چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403 Wednesday 8 May 2024 00:00

 قبرستان پلارت


نشانی: بلوار آزادگان،جنوب جاده، روبروی دانشگاه صنعتی

قبرستان پلارت درزمین های جنوبی دانشگاه صنعتی یعنی ضلع جنوبی جاده آزادگان واقع شده است ودارای دوسند به نام شهرداری خمینی شهر می باشد.در این گورستان قدیمی اموات ساکنین محله خوزان دفن می شود. پلارت در واقع زمین های وسیعی در این منطقه بوده که بخشی از آن در فضای دانشگاه قرار گرفته و بخش دیگر ی قبرستان را تشکیل می دهد.

به نظر برخی محققین پلارت سر زمین مقدس و جزء شهر ساسانی مهربین بوده است که امروزه قبرستان پلارت خوانده می شود . این منطقه دارای دو سند به نام شهرداری خمینی شهر می باشد. در این گورستان قدیمی اموات ساکنین محله خوزان دفن می شود و قبور برخی مشاهیر و نام آوران شهر در آن وجود دارد. پلارت نام دهی در جنوب اصفهان هم می باشد.

ریشه نام پلارت

پلارت از دو جزء( پل و اَرت) تشکیل شده است. پل به ضم اول سازه ای که بر روی رودخانه و غیره میزنند و آنچه ارتباط دو بخش را فراهم می سازد می باشد. پل به فتح اول معنی سرزمین (کَرت) و یا زمینی است که به جهت کشت و زرع آماده سازند. اَرت به معنی پاک و مقدس و نام یکی از ایزدان در آیین زردشت است. از زاویه تاریخی پیر و یا دانایی در بیرون ده ساکن و برای خود زمین کوچکی را کشت می کرده است که اینگونه مکان هارا پلارت می گفته اند.

نوشتن دیدگاه