و کوی قدس شکل می گیرد. بسیاری از کوچه ها و معابر آن با شماره نام گذاری شده است
موقعیت جغرافیایی
شمال: جاده کمربندی
جنوب: بلوار پاسداران غربی
غرب: کوی مهستان
شرق: پایگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ریشه نام: از آنجا که در اوایل انقلاب در زمین های مسکونی این منطقه پادگان قدس احداث شد منطقه