چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 00:00

تاریخچه سازمان فنی و حرفه ای
آموزش های فنی و حرفه ای غیر رسمی و به نوعی پایه های فعالیت سازمان آموزش فني و حرفه اي به «آيين نامه كارآموزي و افزايش مهارت » مصوب 27 دي ماه 1339 شوراي عالي كار بر مي گردد.
سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بر اساس ماده واحده شماره 6082 شوراي انقلاب در تاريخ 25 تیر 1359 از ادغام مراكز تعليمات حرفه اي، صندوق كارآموزي، كانون هاي كارآموزي و واحدهاي مربوط به مطالعات نيروي انساني و اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي در جهت تربيت نيروي كار ماهر تشكيل گرديد. این سازمان زير نظر وزارت كار و امور اجتماعي وظايف خود را به انجام ميرساند
بعد از اتمام جنگ و شروع بازسازي كشور‘ آموزش هاي فني و حرفه اي نيز در كنار ساير بخشهاي آموزشي و اقتصادي مورد توجه قرار گرفت. تصويب طرح تجهيز و احداث 12 مركز آموزش فني و حرفه اي و نيز طرح ايجاد 70 مركز آموزش فني و حرفه اي و طرحهاي استاني ايجاد مركز آموزشي در مناطق محروم ‘ جنگزده در برنامه اول توسعه اقتصادي‘ اجتماعي و فرهنگي و به دنبال آن طرح احداث 77 مركز به همراه ايجاد مراكز از محل سفرهاي رهبري و رييس جمهوري به مناطق و شهرها‘ سازمان را با انبوهي از مراكز و پروژه ها عمراني مواجه نمود. در كنار اين طرح ها با توجه به افزايش تقاضاي اجتماعي براي راه اندازي مركز‘ استفاده از مراكز استيجاري‘ واگذاري موقت و بلاخره واگذاري مراكز آموزش و اشتغال صندوق فرصت هاي شغلي به سازمان طي مصوبه هاي هيئت وزيران تعداد مراكز سازمان به حدود 580 مركز در سال 1382 رسید.
مرکز آموزشی فنی حرفه ‏ای شهرستان خمینی شهر
مدتی پس از فعالیت فنی حرفه ای در مکانی استیجاری گلنگ‏ مرکز با هدف ایجاد مکانی جهت آموزش مهارتهای شغلی به علاقه مندان در زمینی به مساحت 3 هکتار شمال شهر توسط مهندس علیرضایی نماینده وقت مردم در مجلس و مدیر کل اداره کل فنی و حرفه‏ استان در اسفند سال 1381 به زمین زده شد.
نشانی: خمینی شهر،بلوار پردیس، خیابان مهارت تلفن 33664900
منبع:
شهر و شهروند، سال 2، 21 اسفند 1381
2