پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 00:00


ستاد انقلاب فرهنگي به دستور حضرت امام خميني (ره) در سالهاي ابتدايي انقلاب اسلامي جهت ساماندهي امور فرهنگي كشور تشكيل شد این ستاد در سالهای بعد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تغيير نام داد .جهت انجام این وظایف در شهرستانها، شوراي فرهنگ عمومي تعريف و آئين نامه و تركيب آن، معین شد.براساس این تعاریف شورای فرهنگ عمومی هر شهرستانی عالی ترین مرکز تصمیم گیری درباره مسائل و مشکلات فرهنگی آن شهرستان است. ریاست شورا برعهده امام جمعه و دبیر آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ادارات و نهادهای شهرستان از جمله فرمانداری، شهرداری، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دادگستری و نماینده مردم در مجلس عضو آن هستند. شورا دارای وظایف گسترده و اختیارات وسیعی می باشد که خلاصه ای از آن عبارتنداز:
الف- بررسی معضلات و ویژگی های فرهنگی منطقه و ارائه راهکارهای مناسب
ب- تلاش برای حذف سنت های غلط رایج و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزشهای دینی، مذهبی و فرهنگی منطقه.
ج- ارایه گزارش سالانه از وضع فرهنگ عمومی شهرستان
د- ارایه برنامه ای مدون و همسو برای هماهنگ کردن دستگاهها، نهادها، مراکز و موسسات دولتی و غیردولتی در شهرستان برای فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی.
ه- برنامه ریزی در جهت اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در شورای فرهنگ عمومی شهرستان
و- اتخاذ شیوه های تشویقی و نظارتی در شهرستان به منظور اعتلا و شکوفایی فرهنگ عمومی.
ز- بررسی آثار فرهنگی مترتب بر سیاستها و اجرای طرح و برنامه های اقتصادی، اجتماعی در شهرستان
ح- مطالعه سیاستهای فرهنگی ابلاغی از مرکز استان و کشور.
آئين نامه‌ اجرایی شوراي فرهنگ عمومي درسال 1386 به اداره ارشاد شهرستان خمینی شهر ابلاغ شد. تشکیل جلسات شورای مذکور در خمینی شهر دچار فراز و نشیب های زیادی بوده است. در سال 87 دو جلسه این شورا تشكيل شد ودرسال 88 چهار جلسه آن تشكيل گردید و مدتی تعطیل شد و مجددا از سال 1390جلساتی را تشکیل داد.
ساماندهی هیات مذهبی، کاروانهای عروسی ، جشنهای نیمه شعبان، اوقات فراغت و برگزاری سخنرانی هایی با هدف بصیرت افزایی از عمده مباجث مطرح شده در جلسات تشکیل شده شورای فرهنگ عمومی شهرستان تا پایان سال 1395 بوده است.
منابع:
اظهارات رضایی سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان درنییمه دوم دهه 1380
آیین نامه شورای فرهنگ عمومی